Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
Prog-Nose
2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
RockAdvice
2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon






1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031




donderdag 09 juli 2015
RUSTY PACEMAKER: Ruins



Release: 2015-05-22
Style: atmospheric dark rock
Label: www.solaniumrecords.com
Website: www.rustypacemaker.com
Facebook: https://www.facebook.com/rustypacemaker
Country: Austria
Playing Time: 53:30
Cat. N°: SRCD002
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 7/10


English:

This is proper home industry. After years of self-study on all kinds of instruments, the Austrian Rusty Pacemaker built a studio, formed the label Solanium Records and he’s also taking care of the artwork for his releases. All this is inspired by Quorthon of Bathory and that influence if obviously noticeable in this man’s work. In October 2010 the debut album ‘Blackness And White Light’ came out and after an intensive production process, our ‘Einzelgänger’ can present us the second album ‘Ruins’.

Only for drums he recruited another person: Franz Löchinger did that job in one day at the Udio Media Studios in Vienna with sound engineer Norbert Leitner. All other instruments and vocals were recorded in Rusty’s White Studios between 2012 and 2014. It caught our attention that the mix and mastering was done by Markus Stock (Schwadorf of The Vision Bleak and Empyrium) in his Studio E. We are curious…

‘Ruins’ is a pitch-black album with contemplative, depressive lyrics. However no black metal music-wise, since there is only a kind of storytelling clean low-pitched vocals, unless you consider these few accelerations in the music as having the nearest approach to blastbeats. Pacemaker takes his time to unfold the long compositions step by step, with sure-fire guitar skills, mostly melodic and emotive. We already notice that in the title track ‘Ruins’. However, vocals become a bit monotonous after a while and in the darkest moments it even is a bit evocative of Funeral, but some people might find it quite boring in the end. ‘Made Of Lies’ is up-tempo and catchy. One can call it a poppy gothic track. In ‘Ocean Of Life’ and the quiescent ‘Night Angel’ we hear additional female vocals of Lady K. Even though there are accelerations from time to time, the material is generally rather down-tempo and even really doom-like in ‘Candlemess’ which is one of the best songs on the record. Acoustic guitars also pop up now and then, especially in the short love song ‘Forever’ and the semi-acoustic storytelling ‘Knowing’. The general impression remains that Rusty is not a top notch singer and in the end ‘Ruins’ appears to be admirable and sympathetic home-made stew, but nothing more than that.


Nederlands:

Dit is ware huisvlijt. Na jaren zelfstudio op allerlei instrumenten bouwde de Oostenrijker Rusty Pacemaker een eigen studio, richtte het label Solanium Records op en verzorgt tevens het artwork van zijn uitgaven. Dit alles is geïnspireerd door Quorthon van Bathory en uiteraard is die invloed te horen in ’s mans werk. In oktober 2010 kwam het debuutalbum ‘Blackness And White Light’ uit en na een intensief productieproces kan onze Einzelganger ons het tweede album ‘Ruins’ presenteren.

Enkel voor de drums riep hij hulp in: Franz Löchinger klaarde die klus op één dag in de Udio Media studio in Wenen met geluidstechnicus Norbert Leitner. Alle andere instrumenten en vocalen werden in Rusty’s eigen White Studio opgenomen tussen 2012 en 2014. Opmerkelijk is dat de mix en mastering gebeurde door Markus Stock (Schwadorf van The Vision Bleak en Empyrium) in diens Studio E. We zijn benieuwd.

‘Ruins’ is een gitzwart album met beschouwende, depressieve teksten. Geen black metal echter, want er wordt alleen clean met lage stem verhaalt, tenzij je de luttele versnellingen aanschurkend bij blastbeats gaat noemen. Pacemaker neemt zijn tijd om de lange composities te laten open bloeien met fraai gitaarwerk dat veelal slepend is. Dat wordt al duidelijk in titeltrack ‘Ruins’. De zang dreigt echter wat eentonig te worden en in de donkerste momenten doet dit zelfs aan Funeral denken, maar veel mensen gaan dit uiteindelijk wel eentonig vinden klinken. ‘Made Of Lies’ is vlot en uptempo en kan men een poppy gothic song noemen. In ‘Ocean Of Life’ en het rustige ‘Night Angel’ horen we ook vrouwelijke zang van Lady K. Ook al worden er soms enige acceleraties in gebouwd, het materiaal is meestal vrij traag en zelfs ronduit doomachtig in ‘Candlemess’ dat wel één van de beste tracks is. Akoestische gitaren komen ook aan bod en wel vooral in het liefdeslied ‘Forever’ en het semi-akoestische verhalende ‘Knowing’. De algemene indruk blijft toch wel dat Rusty geen wereldzanger is en ‘Ruins’ uiteindelijk sympathieke huisvlijt is, maar ook niet meer dan dat.


Tracklist:

Ruins (7:55)
Made Of Lies (3:49)
Ocean Of Life (5:16)
The Game (4:13)
Night Angel (6:07)
Candlemess (7:29)
Forever (1:18)
Matter Over Mind (6:03)
Knowing (3:45)
Pillow Of Silence (7:22)

Musicians:

Rusty Pacemaker: vocals, bass, all guitars, keys and programming
Franz Löchinger: drums
Lady K: female vocals




Geplaatst door Vera op donderdag 09 juli 2015 - 12:51:17
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

   
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2017
WALPYRGUS: Walpyrgus Nights
Members of While Heaven Wept & co!
01. CD reviews 2017
SIDEBURN: Eight
No nonsense Swiss rock-n-roll...
01. CD reviews 2017
WOLFPAKK: Wolves Reign
Versatile power metal album with guests all over...
01. CD reviews 2017
SÓLSTAFIR: Berdreyminn
A new masterpiece!
01. CD reviews 2017
INSATIA: Phoenix Aflame
A good genre record, but nothing more than that...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org