Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
Prog-Nose
2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
RockAdvice
2010 / 2009 / 2008 / 2007

Gebeurtenissen deze maand: 1

MaDiWoDoVriZatZon


12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

zaterdag 09 april 2016
VREDEHAMMER: Violator



Release: 2016-03-18
Style: black/pagan metal
Label: www.indierecordings.no/
Website: www.vredehammer.no/
Facebook: https://www.facebook.com/Vredehammer
Country: Norway
Playing Time: 34’
Cat. N°: Indie157CD
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8,5/10


English:

Last November we saw Vredehammer on stage during the tour with Vreid and Keep Of Kalessin. Mastermind vocalist/guitarist Per Valla put down a rigorous performance, assisted by a new rhythm section. Intense stuff that instantly left us in awe, thus we were at the tiptoe of expectations for this sophomore album ‘Violator’ of this collective, initially founded as the solo project of Valla. He has played in Abbath for a while as well, but that is another story.

The highly acclaimed debut album ‘Vinteroffer’ was promptly nominated for a Norwegian Grammy, followed by tours with Satyricon, Vreid and Keep Of Kalessin. The band plays live since February 2013. Vredehammer does not use Norse mythology in their lyrics, but they are inspired by the books of Stephen King and other horror stories. Music-wise they put down an overwhelming sound with a blackened edge and an eerie atmosphere. That is illustrated right away in the opener ‘Light The Fucking Sky’ that pulverizes you as a rollercoaster, but brims with dissonant sounds as well. While they hammer on in the merciless ‘Spawn Tyrant’ and continue at full speed in ‘Violator’, the title track, we can enjoy loads of amazing meandering leads too. Often spoken fragments give us a short break in the energetic aggression shown here. Mark the nervous bass patterns in ‘Deadfall’ and the surprising atmospheric passage in ‘Cyclone’. Vredehammer moves in the twilight zone between black and death metal, with a slightly ascendancy of blackened impressions. Yet ‘Ursus’ happens to be pure melodic death metal and it really reminds us of Amon Amarth with its fetching accents and rhythms. Consequently it is the catchiest song on the album. However, the prize for epic grandness goes to the occluding track ‘Blodhevn’. Here they build up tension towards mighty momentum and a magnificent guitar solo is the icing on the cake. This is brilliant ice-cold Norwegian metal! Hail!


Nederlands:

In november zagen we Vredehammer aan het werk tijdens de tournee met Vreid en Keep Of Kalessin. Mastermind zanger/gitarist Per Valla ging er met de grove borstel doorheen, vergezeld van een nieuwe ritmesectie. Intens spul dat ons meteen inpakte, dus waren we erg benieuwd naar dit tweede album ‘Violator’ van dit in 2009 opgerichte combo dat aanvankelijk het soloproject van Valla was. Hij heeft ook nog even bij Abbath gespeeld, maar dat doet hier weinig ter zake.

Het hooggewaardeerde debuutalbum ‘Vinteroffer’ werd al meteen genomineerd voor een Noorse Grammy, waarna tournees met Satyricon, Vreid en Keep Of Kalessin volgden. Sinds februari 2013 speelt de band namelijk ook live. Vredehammer put tekstueel nu eens niet uit de Noordse mythologie, maar is geïnspireerd door de werken van Stephen King en andere horrorverhalen. Muzikaal zetten ze een overrompelende prestatie neer met een zwart randje dat je een griezelig gevoel geeft. Dat wordt meteen geïllustreerd in opener ‘Light The Fucking Sky’ dat als een rollercoaster over je heen walst, maar ook bulkt van dissonante klanken. Terwijl men er duchtig op los hamert in het meedogenloze ‘Spawn Tyrant’ en doorjaagt op volle snelheid in ‘Violator’, het titelnummer, komen toch ook veel fraaie, meanderende leads voorbij. Gesproken fragmenten vormen dikwijls een korte break in de energieke agressie die hier tentoon gespreid wordt. Let op de nerveuze bas in ‘Deadfall’ en de onverwachte atmosferische passage in ‘Cyclone’. Vredehammer beweegt zich in de schemerzone tussen black en death metal, met een licht overwicht van zwartgeblakerde indrukken. Toch is ‘Ursus’ eerder melodieuze death metal en doet het door zijn aanstekelijke accenten en ritmes zelfs zeer aan Amon Amarth denken. Het is dan ook het meest catchy nummer van dit album. De prijs voor epische grootsheid gaat echter naar afsluiter ‘Blodhevn’. Hier wordt spannend naar enige climaxen toegewerkt en vormt een prachtige solo de kers op de taart. Dit is een schitterend staaltje ijskoude Noorse metal! Hail!


Tracklist:

Light The Fucking Sky (5:07)
Spawn Tyrant (3:27)
Violator (3:55)
Deadfall (5:30)
Ursus (4:48)
Cyclone (5:01)
Blodhevn (6:01)

Musicians:

Per Valla: vocals, guitars
Stone: bass
Felix: drums




Geplaatst door Vera op zaterdag 09 april 2016 - 13:12:00
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

   
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

06. CD Reviews 2016
THY SHADE: The Last Goodbye
Nice, but too easy listening stuff...
01. CD reviews 2017
FIREWIND: Immortals
Instantly back on the metal map with this stunner!
06. CD Reviews 2016
LUCIFERIAN LIGHT ORCHESTRA: Black (MCD)
Four new songs from Therion's mastermind side project...
06. CD Reviews 2016
WORDS OF FAREWELL: A Quiet World
Very impressive work, but alas not much catchy elements...
06. CD Reviews 2016
KLIMT 1918: Sentimentale Jugend
Very special Italian indie rock band...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org