donderdag 05 maart 2015
JORN LANDE & TROND HOLTER: Dracula - Swing Of Death

Release: 2015-01-23
Style: classic rock / rock opera
Playing Time: 46:05
Cat. N°: FR CD 676

De eigenzinnige rijzige Noor met de gouden stem alias Jorn Lande heeft een volgende stap gezet in zijn carrière: naast bekendheid als soloartiest, met Allen/Lande, vroeger met Masterplan en met Ark heeft hij nu gitarist Trond Holter van Wig Wam onder de arm genomen om een rockopera te creëren. Het conceptalbum over Count Vlad, oftewel Dracula gaat dieper in op de strijd die de protagonist leverde bij de overgang van zijn aardse leven tot verdoemenis om eeuwig rond te waren als vampier.

Jorn Lande stapt in de rol van Dracula en zet heel dit album naar zijn hand, euh… stem. Het is immers zo dat de rillingen over je rug lopen wanneer hij het eerste nummer ‘Hands Of Your God’ vertolkt. Wat een stem! Wat een charisma! Bij het woord ‘rockopera’ hadden we onze twijfels, maar de zware riffs (nog steeds fan van Black Sabbath en Deep Purple, nietwaar Jorn?) en gitaarsolo’s zijn subliem. Met de nodige donder en bliksem en episch genoegen duiken we verder in ‘Walking On Water’ met sappige zang en romige riffs. De krachtige zang wordt omlijst met klassieke heavy metal van de zuiverste soort. Er wordt op geen cliché meer of minder gekeken, maar de kwaliteit is hoog genoeg om daarvan te genieten zonder frons. Dan slaat de sfeer om met het titelnummer dat cabaretesk is, met viooltje en piano en later een musical air over zich heen krijgt. Toch is het ook genieten geblazen van ‘Masquerade Ball’ met die zalige stem en enige suspense. Een prachtige song met keyboard solo en mooie speciale gitaarklanken.

Onze Vlad blijkt in zijn aardse bestaan een grote liefde gekend te hebben, vooraleer hij zich ging schuil houden op kerkhoven en erkers: Mina. Zij draaft op in de hoedanigheid van gastzangeres Lena in meerdere songs vanaf ‘Save Me’ zodat er een interactie ontstaat als duet. Gelukkig wordt dit alles ook nog ondersteund door excellent gitaarwerk, maar het wordt natuurlijk wel een pak meer mainstream daardoor. Toch zijn er, ook met vrouwelijke zang, genoeg mooie momenten om van een geslaagde onderneming te spreken. ‘Swing Of Death’ is geen echte rockopera met een verhaal of lange instrumentale stukken (al is ‘True Love Through Blood’ wel een knap instrumentaal nummer), maar is eerder gecomponeerd uit liefde voor acts als Meat Loaf, Alice Cooper en Queen. Het spreekt voor zich dat Jorn Lande zich geen uitschuiver veroorlooft, luister maar eens naar het prachtige en uitdagende ‘Queen Of The Dead’ dat zich wulps manifesteert. Al bij al slaagt Lande erin om ook deze uitdaging tot een goed einde te brengen, zodat ook reguliere Jorn Lande fans niets hoeven te vrezen.

Hands Of Your God (3:39)
Walking On Water (5:44)
Swing Of Death (4:38)