|
THE SLAYERKING: Sanatana Dharma
English: Conjuring, mysterious and dark. These three core words are the essence of ‘Sanatana Dharma’ of The Slayerking, a new doom/gothic metal band in which vocalist/bassist Efthimis Karadimas appears to be the moving spirit. Obviously we know him already for ages as the main songwriter of Greek band Nightfall. However, if Nightfall has its roots in death metal, then The Slayerking can be described as doom ‘n roll with seventies influences. The result has the nearest approach to bands from the nineties, so that comparisons with Tiamat, Type O’Negative and Paradise Lost make sense as well. Those were indeed the heydays of gothic/doom metal.
All in all ‘Sanatana Dharma’ turned into an extraordinary and magnificent record. Start and finish are graced with a bit longer songs, but furthermore we can find mainly compact songs with fetching choruses and eminent guitar skills with vintage overtones. ‘She Is My Lazarus’ slowly starts with wandering bass and psychedelic aureole with yearning, sultry vocals. The outburst with inciting ‘Rise!’ instantly haunts you, followed by another wallowing in whispering smoothness. The howling guitar solo illustrates the vintage nature of the record. Guitarist Kostas K - Efthimis has written the songs with him – is responsible for the soloing and he gives us amazing moments. One can also find quite a lot typical monumental doom riffs, as in the beginning of ‘Black Mother Of The Lord Of Light’ and that brings us obviously in the neighbourhood of the omnipresent Black Sabbath legacy. Just listen to the echoing notes in the beginning of ‘Sargon Of Akkad’ and you know what I mean. Efthimis mostly handles a proclaiming vocal style in those songs, but his intelligible semi-grunt pops up in the mystical ‘Magnificent Desolation’. Bass lines are adventurous here, and prominent. It needs a mention that Efthimis has chosen to put his instrument upfront in the mix (done by Kaelin Tauxe in the US). That even leaps to the eye during the guitar solo in ‘We Are The End’. This rather introspective song is sung in a decadent manner, even sensual and morbid. A bit in the vein of Tiamat.
The Slayerking always relishes these mysterious passages with infectious outbursts of pure power and catchiness. One of the highlights is the occluding ‘Southern Gate Of The Sun’. It sneaks smoothly under your skin and builds up instrumental tension towards a beautiful glissando solo and a mighty eruption with ‘Fire!’ This unwieldy sounding finale makes us grateful that this Mediterranean talent has founded a second band now to ventilate his differential inspiration. A must have for doom/gothic fans! The artwork of Costin Chioreanu is once again magnificent.
Nederlands: Bezwerend, mysterieus en duister. Dat zijn drie kernwoorden die passen bij ‘Sanatana Dharma’ van The Slayerking, een nieuwe doom/gothic metal band waarvan zanger/bassist Efthimis Karadimas de bezieler is. Hem kennen we natuurlijk al jaren als belangrijkste songschrijver in het Griekse Nightfall. Zit deze band met zijn roots in death metal, dan valt The Slayerking te omschrijven als doom ’n roll met jaren zeventig invloeden. Het resultaat nestelt zich eerder in de buurt van bands uit de jaren negentig, zodat vergelijkingen met Tiamat, Type O’Negative en Paradise Lost steek houden. Inderdaad is dat de bloeiperiode van de gothic/doom metal.
Neemt niet weg dat ‘Sanatana Dharma’ een bijzondere en knappe plaat is. Begin en einde worden gesierd door wat langere songs, maar voor de rest zijn het compacte songs met sterke refreinen en uitstekend gitaarwerk met een vintage sausje. ‘She Is My Lazarus’ vangt aan met dwalende bas en psychedelisch aureool met smachtende, zwoele zang. De uitval met het opjuttende ‘Rise!’ werkt meteen, om daarna zich terug te wentelen in fluisterende heimelijkheid. De slepende gitaarsolo verraadt het vintage karakter van de plaat. Gitarist Kostas K, met wie Efthimis de songs schreef, is daar verantwoordelijk voor en hij zorgt voor grandioze momenten. Er zijn ook tal van pure zinderende doom riffs te vinden, zoals aan het begin van ‘Black Mother Of The Lord Of Light’ wat ons weer bij het alom aanwezige Black Sabbath brengt. Luister maar eens naar de echoënde noten in ‘Sargon Of Akkad’. Efthimis hanteert veelal een verkondigende zangstijl in deze songs, maar zijn verstaanbare halfgrunt duikt op in het bezwerende ‘Magnificent Desolation’. Het baswerk is hier avontuurlijk en prominent. Het dient gezegd dat Efthimis zijn instrument vooraan in de mix (door Kaelin Tauxe in de VS) heeft laten plaatsen. Dat valt zelfs op tijdens de gitaarsolo in ‘We Are The End’. Dit vrij introspectieve nummer is decadent gezongen, zelfs sensueel en morbide. Een beetje Tiamat achtig.
Telkens weet The Slayerking deze mysterieuze passages te kruiden met aanstekelijke uitvallen van pure kracht en toegankelijkheid. Eén van de hoogtepunten is het afsluitende ‘Southern Gate Of The Sun’. Het sluipt onverholen binnen en bouwt sterk instrumentaal op tot mooie glijdende solo’s en een machtige uitval met ‘Fire’! Deze log voortschrijdende finale doet ons dankbaar zijn dat dit mediterrane talent nu ook een tweede band heeft om zijn differentiële inspiratie in te ventileren. Verplichte kost voor doom/gothic fans! Het artwork van Costin Chioreanu is weer voortreffelijk.
Tracklist:
She Is My Lazarus (6:42) Black Mother Of The Lord Of Light (4:05) Sargon Of Akkad (4:08) Magnificent Desolation (4:10) We Are The End (5:12) My Lai (4:28) The Man That Never Was (4:11) Southern Gate Of The Sun (6:17)
| Musicians:
Efthimis Karadimas: vocals, bass Kostas K.: guitars Anna Eleftherou: drums
|
Geplaatst door Vera op vrijdag 11 maart 2016 - 21:43:00
Reageren is uitgeschakeld
|
|