|
STELLAR MASTER ELITE: III: Eternalism - The Psychospherical Chapter
English: This German band is wrapped in mystery regarding the true identity of the musicians, but that happens more than once in this post black metal era. Founded in 2010, Stellar Master Elite released earlier two albums, but the third one introduces new vocalist E.K. This is ultra despondent stuff in black/doom metal style with an experimental flavour due to the abundant use of synthesizers. Here we have a record that needs to grow during several spins and then it becomes a secular masterpiece, anyways for those who are not cumbered by strict expectations.
Yet even those people will admit there are some influences from Satyricon in the lengthy compositions; the rocking groove of Darkthrone and the experimental drift from Ved Buens Ende shines through as well. ‘Transmission: Disruption’ for example, starts with soaring keyboards and prompt percussion, but soon ponderous grunts cleave through the slow wall of sound. The up and down going cadenza is relished with any psychedelic sounds, but the fervent acceleration (with slow vocals!) makes us prick our ears. Stiff and dissonant ‘Desperate Grandeur’ kicks off. Mordant chants are haunted by inventive prog-like runs. This rocks, although the solemn background reigns forever. The estranged element pops up when fluttering guitar sounds are cooled down by a sample in German language during ‘Buried In Oblivion’. Also here the term ‘black ’n’ roll is tenable is some passages, but the bestial screams later on are ultra intense.
Schwadorf of Empyrium was involved in the recording process – together with Sebastian Schneider of Sonic Reign at the Sonic Room Studios – and his deep, hearty voice makes ‘Perdition Time Loop’ a surprising and amazing dark statement. With soaring organ and superior percussion he brings melancholy to a culmination in this song. Towards the end they go in crescendo with misty, whispering passages. Magnificent! The following ‘Hologram Temple’ remains deep and slow as a blackened steam train, with spoken parts and eerie organ sounds. This dives into the depths of mankind! Two shorter songs with primordial rocking allure precede the fourteen minutes long title track. Again ultra ponderous doom passages go hand in hand with the wild rocking fragments, while samples and keyboards keep on embracing the estranging mood. On the soaring synths and emotive leads of ‘Downfall’ we float towards the eternity mentioned in the title… The adventurous black/doom metal fan has a must-have they cannot ignore!
Nederlands: Deze Duitse band hult zich in nevelen wat betreft de echte identiteit van de muzikanten, maar dat gebeurt wel meer in het post black metal tijdperk. Opgericht in 2010 brachten ze eerder twee albums uit, maar het derde introduceert nieuwe zanger E.K. Zware kost in het black/doom metal genre dat een experimenteel tintje krijgt door de synthesizers. Hier hebben we weer een groeiplaat die meerdere luisterbeurten vergt en zich dan tot een seculier meesterwerk ontpopt, althans toch voor zij die niet gehinderd worden door strikte verwachtingen.
Toch zullen ook zij de invloed van Satyricon onderschrijven in de lange composities, de rockende groove van Darkthrone en het experimentele van Ved Buens Ende. Zo begint ‘Transmission: Disruption’ met zwevende toetsen en gedecideerd slagwerk, maar zware grunts klieven weldra door de trage geluidsmuur. De op en neer gaande cadans wordt verfraaid met enige psychedelische geluiden, maar een pittige versnelling (met trage zang!) doet ons de oren spitsen. Stotend en dissonant gaat ‘Desperate Grandeur’ van start. Bijtende zang wordt achterna gezeten door inventieve prog loopjes. Dit rockt, al blijft de plechtige achtergrond ook heersen. Het bevreemdende element duikt op wanneer uitwaaierende gitaarklanken gekoeld worden door een sample in de Duitse taal tijdens ‘Buried In Oblivion’. Ook hier geldt de term black ’n roll in sommige passages, maar de bestiale zangpartij later is ultra intens.
Schwadorf van Empyrium was betrokken bij de opnamen – samen met Sebastian Schneider van Sonic Reign in de Sonic Room studio – en zijn diepe, warme stem maakt ‘Perdition Time Loop’ tot een verrassend en donker statement. Met zwevend orgel en superieure percussie brengt hij de melancholie en zwartgalligheid tot een hoogtepunt in deze song. Naar het einde toe wordt er in crescendo gegaan met mistige, bezwerende fluisterpassages. Prachtig! Het volgende ‘Hologram Temple’ blijft diep en traag als een zwartgeblakerde stoomtrein, met gesproken stukken en griezelige orgelklanken. Dit gaat diep! Twee kortere songs met primordiaal rockende allure gaan vooraf aan het veertien minuten durende titelnummer. Ook hier gaan loodzware doom passages hand in hand met wilder rockende stukken, terwijl samples en keyboards het bevreemdende element blijven omhelzen. Op de zwevende toetsen en gevoelige leads van ‘Downfall’ zweven we dan de oneindigheid uit de titel tegemoet... De avontuurlijke black/doom metal liefhebber heeft hier een aanrader waar men niet omheen kan!
Tracklist:
Transmission: Disruption (7:06) Desperate Grandeur (5:53) Buried In Oblivion (7:40) Perdition Time Loop (9:34) Hologram Temple (8:47) The First Principle (3:57) Mark Of The Beast (2:26) Eternalism (14:35) Downfall (2:43)
| Musicians:
E.K.: vocals D.F.: guitars, synthesizers T.N.: bass M.S.: drums, vocals
Schwadorf: recording + additional vocals & percussion on track 4
|
Geplaatst door Vera op woensdag 25 november 2015 - 16:17:14
Reageren is uitgeschakeld
|
|