Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031



dinsdag 25 november 2014
APOSTLE OF SOLITUDE: Of Woe And Wounds



Release: 2014-10-31
Style: doom metal
Label: www.cruzdelsurmusic.com / www.sureshotworx.de
Website: www.apostleofsolitude.com
Facebook: https://www.facebook.com/apostleofsolitude
Country: USA, Indiana
Playing Time: 57:58
Cat. N°: cruz
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8/10


English:

This American doom metal band came into being after the split of The Keep in 2004, while singer/guitarist Chuck Brown used to be drummer in The Gates Of Slumber too until 2013. Bob Fouts (also The Gates of Slumber, Nachtmystium) is not in the band anymore, on bass we now hear newcomer Dan Davidson as rhythm section together with drummer Corey Webb. Second guitarist Steve Janiak offers us together with Chuck an opulence of beautiful guitar solos in the mostly slow doom/heavy metal which is strongly influenced by Black Sabbath. Thus we get some traditional doom metal with clean vocals right here. I could read some criticism on Chuck’s vocals, but I can truly live with his quite flat way of singing. It is a typical sound from the pre-growl era, often heard in the eighties.

With the new line-up they recorded the third album ‘Of Woe And Wounds’ at the Russian Recording Studios with producer Mike Bridavsky. For the mastering they turned to Tony Reed who got famous with his work for the latest Saint Vitus album ‘Lillie F-65’. Nice descending riffs are the intro, before slow, echoing heavy riffs and sonorous vocals are going to entertain us for almost an hour. Songs such as ‘Blackest Of Times’ and ‘Die Vicar Die’ (with fervent wah-wah solo) are surely not bad at all, but they might get a bit monotonous for some of you, also due to the simple base of the music. ‘Whore’s Wings’ was re-recorded after appearing on a demo in 2012. The slowest track has the nearest approach to Black Sabbath and this grievous epic listens to the title ‘Lamentations Of A Broken Man’. Well, with such a title you cannot expect an up-tempo tune. Yet they go in a faster mode from time to time, like during the up-tempo ‘The Mania’ with its fiery solos and repetitive tendencies. The guitar sound is a bit spatial in ‘Siren’, but also very distorted. The opulence of beautiful guitar soloing makes this album worth checking out. As epilogue they give us a reprise from the intro ‘Distance And The Cold Heart’ which is a melodious instrumental piece. No covers on the vinyl version this time, but live versions of ‘The Messenger’ and ‘Sincerest Misery’ as bonus.


Nederlands:

Deze Amerikaanse doom metal band ontstond nadat The Keep ophield te bestaan in 2004, terwijl zanger/gitarist Chuck Brown tot in 2013 ook de drummer van The Gates Of Slumber was. Bob Fouts (ook The Gates of Slumber, Nachtmystium) is er niet meer bij, op bas horen we nu nieuwkomer Dan Davidson die samen met drummer Corey Webb de ritmesectie vormt. Tweede gitarist Steve Janiak biedt ons samen met Chuck tal van mooie gitaarsolo’s in de veelal trage doom/heavy metal die sterk geënt is op Black Sabbath. We krijgen dus traditionele doom metal met cleane zang te horen. Op de zang van Chuck is nogal wat kritiek te lezen, maar wij kunnen met zijn vrij vlakke stemgeluid best leven. Het is een typische klank uit het pré-grunt tijdperk dat we in de jaren tachtig dikwijls hoorden.

In de nieuwe bezetting nam men het derde album ‘Of Woe And Wounds’ op in de Russian Recording studio met producer Mike Bridavsky. Voor de mastering wendde men zich tot Tony Reed die faam vergaarde met zijn werk voor o.a. het laatste Saint Vitus album ‘Lillie: F-65’. Mooie neergaande riffs vormen de intro, vooraleer trage, zinderende riffs en de heldere zang ons voor een uur entertainen. Songs als ‘Blackest Of Times’ en ‘Die Vicar Die’ (met spetterende wah-wah solo) zijn zeker niet slecht, maar kunnen door de simpele basis voor sommigen een beetje eentonig worden. ‘Whore’s Wings’ werd opnieuw opgenomen nadat het eerder als demo verschenen was. Het traagste nummer lonkt met meest naar Black Sabbath en dit treurig epos luistert naar de titel ‘Lamentations Of A Broken Man’. Met zo’n titel kan je moeilijk een uptempo deuntje verwachten. Toch wordt er soms wel een tandje bij gestoken, zoals in het uptempo ‘The Mania’ met zijn vurige solo’s en repetitieve tendensen. Het gitaargeluid klinkt wat ruimtelijk in ‘Siren’, maar eveneens sterk vervormd. De overvloed aan mooie gitaarsolo’s maakt dit album toch de moeite waard om degelijk te checken. Als afronding is er een herneming van de intro ‘Distance And The Cold Heart’ wat een melodieus instrumentaal stuk is. Op vinyl ditmaal geen covers, maar live uitvoeringen van ‘The Messenger’ en ‘Sincerest Misery’ als extra.


Tracklist:

Distance And The Cold Heart (1:25)
Blackest Of Times (6:37)
Whore’s Wings (5:14)
Lamentations Of A Broken Man (6:53)
Die Vicar Die (7:47)
Push Mortal Coil (5:21)
This Mania (6:25)
Siren (6:46)
Luna (8:07)
Distance And The Cold Heart (reprise) (3:22)

Musicians:

Chuck Brown (ex-The Gates Of Slumber): vocals, guitars
Steve Janiak: guitars
Dan Davidson: bass
Corey Webb: drums




Geplaatst door Vera op dinsdag 25 november 2014 - 12:29:24
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2019
QUEENSRYCHE: The Verdict
The old glory still rules here...
01. CD reviews 2019
NUSQUAMA: Horizon Ontheemt
Atmospheric blackened postrock from Holland...
01. CD reviews 2019
DER WEG EINER FREIHEIT: Live In Berlin
A great illustration of their live capacities!
01. CD reviews 2019
LAST IN LINE: II
Second album of Dio's musicians...
01. CD reviews 2019
TYR: Hel
Faroese pagan pride is back!
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org