Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
Prog-Nose
2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
RockAdvice
2010 / 2009 / 2008 / 2007

Gebeurtenissen deze maand: 1

MaDiWoDoVriZatZon


12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

vrijdag 21 oktober 2016
DARKWELL: Moloch



Release: 2016-09-23
Style: gothic metal
Label: www.massacre-records.com
Website: www.darkwell.eu
Facebook: https://www.facebook.com/darkwellofficial
Country: Austria
Playing Time: 49’
Cat. N°: MAS CD 0955
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 7/10


English:

Darkwell happens to be one of this opulence of female fronted gothic/doom bands that came up around the Millennium. Around that time they released the albums ’Suspiria’ (2000) and ’Metat®on’ (2004) and toured – among others – as support of Tristania, Leaves’ Eyes and Atrocity. After the latter album they kept on playing at several festivals until 2007. Then they put the band on indefinite hiatus.

In 2012 the first sparks towards a reunion occurred, especially when original female singer Alexandra Pittracher decided to get active in the music scène again as well. And that is why, twelve years after ‘Metat®on’, the third album will suddenly hit the shops late September. It was recorded in Innsbruck and mastered in Hamburg (Hammer Studios) by Eike Freese. They already shot video clips for the title tracks ‘Moloch’ and ‘Yoshiwara’ (inspired by Fritz Lang’s ‘Metropolis’), in order to present their resurrection to a broader audience. ‘Moloch’ includes eleven accessible songs with heavy guitars and symphonic layers in the back, but it is most of all a vocals oriented album. And that is where the shoe pinches. Alexandra is not a nightingale with high-pitched soprano, but someone who brings her vocal lines calm and quite low. In some of the songs it gets monotonous. Her rather fragile voice is surrounded by skilled musicians who add a fine solo from time to time, the production is okay, but, as said before, it will depend on the vocals whether you will embrace this album or not. Musically the songs have all the well-known ingredients from gothic metal, with now and then still a semblance of doom metal, especially in ‘Golem’ and the longer, occluding ‘Awakening’. In ‘Fall Of Ishtar’ we even hear a vintage organ for a moment. This is an idiosyncratic, yet not exceptional band for the fans of female fronted gothic rock. Comparable with Elis at the time of their first era.


Nederlands:

Darkwell is één van die vele female fronted gothic/doom bandjes die rond de eeuwwisseling opkwamen. In die periode brachten ze de albums ’Suspiria’ (2000) en ’Metat®on’ (2004) uit en toerden in het voorprogramma van o.a. Tristania, Leaves’ Eyes en Atrocity. Na dit tweede album speelden ze nog op festivals tot 2007, maar dan laste men een break in voor onbepaalde tijd.

In 2012 ontstonden de eerste vonkjes op weg naar een reünie, vooral omdat de originele zangeres Alexandra Pittracher ook wel bereid was om terug actief te worden in de muziek. En zo ligt twaalf jaar na ‘Metat®on’ het derde album plots in de winkels, opgenomen in Innsbruck en gemastered in Hamburg (Hammer studio) door Eike Freese. Men nam alvast videoclips op om het titelnummer ‘Moloch’ en het door Fritz Lang’s ‘Metropolis’ geïnspireerde ‘Yoshiwara’ aan een breder publiek voor te stellen. ‘Moloch’ bevat elf toegankelijke songs met heavy gitaren en symfonische ondersteuning, maar het is toch vooral een zanggericht album. En daar wringt het schoentje. Alexandra is geen nachtegaal met een sopraanstem, maar iemand die vrij laag en kalm haar zangpartijen brengt. Dat kan in sommige nummers behoorlijk eentonig gaan klinken. Haar vrij fragiele stem wordt omgeven door uitstekende muzikanten die her en der een gesmaakte solo brengen, de productie is dik in orde, maar zoals gezegd, zal het van de zang afhangen of je dit album in je armen sluit of niet. Muzikaal bevatten de songs alle welbekende ingrediënten van gothic metal, met hier en daar nog een zweempje doom metal, vooral dan in ‘Golem’ en het langere, afsluitende ‘Awakening’. In ‘Fall Of Ishtar’ horen we zelfs even een klassiek orgel. Typische, maar onopvallende band voor de fans van female fronted gothic rock. Te vergelijken met Elis uit die tijd.


Tracklist:

Moloch (3:32)
In Nomine Serpentis (5:02)
Yoshiwara (4:12)
Fall Of Ishtar (4:39)
Save My Sight (4:05)
Bow Down (3:36)
Clandestine (3:58)
Loss Of Rason (3:58)
Im Lichte (4:59)
Golem (4:11)
Awakening (7:01)

Musicians:

Alexandra Pittracher: vocals
Mathisa Nussbaum: guitars
Roland Wurzer: bass
Raphael Lepuschitz: keyboards
Michael Bachler: drums




Geplaatst door Vera op vrijdag 21 oktober 2016 - 18:30:52
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

   
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

06. CD Reviews 2016
THY SHADE: The Last Goodbye
Nice, but too easy listening stuff...
01. CD reviews 2017
FIREWIND: Immortals
Instantly back on the metal map with this stunner!
06. CD Reviews 2016
LUCIFERIAN LIGHT ORCHESTRA: Black (MCD)
Four new songs from Therion's mastermind side project...
06. CD Reviews 2016
WORDS OF FAREWELL: A Quiet World
Very impressive work, but alas not much catchy elements...
06. CD Reviews 2016
KLIMT 1918: Sentimentale Jugend
Very special Italian indie rock band...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org