Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon






1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30





dinsdag 22 december 2015
IXION: Enfant De La Nuit



Release: 2015-11-09
Style: atmospheric doom/gothic metal
Label: www.finisteriandeadend.com/ / Viral
Website: http://ixiondoom.wix.com
Facebook: https://www.facebook.com/ixiondoom
Country: France
Playing Time: 48:38
Cat. N°: FDE006
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8,5/10


English:

Ixion started in 2004 as one-man-project of the French Julien Prat. The multi-instrumentalist wanted to create a signature sound with his love for metal, gothic and ambient sounds and he pretty much achieved this. The music has the dark melancholy of doom, the frivolous keyboards of gothic and new wave and all this is regaled with loads of soaring synthesizers. The project turned into a duo in 2006 when Thomas Saudray joined for doing harsh vocals and additional keyboards. One year later they released the demo ‘Through The Space We Die’, which got a lot of praise in the French press. Ixion became a trio when one more singer (clean chants) and producer joined the club: Yannick Dilly, which resulted in a debut full length album ‘To The Void’ in 2011, released by Avantgarde.

They have been working on the successor ‘Enfant De La Nuit’ for nearly four years, but for fans of nineties gothic/doom it is a remarkable piece of work. Very atmospheric, with thick layers on keyboards. But opening track ‘Ghost In The Shell’ regales us with proper grunts and beautiful sensitive guitar solos as well. We are dealing with a dreamy three-piece, that’s what we think during the clean sung ‘Allegiance’. Harmony vocals are excellent and the entire vibe takes us on a journey through the vast universe, so it seems (amazing artwork!). The soaring intro of ‘Discovery’ seems like Tangerine Dream and that happens more than once. ‘Doom’ does justice to its title and most of the tracks have raucous growls as well as refined clean vocal lines. There are also any new wave influences noticeable, more precisely in ‘Children Of The Night’ and ‘The Passenger’. When they are using a mysterious low voice, we think of Tiamat. Actually, the whole album is dreamy and mysterious. Some might say that the guitars are a bit snowed under by keyboards and that the general mood is rather relax, but on the other hand these guys create a very gloomy atmosphere, the kind of vibe that enchants you during these dark winter days.


Nederlands:

Ixion begon in 2004 als eenmansproject van de Fransman Julien Prat. De multi-instrumentalist wou zijn liefde voor metal, gothic en ambient sounds verwerken tot zijn eigen geluid en daarin is hij aardig gelukt. De muziek bevat de donkere weemoed van doom, de frivole keyboards van gothic en new wave duiken op en dit alles wordt afgeroomd met veel zweverige synthesizers. Het project werd een duo in 2006 toen Thomas Saudray erbij kwam voor ruwere zang en bijkomende toetsen. Een jaar later bracht men de demo ‘Through The Space We Die’ uit, welke prima ontvangen werd door de Franse pers. Ixion werd een trio toen nog een zanger (cleane zang) en producer erbij kwam: Yannick Dilly, wat in 2011 leidde tot debuutalbum ‘To The Void’ via Avantgarde.

Bijna vier jaar werd er gewerkt aan de opvolger ‘Enfant De La Nuit’, maar voor fans van jaren negentig gothic/doom is het een opmerkelijk werkje. Heel atmosferisch, met brede lagen toetsen. Maar opener ‘Ghost In The Shell’ kent ook een ferme grunt en mooie sensitieve gitaarsolo’s. Hier is een dromerig trio aan het werk; dat denken we tijdens het van cleane zang voorziene ‘Allegiance’. De samenzang is mooi en het geheel neemt ons mee in het onmetelijke universum, zo lijkt het wel (prachtig artwork!). De zwevende intro van ‘Discovery’ lijkt wel Tangerine Dream en dat gebeurt wel meer. ‘Doom’ doet de titel alle eer aan en de meeste tracks bevatten zowel ruwe grunts als verfijnde klare zang. Er zijn ook enige new wave invloeden merkbaar, met name in ‘Children Of The Night’ en ‘The Passenger’. Wanneer de geheimzinnige lage stem gebruikt wordt hoort men Tiamat invloeden. Het hele album straalt dromerigheid en geheimzinnigheid uit. Je kan stellen dat de gitaren een beetje het onderspit delven bij de keyboards en het ritme vrij gezapig is, maar daar staat tegenover dat de heren een heel knappe sfeer weten te scheppen waarvan je in deze donkere winterse dagen heerlijk kan genieten.


Tracklist:

Ghost In The Shell (4:46)
Allegiance (5:57)
Discovery (6:06)
Doom (5:22)
The Shining (4:49)
Children Of The Night (4:25)
The Passenger (4:46)
Promised Land (5:44)
Odyssey (6:27)

Musicians:

Julien Prat: vocals, all instruments
Thomas Saudray: harsh vocals, additional keyboards
Yannick Dilly: clean vocals





Geplaatst door Vera op dinsdag 22 december 2015 - 12:46:22
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org