|
HELRUNAR: Niederkunfft
English: Helrunar, founded in 2001, initially caused a stir as an interesting band in the German black/pagan metal genre, with lyrics inspired by Norse mythology. On the previous double album ’Sól’ we already noticed they were broadening their horizon, lyrically as well as music-wise. That evolution has grandly continued on the fifth studio album of the illustrious duo Marcel ‘Skald Draugir’ Dreckmann and Sebastian ‘Alsvartr’ Körkemeier, entitled ‘Niederkunfft’. Although a blackened foundation surely remains, one can notice other influences: especially old school Swedish death metal, but also dark doom elements and energetic heavy/thrash metal have left their traces. Thus we present you the multifarious recipe, coming from the kitchen of the Münster based band.
As theme they have opted for an insight in the transition period between late medieval times and modern times. It was a time brimming with deprivation on the road to temporary enlightening, with pestilence, witch-huntings, religious wars, famine and confusion about science and superstition. Consequently interesting topics enough to catch the feeling of fear for the Apocalypse and the struggle for daily life in eight voluminous compositions. That happened in an epic, yet rigorous manner. The sonorous, clear guitar sound of bands like Dismember and Entombed is represented in a chunky way in a production of Markus ‘Schwadorf’ Stock (Empyrium, The Vision Bleak), while fluttering leads are a melodious embrace, but they also give an eerie feel now and then. The title track, kicking off this parade from times gone by, includes several atmospheres, going from slow guitar picking to mid-paced raucousness in vocals and guitars. Also heathen vocal harmonies and solemn spoken parts are heard. The riffs of ‘Der Endkrist’ are regaled with semi-spoken rough growls, but there are some accelerations that verge to black metal too. It sounds grim and menacing. In the ponderous riffs of ‘Totentanz’ doom influences are obvious, but the solemn spoken fragments and the mantra near the end are really captivating. Helrunar always showed itself lord and master in using ancient languages, but this time we have two lyrics in English. In the relatively catchy ‘Devils, Devils Everywhere’ it is due to English sources from famous witch-hunter Matthew Hopkins, but it also stands for a kind of reaching hands to non-German fans. The songs are full of tempo and mood changes, while spoken parts always support the concept. You can read all about those investigated subjects in our interview. The general atmosphere of the chosen epoch is masterly captured in the music. Towards the end that happens in very long tracks. ‘Die Kirch Ist Umgekehret’ has some church bells passing into doom-laden riffs, but soon we are pulverized by ultra rough German grunts. Every song is a true adventure. We could not wish for a better closing track than ‘The Hiebner Prophecy’. After a German mysterious introduction, the English language reigns again, illustrating the mass hysteria after spectacular prophecies with proper brutality and proclaiming tactics. Sometimes drawling slow, then pragmatic and finally merciless, this appears to be the apotheosis of a next masterpiece of Helrunar. Going beyond every genre!
Nederlands: Het in 2001 opgerichte Helrunar werd aanvankelijk bekend als zijnde een interessante band in het Duitse black/pagan metal genre met teksten geïnspireerd door de Noordse mythologie. Op het vorige dubbelalbum ’Sól’ bemerkten we reeds een uitbreiding der horizonten, zowel muzikaal als tekstueel. Die ontwikkeling heeft zich in vol ornaat doorgetrokken op het vijfde studioalbum van het illustere duo Marcel ‘Skald Draugir’ Dreckmann en Sebastian ‘Alsvartr’ Körkemeier, met als titel ‘Niederkunfft’. Hoewel een zekere zwartgeblakerde fundering blijft, zijn er ook andere invloeden merkbaar: vooral old school Zweedse death metal, maar ook duistere doom elementen en kwieke heavy/thrash metal heeft zijn sporen nagelaten. We presenteren jullie dan ook het samengestelde recept uit de keuken van de innovatieve band uit Münster.
Als thema werd gekozen voor een kijk in de overgangsperiode van de late Middeleeuwen naar de moderne tijd. Het was een tijd vol ontbering op weg naar een tijdelijke verlichting, met de pest, heksenjachten, religieuze twisten, mislukte oogsten en een verwarrende toestand waar wetenschap en bijgeloof soms in elkaar overliepen. Stof genoeg om het gevoel van angst voor de Apocalyps en de strijd van het dagelijkse leven in acht volumineuze composities te laten weerklinken. Dat is gebeurd op een epische, maar anderzijds ook rigoureuze manier. De heldere gitaarsound van bands als Dismember en Entombed is vet vertegenwoordigd in de productie van Markus ‘Schwadorf’ Stock (Empyrium, The Vision Bleak), waarbij uitwaaierende leads voor een melodieuze koestering, maar soms ook een griezelig gevoel zorgen. Het titelnummer, dat deze parade uit vervlogen tijden inluidt, kent meerdere sferen; gaande van trage gitaarklanken tot mediumtempo ruwheid in zang en gitaren. Ook heidense samenzang en gewichtig gesproken stukken zijn van de partij. De riffs van ‘Der Endkrist’ worden geflankeerd door halfgesproken ruwe Duitse zang, maar er zijn ook acceleraties dichtbij black metal. Het klinkt grimmig en dreigend. In de zware zinderende riffs van ‘Totentanz’ klinken doominvloeden door, maar de plechtig gesproken stukken en de mantra op het einde maken dit een erg beklijvende track. Helrunar toonde zich altijd heer en meester in het gebruik van aloude talen, maar ditmaal zijn er twee songs met Engelstalige tekst. Bij het relatief toegankelijke ‘Devils, Devils Everywhere’ is dit vanwege de Engelse bron van de heksenjager Matthew Hopkins, maar het vormt ook een reikende hand naar de niet-Duitse fans. De songs kennen veel tempo- en sfeerwisselingen, waarbij gesproken flarden telkens de thematiek ondersteunen. Over deze bestudeerde onderwerpen lees je alles in ons interview. De sfeer van het aangestipte tijdperk wordt meesterlijk geëtaleerd in de muziek. Naar het einde toe gebeurt dit in erg lange tracks. ‘Die Kirch Ist Umgekehret’ laat luidende kerkklokken overgaan in doomriffs, maar even later worden we kordaat weggemaaid door ruwe Duitse grunts. Elke song is een avontuur op zich. Een betere afsluiter als ‘The Hiebner Prophecy’ konden we ons niet wensen. Na een Duitstalige, geheimzinnige introductie bezigt men ook hier de Engelse taal om muzikaal met de nodige brutaliteit en verkondigende tactieken de massale heisa weer te geven die ontstond na spectaculaire voorspellingen. Soms slepend, dan weer pragmatisch en vervolgens meedogenloos is dit de apotheose van een volgend meesterwerk van Helrunar. Genreoverstijgend!
Tracklist:
Niederkunfft (5:56) Der Endkrist (6:54) Totentanz (7:56) Devils, Devils Everywhere! (7:02) Magdeburg Brennt (5:19) Grimmig Tod (2:52) Die Kirch Ist Umgekehret (9:06) The Hiebner Prophecy (11:26)
| Musicians:
Skald Draugir: vocals Alsvatr: guitars, bass, drums
|
Geplaatst door Vera op maandag 09 maart 2015 - 21:21:53
Reageren is uitgeschakeld
|
|