EÃS: Bannstein
English: After the maritime flavoured ‘Galeere’, Geïst changed its name out of necessity in Eïs and released three years ago the icy ‘Wetterkreuz’. But that Wetterkreuz era has come to an end, since early October the band around mastermind Alboin comes up with ‘Bannstein’. This time the intense – mostly mid-paced – black metal with German lyrics is inspired by the fatalistic nature of mankind and the impossibility to avoid tragedies. This is a very pessimistic feature, transferred into five lengthy compositions with multidimensional aura.
Eïs has always put loads of atmosphere in his long blackened compositions. The menacing spoken beginning of ‘Ein Letztes Menetekel’ passes into sharp guitar sounds, but soon it cuts loose with raucous yet epic vocals of Alboin. Even though vocals are rough, they remain intelligible and the front man uses different timbres of his rough throat. The band with drummer Marlek, guitarist Abarus and keyboardist Satyrus.S plays ultra tight and inserts any fervent accelerations. ‘Im Noktuarium’ has a kind of melancholy, with soaring synthesizers and sure-fire guitar ornaments. The epic character is invigorated by them heavy mid-paced passages. ‘Über Den Bannstein’ kicks off fast and furious, but the grimness is halfway turned into a dream-like fragment on acoustic guitars. That’s how they build up tension in a wonderful manner between thoughtful moments and rigorous fury.
These salient features of the band are also masterly used in the introvert starting ‘Fern Von Jarichs Gärten’ which is conjuring with its spoken parts and baroque sound. The rather contemplative occluding track ‘Im Schoss Der Welken Blätter’ impresses us with cello and acoustic guitars, it reminded us of Empyrium for a moment. By the way, this album is once again recorded with Markus Stock as producer in Klangschmiede Studio E and it sounds perfectly! The broad outburst with vocals is very epic and we can enjoy top notch black metal with an undercurrent of gloomy melancholy. Momentous introvert parts are always intermittent with black metal heaviness. That’s why Eïs has given us a next piece of work we can dive into in order to discover all refined details step by step. Superior! As all releases of Prophecy Productions, the artbook is worth purchasing, with interpretations of the songs by other eminent vocalists in the scène. More details about that can be read in our interview with Alboin.
Nederlands: Na het maritiem getinte ‘Galeere’ veranderde Geïst de naam noodgedwongen in Eïs en bracht drie jaar geleden nog het ijselijke puike ’Wetterkreuz’ uit. Maar nu is dat tijdperk alweer voorbij, want begin oktober komt de Duitse band rond mastermind Alboin met ‘Bannstein’ op de proppen. De intense – veelal slepende – black metal in de Duitse taal is ditmaal geïnspireerd door de fatalistische natuur van de mens en de onmacht om tragedies af te wenden. Een zeer pessimistisch gegeven is dit dat wordt omgezet in vijf lange composities met een multi dimensionaal aureool.
Eïs heeft altijd erg veel atmosfeer in zijn lange zwartgeblakerde composities gestoken. Het dreigend gesproken begin van ‘Ein Letztes Menetekel’ gaat over in scherpe gitaarklanken, maar schiet weldra los met ruwe verhalende zang van Alboin. Ook al is de zang erg ruw, toch blijft het verstaanbaar en gebruikt de frontman verschillende timbres van zijn ruwe strot. De band met drummer Marlek, gitarist Abarus en toetsenist Satyrus.S speelt erg strak en bouwt enkele pittige versnellingen in. ‘Im Noktuarium’ heeft een zekere melancholie, met zwevende synths en fraaie gitaarornamenten. Het epische karakter wordt nog versterkt door de zware mediumtempo passages. ‘Über Den Bannstein’ gaat snel en vurig van start, maar de grimmigheid wordt halverwege onderbroken voor een dromerige passage op akoestische gitaren. Zo wordt er weer ontzettend veel spanning opgebouwd tussen bedachtzame momenten en rigoureuze furie.
Prachtig worden deze sterke punten van de band ook verwerkt in het aarzelend startende ‘Fern Von Jarichs Gärten’ dat mits een gesproken fragment en barokke klanken erg bezwerend is. De vrij contemplatieve afsluiter ‘Im Schoss Der Welken Blätter’ imponeert met cello en akoestische gitaren, waardoor we even aan Empyrium denken. Dit album is trouwens wederom opgenomen met Markus Stock als producer in Klangschmiede Studio E en klinkt als een klok. De brede uitval met zang is erg episch en we kunnen hier genieten van kwaliteitsblack metal waar heel veel weemoed in verstopt zit. Gewichtige introverte stukken worden echter altijd afgewisseld met slepende black metal. Zo heeft Eïs ons een volgend werkstuk gegeven waar we ons kunnen in verdiepen om alle geraffineerde details stap voor stap te ontdekken. Superieur! Zoals alle uitgaven van Prophecy Productions is het artbook weer ruim de moeite met interpretaties van de songs door andere eminente artiesten uit de scène. Meer bijzonderheden vind je daarover in ons interview met Alboin.
Tracklist:
Ein Letztes Menetekel (8:26) Im Noktuarium (8:52) Uber Den Bannstein (10:09) Fern Von Jarichs Gärten (8:13) Im Schoss Der Welken Blätter (9:54)
| Musicians:
Alboin: vocals, guitars, keyboards, bass Abarus: guitars Satyrus S.: keyboards Marlek: drums Wylk: guitars (live)
|
Geplaatst door Vera op donderdag 08 oktober 2015 - 17:09:50
Reageren is uitgeschakeld
|