|
SAILLE: Eldritch
English: Saille might be seen (and heard!) as one of the most important new black metal bands hailing from Belgium. The band was initially founded by Dries Gaerdelen in 2008, but nowadays one can find some renowned musicians like (ex)members of Gorath, Suhrim and Battalion in their ranks. Now their third album ‘Eldritch’ happens to be ready and that turned into an absolute must have for fans of symphonic, epic black metal. By the way, the band is doing well in recent years. Since the release of previous album ‘Ritu’ (2012), they did a first proper tour (with Negura Bunget!) and during the same (important) year, they played Graspop where they met the guys from UK Winterfylleth. It was the beginning of a close friendship. Thus Simon Lucas and Chris Naughton can be heard as narrators in the third track ‘The Great God Pan’ and Winterfylleth played recently a couple of shows in Belgium with Saille around the release date of ‘Eldritch’.
With the inventive structured ‘Emerald’ this album – regaled with deep-draught lyrics about classic and modern horror literature - kicks off in an impressive manner. The slow drawling guitar ornaments go in crescendo with tight rhythms and intense extreme vocals. But the five piece (now six, they have found a new bassist) also integrates an atmospheric passage on piano and serene clean chants. The guitar leads are melodic and gracious. The multi-layered and dense music – it demands several attentive listens before doing it justice – has an overwhelming character in ‘Walpurgis’, but we notice any avant-garde and theatrical aspects as well. ‘The Great God Pan’ is a first highlight in which severe spoken parts (the guys from Winterfylleth) add a mysterious zest to the heaviness. The multi-layered instrumentation was produced by Klas Blomberg (worked earlier with Svart, the alter ego of Draug) in a crystal-clear yet chunky way, while the band uses real classical instruments by inviting guest musicians on violin, cello, trumpet and for the first time also oboe. Sometimes a band such as Dimmu Borgir looms up in my mind, especially during ‘Aklo’ and the sublime ‘Dagon’ which combines a spatial vibe with playful melodies. Another pro is that the band does not focus on constant accelerations, but offers a wide range of breaks with calmer, atmospheric finesse. Didn’t we tell you this is epic? As icing on the cake they occlude with a spoken epilogue (with piano and strings) in ‘Carcosa’ followed by the final intense blackened outburst. That’s a grandioso final chord on this 56 minutes long outstanding record. Exceptional top class!
Nederlands: Saille mag gezien en gehoord worden als één van de belangrijkste nieuwe black metal bands uit België. De band werd oorspronkelijk opgericht in 2008 door Dries Gaerdelen, maar bevat heden ten dage muzikanten die enige naamsbekendheid hebben van bands als Gorath, Suhrim en Battalion. Het derde album ‘Eldritch’ is klaar en dat is een absolute aanrader voor symfonische, epische black metal fans geworden. Het gaat trouwens goed met Saille. Sinds de release van vorig album ‘Ritu’ (2012) volgde een eerste heuse tour (met Negura Bunget!) en in datzelfde (belangrijke) jaar maakte de band op Graspop kennis met de leden van het Engelse Winterfylleth waaruit een hechte vriendschapsband ontstond. Simon Lucas en Chris Naughton zijn dan ook te horen als narratieve kracht op het derde nummer ‘The Great God Pan’ en Winterfylleth speelde onlangs nog verscheidene concerten in ons land met de Belgen omstreeks de releasedatum van ‘Eldritch’.
Met het inventief opgebouwde ‘Emerald’ gaat dit album – met diepgravende teksten over klassieke en moderne horrorliteratuur – van start op indrukwekkende wijze. De trage gitaarornamenten werken baar een climax toe met stotende ritmes en intens extreme zang. Maar het vijftal (nu met zessen, ze hebben een nieuwe bassist gevonden) bouwt eveneens een atmosferisch fragment op piano en serene cleane zang in. De gitaarleads zijn melodieus en sierlijk. De veelgelaagde muziek – pas volop tot zijn recht komende na meerdere luisterbeurten – heeft in ‘Walpurgis’ een overdonderend karakter waar echter ook enige theatrale en avant-garde elementen in zitten. ‘The Great God Pan’ is een eerste hoogtepunt waarin gewichtige gesproken stukken (de mannen van Winterfylleth) de heftigheid mysterieuze allures geeft. Het veelgelaagde instrumentarium werd op een glasheldere edoch vette manier geproduceerd door Klas Blomberg (heeft gewerkt met Svart, het alter ego van Draug), terwijl de band gebruik maakt van echte klassieke instrumenten door gastmuzikanten uit te nodigen op viool, cello, trompet en voor het eerst ook hobo. Een band als Dimmu Borgir duikt ook op in mijn gedachten, en dan vooral tijdens ‘Aklo’ en het sublieme ‘Dagon’ dat een ruimtelijke sfeer aan speelse melodietjes koppelt. Een bijkomend voordeel is dat de band niet constant accelereert, maar veel slepende momenten biedt. We zeiden toch dat dit episch was? Als kers op de taart eindigt men met een gesproken epiloog (met piano en strijkers) in ‘Carcosa’ waarna een laatste intense zwartgeblakerde uitval een grandioos slotakkoord aan deze 56 minuten overweldigende muziek breit. Een klasse apart!
Tracklist:
Emerald (6:10) Walpurgis (4:15) The Great God Pan (7:38) Aklo (7:12) Cold War (6:43) Eater Of Worlds (7:28) Red Death (6:13) Dagon (6:22) Carcosa (3:55)
| Musicians:
Dennie Grondelaers: vocals Reinier Schenk: guitars, bass Jonathan Vanderwaal: guitars, clean vocals Dries Gaerdelen: keyboards, piano, clean vocals Kevin De Leener: drums
Guests:
Simon Lucas & Chris Naughton (Winterfylleth): narrations on track 3 Classical musicians for violin, cello, trumpet & oboe
|
Geplaatst door Vera op zondag 14 december 2014 - 19:12:06
Reageren is uitgeschakeld
|
|