|
KAIPA: Sattyg
English: This Swedish band was originally founded in ’73 and disbanded in ’82. In 2002, keyboard player Hans decided on a come-back with a.o. Roine Stolt and Jonas Reingold, who had, in the meantime, made a name for their own with Flower Kings.
The opening song starts with a whiff of airy xylophone, piano and swipes of woman’s voice, this is replaced by guitar, a bit later complemented by drums to get a jazzy intervention: a moment later we get folk with flute which transcends in a sturdier rock part still with folk taste… In just three minutes, we’ve already heard a rich palette of music. The actual song can start: quiet with harpsichord where, after some time, the male vocals are replaced by those of Aleena, before sliding into a an instrumental part, except a few sung phrases, reminding of Focus and where we discern, later on, jazzy guitar licks (I thought of Bozzio Levin Stevens). The end is nearing: Aleena’s there again and rapid keyboard patterns add a joyful touch before, through some more folk, arriving at the rather gloomy outtro. The next song is straighter, shorter en contains less variety, while we hear in ‘Screwed-Upness’ male vocals reminding strongly to Yes’s Jon Anderson and in the short instrumental title track I discerned a piece of violin that made me think of Kansas. And so on …
Kaipa is rooted in the seventies, but definitely has a sound of its own. I rest my case, this simply is great prog rock: enjoy this sublime and refined sonic treat!
Nederlands: Deze Zweedse band werd oorspronkelijk opgericht in ’73 en werd opgedoekt in ’82. In 2002 nam toetsenist Hans het initiatief voor de heroprichting met o.a. Roine Stolt en Jonas Reingold, die inmiddels met hun Flower Kings naam gemaakt hadden.
Het openingsnummer begint met een flard ijle xylofoon, piano en uithalen van vrouwenstem, dit wordt vervangen door gitaar, even later aangevuld met drum tot een jazzy interventie, verder krijgen we folk met fluit die overgaat in een steviger rock gedeelte met nog steeds folk smaak… We zijn drie minuten ver en hebben al een rijk palet muziek gehoord. Het eigenlijke nummer kan beginnen: rustig sfeervol met klavecimbel waar na enige tijd de mannenstem vervangen wordt die van Aleena, vooraleer weg te glijden in een instrumentaal stuk, enkele gezongen frasen daargelaten, dat aan Focus doet denken en waar later gitaristische jazzy toetsen opduiken (ik dacht aan Bozzio Levin Stevens). Het eind is in zicht: we horen Aleena weer en snelle toetsenloopjes voegen een vrolijke noot toe om via nog wat folk in een eerder sombere outtro te belanden. Het volgende nummer is meer rechttoe, rechtaan, korter en minder gevarieerd, terwijl in ‘Srewed-Upness’ we mannenstem horen die erg aan Jon Anderson (Yes) doet denken en in het korte instrumentale titelnummer ontwaarde ik een vioolstukje dat aan Kansas deed denken. En zo verder …
De band is nu éénmaal geworteld in de seventies, maar heeft wel degelijk zijn eigen geluid. Ik ga ik niet verder op doorbomen, dit is gewoon prachtige progrock: geniet van deze sublieme en verfijnde geluidstraktatie!
Tracklist:
A Map Of Your Secret World (15’01â€) World Of The Void (7’48â€) Screwed-upness (13’05â€) Sattyg (3’12â€) A Sky Full Of Painters (14’41â€) Unique When We Fall (5’16’) Without Time, Beyond time (9’48â€)
| Musicians:
Aleena Gibson – vocals Patrik Lundström – vocals Per Nilsson – guitars ( Scar Symmetry ) Jonas Reingold – bass ( Flower Kings ) Hans Lundin – keyboard & vocals Morgan Agren – drums ( Zappa )
Guests : Elin Rubinsztein – violin Fredrik Lindqvist – recorders & whistles
|
Geplaatst door Vera op woensdag 21 januari 2015 - 21:53:26
Reageren is uitgeschakeld
|
|