|
KATTAH: Lapis Lazuli
English: ‘Eyes Of Sand’ (2010), the debut album of this Brazilian band, was strong enough to convince their countrymen Angra to invite Kattah as support act on their 2011 European tour.
The biography talks about Arabic influences in their music, the logo of the band and the album title are inspired by that font, while the cover pictures a bowed praying crowd with a minaret on the background. Indeed I’ve found Eastern influences (e.g. the long intro of the single ‘Apocalypse’), but much less than expected (this is no early Melechesh nor Orphaned Land). As far as I’m concerned, Brazil has been as inspiring, like the parlando Portuguese piece or the child’s choir in the title track and some exotic sounding rhythms (‘A Capoeira’). For that matter, one could even say the seventies were inspiring, because the last song is embellished with Hammond organ.
Globally, we hear nice prog power which, a.o. due to those non-metal influences, should sound varied enough to keep me interested for almost an hour, but fails because of the singer. Roni sounds at his best almost like a Bruce Dickinson (by the way, Iron Maiden resounds in the opening track, ‘Vetus Espiritus’ and the instrumental ‘Untitled’), uses his voice in a variety of ways, but there are irritating, boring or out of tune phrases and elsewhere his voice sounds strained.
Tight, melodic, heavy, slight exotic power with moderate vocalist.
Nederlands: ‘Eyes Of Sand’ (2010), het debuut van deze Braziliaanse band, was sterk genoeg om hun landgenoten Angra ervan te overtuigen Kattah mee te nemen als support op hun Europese tournee van 2011.
De biografie heeft het over Arabische invloeden in hun muziek, het logo van band en album naam is door dat lettertype geïnspireerd, terwijl de hoes een gebogen biddende menigte voorstelt met een minaret op de achtergrond. Ik vind wel Oosterse invloed (vb. de lange intro van de single ‘Apocalypse’), maar véél minder uitgesproken dan verwacht (dit is geen vroege Melechesh of Orphaned Land). Wat mij betreft, blijft Brazilië een even belangrijke invloed, zoals het Portugese parlando of het kinderkoor in het titelnummer en enkele exotisch klinkende ritmes (‘A Capoeira’). Dan kan men evengoed beweren dat de seventies inspiratie leveren, vermits het laatste nummer doorspekt is met Hammond.
Globaal bevinden we ons in lekkere prog power metal die, o.m. door die non-metal invloeden, gevarieerd genoeg zou moeten klinken om haast een uur te boeien, maar door de mand valt door de zanger. Roni klinkt op zijn best haast als een Bruce Dickinson (Iron Maiden weerklinkt overigens in het openingsnummer, ‘Vetus Espiritus’ en instrumentale ‘Untitled’), gebruikt zijn stem gevarieerd, maar er zijn ergerlijke saaie of bijna valse stukken en elders klinkt zijn stem geforceerd.
Strak, melodieus, heavy, licht exotische power met matige zanger.
Tracklist:
Behind The Clay (3’27â€) Inside My Head (5’06â€) Apocalypse (5’11â€) Alpha Centauri (5’04â€) Vetus espiritus (4’41â€) Rebirth Of Pharaohs (4’31â€) The Hidden Voice (4’17â€) Lapis Lazuli (4’08â€) A Capoeira (0’42â€) Land Of God (3’49â€) You Will Never Be Dead (6’39â€) Untitled (1’05â€) Last Chance (5’37â€)
| Musicians:
Roni Sauaf – vocals Victor Brochard – guitars Cicero Chagas – bass Cristian Alex – drums
Guest : Maestro Mistheria - keyboards
|
Geplaatst door Vera op vrijdag 16 januari 2015 - 11:20:33
Reageren is uitgeschakeld
|
|