|
DISTRICT 97: In Vaults
English: These progrockers from Chicago began as an instrumental band, in Liquid Tension Experiment style. Later they added a singer to the line-up, one who got, in 2007, in the finale of American Idol. Last year, they released the live ‘One More Red Night’, a collection King Crimson songs on which John Wetton sings. This ‘In Vaults’ is their third album and I was pretty curious to discover it.
A melodic vocal line, than an eerie one, a whiff of jazz, an almost parlando, Leslie proves from the start the width of her vocal range. Musically this ‘Snow Country’ goes from the acoustic intro via rumbling guitar to somber passages on synthesizer, with frequent change in pace. If I may call this experimental prog rock, the next song is clearly heavy prog with less variation, both vocally as musically, but tighter, with larger guitar input. The next one is quieter again and reveals a long break in which drums and keyboards cooperate creatively. ‘A Lottery’ starts almost poppy with minimal piano accompaniment, but in the second half the tide turns, a.o. in a passage with frail singing against a background of bizarre drum ticking. ‘All’s Well That End Well’ again begins calmly, but grows steadily in volume and creativity, especially the drummer is impressive in his chores. ‘Takeover’ sounds the most rocking, due to a catchy chorus and the larger input of guitar, which nevertheless delivers some very progressive riffs. That characteristic guitar is also present in the next song, which drags rocking along. The two last songs are the longest pieces on the album. ‘Learn From Danny’ is rather jazzy inspired, while the closing one starts in the same, quiet vein before reaching a short passage reminding early Genesis, followed by experimental slice featuring cymbals, then a slow melodic part evolving into heavy jazz prog taking us towards the end of a more than eleven minutes lasting journey.
From poppy to experimental, more rock than heavy, this album is meant for open minded prog fans, for it isn’t exactly easy listening.
Nederlands: Deze progrockers uit Chicago begonnen als instrumentale band, in Liquid Tension Experiment stijl. Later voegden ze een zangeres toe in de bezetting, ééntje die het in 2007 tot in de finale van American Idol bracht. Vorig jaar brachten ze de live ‘One More Red Night’ uit, een collectie King Crimson nummers waarop John Wetton zingt. Met ‘In Vaults’ zijn ze aan hun derde album toe en ik was danig benieuwd.
Nu een melodieuze zanglijn, dan een ijle uithaal, een vleugje jazz, een stukje bijna parlando, Leslie bewijst van meet af aan dat haar vocaal bereik ruim is. Muzikaal gaat deze ‘Snow Country’ van de akoestische intro via dreunende gitaar tot sombere passages op synthesizer, met frequente ritme veranderingen. Als ik dit als experimentele prog rock mag bestempelen, dan is de volgende duidelijk heavy prog met minder variatie, zowel vocaal als muzikaal, maar wel strakker, met belangrijker gitaar inbreng. Het volgende is weer rustiger en heeft een lange break waarin drums en keyboard inventief samenwerken. ‘A Lottery’ begint haast poppy met minimale pianobegeleiding, maar in de tweede helft keert de wind, o.a. met een passage met frêle zanglijnen tegen eigenzinnig achtergrond van drumgetik. ‘All’s Well That Ends Well’ begint weer braafjes, maar groeit in volume en creativiteit, vooral de drummer gaat hier nogal impressionant tewerk. ‘Takeover’ klinkt het meest rockend, door een catchy refrein en de grotere inbreng van gitaar, waaraan niettemin erg progressieve loopjes ontlokt worden. Die kenmerkende gitaar vinden we eveneens terug in het volgende nummer, dat eerder wat slepend rockt. De twee laatste nummers zijn de langste op het album. ‘Learn From Danny’ is vrij jazzy geïnspireerd, terwijl de afsluiter in dezelfde kalme stijl begint, vooraleer een kort stukje te bereiken dat aan vroege Genesis denken doet, gevolgd door een experimentele passage met cymbalen, dan een melodieus stuk dat groeit naar heavy jazz prog en ons zo meetroont naar het eind van deze bijna twaalf minuten durende trip.
Van poppy tot experimenteel, met eerder rock dan heavy inslag, is dit album toch bestemd voor doorwinterde progfans, want erg toegankelijk is dit niet.
Tracklist:
Snow Country (6’09â€) Death By A Thousand Cuts (5’34â€) Handlebars (4’52â€) A Lottery (5’42â€) All’s well That Ends Well (7’49â€) Takeover (5’44’’) On Paper (4’47â€) Learn From Danny (8’37â€) Blinding Vision (11’29â€)
| Musicians:
Leslie Hunt – vocals Jim Tashjian – guitars Patrick Mulcahy – bass Rob Clearfield - keyboards Jonathan Schang - drums
|
Geplaatst door Vera op zaterdag 29 augustus 2015 - 22:07:25
Reageren is uitgeschakeld
|
|