Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon






1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30





woensdag 23 november 2016
OPERATION: MINDCRIME: Resurrection



Release: 2016-09-23
Style: progressive metal
Label: http://www.frontiers.it/
Website: www.operationmindcrime.com/
Facebook: https://www.facebook.com/operationmindcrimeband
Country: USA
Playing Time: 65’18”
Cat. N°: FR CD 751
Review by: Guy
Translated by: Guy
Rating: 9/10


English:

After leaving Queensrÿche, Geoff T ate started a band which he named after what is arguably the best album of his former band. Last year he gave us ‘The Key’, the first part of what should become a trilogy, and here he comes with ‘Resurrection’.

Pretty odd, this album starts with four short tracks. A soundscape, a symphonic prog part, an acoustic, fragile passage with vocals flowing into something equally fragile with distorted vocals. With the sturdy, dealt with a catchy hook, ‘Left For Dead’ the serious things start. ‘Miles Away’ takes off with experimental sounds and flows over in rather heavy prog with melancholic edge. Already pretty different from its predecessor which had links with the ‘Operation Mindcrime’ album. In ‘Healing’ Tate shows that’s he hasn’t only, still, a great voice, but he uses his saxophone to add some colour to the sound, with a great guitar solo by the way. After the calm ‘Fight’ follows ‘World’, that’s heavier again, with experimental, or at least adventurous, musical escapades. The songs get longer along the way, give more space for musical freedom and that’s certainly the case in ‘Invincible’, I have the impression that Tate leaves more room for his musicians. In ‘Smear Campaign’ he uses his jazzy saxophone again, there are pretty much parlando pieces, but also heavy passages, especially the wild outro, and ‘Side’ follows the same unpredictable pattern, I know, it’s pretty contradiction in terminis. ‘Hands Of The World’ is arguably the most technical interwoven piece, which won’t reveal exactly its strength in just after listening a few times. Finally, ‘Machine’ closes more straightforward, melodic and a bit melancholic.

Absolutely an album that only gives away its riches after numerous listening sessions.


Nederlands:

Na zijn vertrek bij Queensrÿche begon Geoff Tate een band die hij vernoemde naar wat waarschijnlijk het bekendste album van zijn vroegere band is. Vorig jaar gaf hij ons ‘The Key’, het eerste deel van wat een trilogie moet worden, en hier komt hij met ‘Resurrection’.

Nogal vreemd start dit album met vier korte stukken. Een soundscape, een symfonisch prog deeltje, een akoestisch, fragiele passage met zang dat overgaat in iets even fragiel met vervormde stem. Met het stevige, van catchy hook voorzien, ‘Left For Dead’ begint het serieuze werk. ‘Miles Away’ begint met experimentele klanken en vloeit over in vrij heavy prog met melancholische inslag. Reeds erg verschillend van zijn voorganger, waar nog links met het ‘Operation Mindcrime’ album zaten. In ‘Healing’ toont Tate dat hij niet alleen, nog steeds, een grootse stem heeft, maar hij legt ook accentjes met zijn saxofoon, naast een overigens prachtige gitaarsolo. Na het rustige ‘Fight’ volgt ‘World’ dat weer heavier is, met weer experimentele, of althans avontuurlijke, muzikale escapades. De nummers worden gaandeweg langer, geven meer ruimte voor muzikale vrijheid en dat is zeker het geval in ‘Invincible’, waar ik de indruk begin te krijgen dat Tate meer ruimte geeft aan de muzikanten. In ‘Smear Campaign’ haalt hij overigens weer de jazzy saxofoon boven, zijn er vrij veel parlando stukken, maar ook heavy prog passages, in het bijzonder de wilde outtro, en ‘Side’ volgt zowat hetzelfde onvoorspelbare stramien, nogal contradictio in terminis, ik weet het. ‘Hands Of The World’ is waarschijnlijk het meest technisch verweven stuk van het album, dat niet bepaald bij de eerste luisterbeurt naar waarde geschat wordt. Tenslotte sluit ‘Machine’ meer rechttoe rechtaan, melodieuzer en een beetje melancholisch af.

Absoluut een plaat die zijn rijkdom pas na ettelijke luisterbeurten blootgeeft.


Tracklist:

Resurrection (1’45”)
When All Falls Away (2’26”)
A Moment In Time (0’30”)
Through The Noize (1’11”)
Left For Dead (4’28”)
Miles away (4’42”)
Healing My Wound (5’31”)
The Fight (5’20”)
Taking On The World (5’45”)
Invincible (7’32”)
A Smear Campaign (6’29”)
Which Side your On (6’09”)
Into The hands Of The World (7’17”)
Live From My Machine (6’13”)

Musicians:

Geoff Tate – vocals, keys, saxophone
Scott Moughton – Guitars, keys
Kelly Gray – bass, guitars
John Moyer – bass
Randy Gane - keys
Simon Wright – drums
Brian Tichy - drums

Guests:

David Ellefson: bass track 9
Tim ‘Ripper’ Owens: vocals track 9
Blaze Bayley: vocals track 9
Nick Greatex: acoustic guitar track 8
Mark Daly: vocals track 7
Scott Mercado: drums in many songs




Geplaatst door Vera op woensdag 23 november 2016 - 15:04:19
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org