|
CRUACHAN: Blood For The Blood God
English: Mid nineties, this Irish band’s debut, ‘Tuatha Na Gael’, displayed a mix of folk, Celtic music and pagan. Years later they came back with a more accessible style: less black and mainly female voice. With the single ‘Ride On’, where Shane McGowan (Pogues) sang along, they even got a hit in their home country. This period ended in 2006. In 2011 they started the ‘Blood’ trilogy, of which this album is the second part. This time almost no female voice and they sound rawer, coming closer to the sound of their first album.
After an acoustic intro, the title track reveals its blackened face. It took a while to get used to this, but from ‘Fir Bolg’ on, flute, percussion, violin, a.s.o. are integrated, as the folk element takes its place in Cruachan’s sound. Then follows an alternation of raw and clean vocals, even some female in the back, fast, black oriented pieces and slower or folk passages. It’s a vibrant mix of metal and ancient melodies. On the whole, rather dark, aggressive and even epic, the folk input is sad, sometimes melancholic or plain rough, certainly no merry tunes here. Inspiration for the lyrics is again more found in Celtic myths, while Tolkien delivered the idea for at least one song.
I think Cruachan has at last found the right balance of genres they wanted to create all along. Great album!
Nederlands: Midden jaren negentig debuteerde deze Ierse band met ‘Tuatha Na Gael’, waarop ze een mix van folk, Keltische muziek en pagan brachten. Jaren verstreken vooraleer ze terugkwamen met een sound die toegankelijker was: minder black en hoofdzakelijk vrouwenstem. Met de single ‘Ride On’, waarop Shane McGowan (Pogues), meezong, scoorden ze zelfs een hit in hun thuisland. Deze periode eindigde in 2006. In 2011 begonnen ze de ‘Blood’ trilogie, waarvan dit album het tweede luik vormt. Ze hebben grotendeels de vrouwenstem laten vallen en klinken rauwer, waardoor ze dichter bij het geluid van hun debuut komen.
Na de akoestische intro onthult het titelnummer zijn zwartgeblakerd gezicht. Het is even wennen, maar vanaf ‘Fir Bolg’ worden fluit, trom, viool, e.d. ingezet, waardoor de folk weer zijn plaats in Cruachan’s sound gaat opeisen. Dan volgt een afwisseling van rauwe en cleane stem, zelfs wat vrouwenstem op de achtergrond, snelle, soms black georiënteerde stukken en trager of gedreven folk passages. Het wordt een mengsel van metal met archaïsche melodieën die meeslepend werkt. Globaal genomen vrij donker, agressief en zelfs episch, is de folk input droevig, soms melancholisch of ronduit ruw, zeker geen vrolijke deuntjes hier. Tekstueel grijpen ze weer meer naar Keltische mythologie als inspiratie, maar Tolkien komt ook eens om de hoek kijken.
Ik denk dat Cruachan eindelijk de juiste balans in stijlen gevonden heeft, waar ze al zo lang naar op zoek waren. Prachtalbum!
Tracklist:
Crom Cruach (1’06â€) Blood For The Blood God (5’49â€) The Arrival Of the Fir Bolg (6’27â€) Beren And Luthien (5’47â€) The Marching Song Of Fiach Mac Hugh (3’22â€) Prophecy (4’52â€) Gae Bolga (4’04â€) The Sea Queen Of Connaught (7’27â€) Born For War (The Rise Of Brian Boru) (5’52â€) Perversion, Corruption And Sanctity – part I (5’51â€) Perversion, Corruption And Sanctity – part II (4’32â€) Pagan (bonus) (4’20â€)
| Musicians:
Keith Fay – vocals, guitars, keyboard and folk instruments Kieran Ball – guitars Eric Fletcher – bass John Ryan – violin, cello, bowed bass John Fay – Thin Whistle, Low whistle, percussion Mauro Frison – drums, percussion
Guests: Barbara Allen – vocals Alex Shkuropatsky – Galician bagpipe
|
Geplaatst door Vera op woensdag 17 december 2014 - 18:50:20
Reageren is uitgeschakeld
|
|