|
TRIAL: Vessel
English: After an intro, summoning a minstrel playing his lute, we enter a doomy heavy metal song. From ‘To New Ends‘ on, things get (musically speaking) interesting, they speed up and we get to listen to the shouter, since it’s a long song, there’s room halfway through for a break and guitar solo, before hearing singer Linus again and … wishing that he would sing less! Next one opens with technical, experimental guitar and takes us to alternating quick and slow parts, whereas the singer can use his ‘normal’ singing voice and doesn’t really convince either, even if he sounds a bit like King Diamond towards the end of the song (nothing wrong with his falsetto at least), which slows down in experimental soundscape. The songs get longer and the slightly epical heavy metal is really worth your while, with varied arrangements and ditto input from drums and especially guitar (sometimes acoustic parts, then black riffing or technical, elsewhere melodic). The extra long closing song is magnificent and, since there’s mostly semi parlando singing, the singing doesn’t hurt. Great and powerful stuff, which lacks a bit catchy parts.
Alas, there’s the singer, which, instead of adding some magic to the music, lowers the overall quality!
Nederlands: Na een intro die beelden oproept van een bard die zijn luit bespeelt, komen we in een doomy heavy metal nummer terecht. Vanaf ‘To New Ends’ wordt het (op muzikaal vlak dan) interessant, de snelheid wordt opgedreven en de shouter doet zijn ding, vermits het een langer nummer is, is halverwege ruimte voor break en gitaarsolo’s, om naar het einde toe terug zanger Linus te horen en … te wensen dat hij wat minder zingt! Het volgende opent met technische, experimentele gitaar en neemt ons mee door afwisselend snellere en tragere stukken, waarin de zanger zijn ‘gewone’ zangstem gebruikt en al evenmin overtuigd, hoewel hij tegen het eind van het nummer, dat met experimenteel soundscape uitbolt, ergens als King Diamond klinkt (prima in de falsetregisters dus). De nummers worden steeds langer en de licht epische heavy metal is meer dan de moeite waard, met gevarieerde arrangementen en dito inbreng van drum en vooral gitaar (soms akoestisch, dan black riffs of iets technisch, elders melodieus). De extra lange afsluiter is groots en, vermits er ook vaak semi parlando gezongen wordt, doet de zanger geen afbreuk aan de song. Prachtig en sterk materiaal, dat wat catchier had gemogen.
Helaas is er de zanger, die, in plaats van iets toe te voegen aan de muziek, het algemene niveau naar omlaag trekt!
Tracklist:
Vessel (3’12â€) To New Ends (5’49â€) Ecstasy Waltz (7’19â€) Through Bewilderment (845â€) A Ruined World (6’31â€) Where Man Becomes All (6’15â€) Restless Blood (13’11â€)
| Musicians:
Linus Johansson - vocals Alexander Ellstrom – guitars Andreas Johsson – guitars Andreas Olsson – bass Martin Svensson - drums
|
Geplaatst door Vera op zaterdag 07 maart 2015 - 11:15:21
Reageren is uitgeschakeld
|
|