Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon






1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30





dinsdag 16 augustus 2016
HEAVENWOOD: The Tarot Of The Bohemians - Part 1



Release: 2016-07-22
Style: dark gothic metal
Label: www.massacre-records.com
Website:
Facebook: https://www.facebook.com/heavenwoodofficial
Country: Portugal
Playing Time: 1h 10m 16s
Cat. N°: MAS CD0948
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 9/10


English:

Full circle it is. Heavenwood will release the new album ‘The Tarot Of The Bohemians – Part 1’ via Massacre Records, where they debuted in the nineties with ‘Diva’ and ‘Swallow’. These albums are highly praised gems in the collection of every gothic metal aficionado of that time and it seemed as if Heavenwood would follow their fellow compatriots Moonspell in international success. Things turned out differently. Due to line-up changes we heard nothing from the band for a long time and they were doomed to be an occult collective only remembered by a small circle of true devotees.

Thus we were truly happy when they released ’Abyss Masterpiece’ in 2011. In June 2016 fans were activated with a re-release of ‘Redemption’ and now all attention goes to new work. ‘The Tarot Of The Bohemians – Part 1’ is without any doubt the most prestigious album of this Portuguese outfit. They found inspiration by the French occultist Papus and his studies of the tarot (in our most mystic era we also dived deep into that matter). Thus every song stands for a tarot card and it is only logical that a part 2 will follow. The twelve new songs are a feast of recognition. Guitarist Ricardo Dias wrote all compositions and added wealthy orchestration. It means that many songs kick off with bone-crushing, dynamic riffs, but soon the orchestration joins in as well. Vocalist Ernesto Guerra handles an intelligible grunt, but we also hear lots of clean vocals. In some choruses that results in an agreeable catchy effect. This album happens to be the debut for guitarist Vitor Carvalho, who replaces Bruno Silva who left the band in 2013. Furthermore the core members are supported by many guest musicians, among them Daniel Cardoso (Anathema) on drums and producer André Matos did all the bass parts.

With its seventy minutes length this album is a long experience to fathom, but it instantly invites you for numerous listens. It cannot be coincidence that ‘The Emperor’ starts with blackened blastbeats and continues with tight Pantera riffs. Religious flavoured choirs add a serene atmosphere in some of the songs (with the Dubai based Fadi Al Shami in ‘The Hermit’), while the fetching riffs of ‘The Wheel Of Fortune’ are a bit akin to Amon Amarth. ‘The Hanged Man’ has female vocals by Sandra Oliveira (Blame Zeus), while Dagoba drummer Franky Constanza can be heard in a couple of songs. Heavenwood has remained true to occult emotive dark metal and we can hear that in the new version of ‘Frithiof’s Saga’ which initially could be found on their debut album ‘Diva’. In despite of the hiatuses in activity, Heavenwood is still a band we genuinely embrace.


Nederlands:

De cirkel is rond. Heavenwood brengt het nieuwe album ‘The Tarot Of The Bohemians – Part 1’ uit via Massacre Records, daar waar zij ooit in de jaren negentig begonnen met ‘Diva’ en ‘Swallow’. Die albums zijn hooggewaardeerde parels in de verzameling van elke gothic metal liefhebber uit die tijd en het leek erop dat Heavenwood hun landgenoten Moonspell zouden volgen in internationaal succes. Het is anders gelopen. Door bezettingswijzigingen hoorden we lang niets van de band en zij werden een occult gezelschap dat slechts herinnerd werd in kleine kring onder de liefhebbers.

We waren dat ook erg opgetogen toen ze in 2011 ’Abyss Masterpiece’ uitbrachten. Nadat de fans in juni 2016 geactiveerd zijn met een heruitgave van ‘Redemption’ gaat alle aandacht naar dit nieuw materiaal. ‘The Tarot Of The Bohemians – Part 1’ is ongetwijfeld het meest prestigieuze album van de Portugezen. Inspiratie vond men bij de Franse occultist Papus en zijn studies van de tarot (iets waar we ons in onze meest mystieke periode ook eens in verdiept hebben). Elke song gaat dan ook over een tarotkaart en dat er nog een tweede deel zal volgen lijkt me logisch. De twaalf nieuwe songs zijn een feest van herkenning. Gitarist Ricardo Dias schreef alle composities en voegde er ook weelderige orkestratie bij. Dat betekent dat vele songs aanvangen met beenharde, dynamische riffs, maar dat de orkestratie ook al meteen intreedt. Zanger Ernesto Guerra hanteert verstaanbare grunts, maar er is ook veel cleane zang die in sommige refreinen voor een weldadig catchy effect zorgt. Dit album is het debuut voor gitarist Vitor Carvalho die de in 2013 vertrokken Bruno Silva vervangt. Verder steunt de kernband op een aantal gastmuzikanten, waaronder Daniel Cardoso (Anathema) op drums en producer André Matos nam de baspartijen voor zijn rekening.

Met zijn zeventig minuten is dit album een fikse hap om te verteren, maar het nodigt uit tot meerdere luisterbeurten. Het kan geen toeval zijn dat ‘The Emperor’ aanvangt met zwartgeblakerde blastbeats en vervolgt met strakke Pantera riffs. Religieuze koorzang geeft in enkele songs een serene sfeer (met de uit Dubai afkomstige Fadi Al Shami in ‘The Hermit’), terwijl de aanstekelijke riffs in ‘The Wheel Of Fortune’ knipogen naar Amon Amarth. ‘The Hanged Man’ kreeg vrouwelijke vocalen mee van Sandra Oliveira (Blame Zeus), terwijl Dagoba drummer Franky Constanza ook nog in enkele songs te horen is. Dat Heavenwood trouw gebleven is aan occulte emotionele dark metal horen we in de nieuwe versie van ‘Frithiof’s Saga’ dat oorspronkelijk op hun eerste album ‘Diva’ stond. Ondanks de hiaten in activiteit is Heavenwood nog steeds een band die we in de armen sluiten.


Tracklist:

The Juggler (6:43)
The High Priestess (6:05)
The Empress (5:22)
The Emperor (4:14)
The Pope (5:22)
The Lovers (4:51)
The Chariot (5:04)
Justice (4:03)
The Hermit (5:21)
The Wheel Of Fortune (4:58)
Strength (5:30)
The Hanged Man (5:07)
Frithiof’s Saga (7:05)

Musicians:

Ernesto Guerra: vocals
Ricardo Dias: guitar & vocals
Vitor Carvalho: guitar

Session/Guest musicians:

André Matos: bass
Daniel Cardoso: drums (except noted otherwise)
Eduardo Sinatra: drums (track 1 & 13)
Franky Costanza: drums (track 6 & 10)
Fadi Al Shami: vocals (track 9)
Sandra Oliveira: vocals / backing vocals (track 12 / 2 & 6)




Geplaatst door Vera op dinsdag 16 augustus 2016 - 14:26:36
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org