Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
Prog-Nose
2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
RockAdvice
2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon



1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930

zondag 03 april 2016
REDEMPTION: The Art Of Loss



Release: 2016-02-26
Style: progressive metal
Label: www.metalblade.de
Website: www.redemptionweb.com
Facebook: https://www.facebook.com/RedemptionBand
Country: USA
Playing Time: 1h 17m
Cat. N°:
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 9/10


English:

Five years have gone by since the majestic ’This Mortal Coil’ was launched at the world, but a bit later we could also enjoy the live registration from ProgPower USA on the DVD ‘Live From The Pit’. Once again bad news came from the Redemption camp: main composer Nick van Dyk won the struggle with cancer, but now guitarist Bernie Versailles was struck by aneurysm and he is still recovering from the coma. That’s why we hear several guest guitarists on ‘The Art Of Loss’, such as Chris Poland, Chris Broderick, Simone Mularoni (DGM) and Marty Friedman.

‘The Art Of Loss’ happens to be the sixth studio album of this Los Angeles based progressive metal act and it is the debut for new label Metal Blade. It is not a concept album, yet most of the songs deal with the fact that we have to fight fear with love, so that love will win. As always the lyrics are thoughtful and they deal with the great questions of life. The album was produced by Tommy Hansen and Travis Simth came up with tasteful artwork. Although Redemption’s music is heavy and brims with technical skilfulness, yet it is quite accessible. Just listen a couple of times to the title track and you will spontaneously sing along. We are right away bombarded with cataracts of neo-classical guitar solos, but Nick also demands a solo spot on keyboards from time to time. The songs are lengthy and include relatively quite a lot vocals. We can hear Dream Theater influences in the fervent performance of the band in every song. Marty Friedman excels in ‘Damaged’, while no less than three guitarists cut loose in ‘Thirty Silver’. A special mention goes to the cover ‘Love Reign O’er Me’ from The Who. A challenging choice. The primordial power of the original version is somewhat lost, due to the slightly sleeker and polished approach of the Americans, but guest singer John Bush (Armored Saint) renders it with heart and soul. Finally Redemption gives us an opus magnum of nearly 23 minutes length. ‘At Day’s End’ includes all ingredients a progressive metal fan can wish for. Five quarters of an hour virtuoso music where technical skills and emotions melt together into a brilliant manifest.


Nederlands:

Vijf jaar zijn verstreken sinds het magistrale ’This Mortal Coil’ uitkwam, maar een jaartje later konden we ook nog genieten van de live opnamen van ProgPower USA op de DVD ‘Live From The Pit’. Er kwam echter weer slecht nieuws uit het Redemption kamp: nadat hoofdcomponist Nick van Dyk al geworsteld had met kanker, viel gitarist Bernie Versailles in een diepe coma en daar is hij nog steeds herstellende van. Vandaar dat ‘The Art Of Loss’ tal van gastgitaristen laat horen, zoals Chris Poland, Chris Broderick, Simone Mularoni (DGM) en Marty Friedman.

‘The Art Of Loss’ is het zesde studioalbum van deze in Los Angeles gevestigde progressieve metal act en het is het debuut op nieuw label Metal Blade. We kunnen niet spreken van een conceptalbum, maar vele songs gaan over het feit dat we angst met liefde moeten bestrijden, zodat liefde overwint. Zoals steeds zijn de teksten beschouwend en behandelen ze over de grote levensvragen. Het album werd geproduceerd door Tommy Hansen en Travis Smith zorgde weer voor het smaakvolle artwork. Hoewel Redemption’s muziek stevig is en bol staat van technisch vernuft, is het ook vrij toegankelijk. Luister maar eens een paar keren naar de titelsong, die ga je spontaan meezingen. We worden hier meteen bedolven onder de heerlijke neoklassieke solo’s op gitaar, maar Nick van Dyk gaat ook al eens tekeer op zijn toetsen om de solospot op te eisen. De songs zijn lang en er komt relatief veel zang in. We horen Dream Theater invloeden in het spetterend vuurwerk dat Redemption in elk nummer laat horen. Marty Friedman excelleert in ‘Damaged’, terwijl drie gitaristen het beste van zichzelf geven in ‘Thirty Silver’. Een speciale vermelding gaat naar de cover ‘Love Reign O’er Me’ van The Who. Een gewaagde onderneming. De oerkracht van de oorspronkelijke versie wordt wat afgezwakt door de ietwat gladdere aanpak van de Amerikanen, maar gastzanger John Bush (Armored Saint) vertolkt dit met hart en ziel. Tot slot verwent Redemption ons nog met een opus magnum van bijna 23 minuten. ‘At Day’s End’ bevat alle ingrediënten die je als progressieve metalfan kunt wensen. Vijf kwartier virtuoze muziek waarin techniek en gevoel op zeer aangename wijze versmelten tot een briljant manifest.


Tracklist:

The Art Of Loss (5:22)
Slouching Towards Bethlehem (8:06)
Damaged (4:56)
Hope Dies Last (10:33)
That Golden Light (4:54)
Thirty Silver (6:25)
The Center Of Fire (7:55)
Love Reign O’er Me (The Who cover) (5:08)
At Day’s End (22:33)

Musicians:

Ray Alder: vocals
Nick van Dyk: guitars, keyboards
Sean Andrews: bass
Chris Quirarte: drums

Guest appearances:

Simone Mularoni (DGM): guitars
Chris Poland: guitars at tracks 1, 2, 4, 6, 7, 8 & 9
Marty Friedman: guitars at tracks 3 & 6
Chris Broderick: guitars at track 6
John Bush (Armored Saint): vocals at track 8




Geplaatst door Vera op zondag 03 april 2016 - 11:42:49
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

   
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2017
PERSEFONE: Aathma
As modern heavy prog fan you cannot ignore this!!!
01. CD reviews 2017
LORD VIGO: Blackborne Souls
Damned deadly doom with convincing epic touch!
01. CD reviews 2017
CNOC AN TURSA: The Forty Five
A must have for everybody with a soft spot for this folky blackened epicness!
01. CD reviews 2017
SCARVED: Lodestone
This band deserves to break out of the local circuit for greater things!
01. CD reviews 2017
PYOGENESIS: A Kingdom To Disappear
What a top notch album! And addictive as well…
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org