SORCERER: In The Shadow Of The Inverted Cross

Release: 2015-03-20
Style: epic doom metal
Country: Sweden
Playing Time: 54’
Cat. N°: 3984-15375-2

Wie had ooit gedacht dat we nog iets zouden horen van Sorcerer? De Zweedse band werd immers al eind jaren tachtig opgericht, maar stierf na twee (ophefmakende) demo’s een roemloze dood. Niet omdat ze geen talent hadden, maar omdat het lot de muzikanten had voorbestemd om hun kunsten te vertonen in andere, succesrijkere bands als Tiamat en Therion. Zo is de naam Johnny Hagel onverbreekbaar verbonden met de succesvolste periode van Tiamat toen ‘Clouds’ en ‘Wild Honey’ ons fan voor het leven maakten. Hij is bassist en de bekendste naam in Sorcerer naast gitarist Kristian Niemann, jarenlang stergitarist in Therion. Edoch… Sorcerer speelt pure traditionele doom metal in het straatje van Black Sabbath, Candlemass en Solitude Aeturnus. En dat doen ze voortreffelijk!

Wat een prachtige solo’s schudden Niemann en tweede gitarist Peter Hallgren uit hun mouw, nu eens boordevol gevoel zodat je kippenvel krijgt, dan weer als een vurige passionele parade van opgefokt testosteron. Goed, in originaliteit blinkt dit niet uit – de eerste zangmelodie van ‘The Dark Tower Of The Sorcerer’ speelt leentje buur bij Europe en we krijgen meer dan eens visioenen over Ronnie James Dio – maar dit is zo gemeend en kunstig gespeeld dat we genieten van begin tot einde. Deze muziek staat of valt natuurlijk met de zanger. Anders Engberg (Lion’s Share en in 2001 een live-vocalist bij Therion) is een man van het grote gebaar met een krachtige stem die de broodnodige geladenheid herbergt. Niets mis mee dus! Bovendien zijn lange tracks als ‘Sumerian Script’ en het slepende ‘Lake Of The Last Souls’ verfraaid door inventieve wendingen en atmosferische passages. ‘Exorcise The Demon’ is dan weer helemaal anders met zijn uptempo ritme en haast luchtig refrein met samenzang als contrast met de dreigende thematiek. ‘The Gates Of Hell’ is ook zo’n vlot tussendoortje, maar daarnaast hebben we natuurlijk de prijsbeesten die een gevoeligere snaar raken. De zware titelsong, het balladeske ‘Prayers Of A King’ en de afsluiter ‘Pagans Dance’ veroorzaken namelijk nog net wat meer ontzag bij ondergetekende. Schitterend idee om de koppen terug bij elkaar te steken! Doom on! Nu de band in oktober headliner is op Dutch Doom Days in Rotterdam, brengen we ze nog eens extra onder de aandacht!

The Dark Tower Of The Sorcerer (6:19)
Sumerian Script (7:17)
Lake Of The Lost Souls (8:29)