13141516171819
20212223242526
2728293031

donderdag 23 maart 2017
Tarja & My Own Ghost - Cacaofabriek, Helmond (NL) - 13/03/2017

Tekst & pics: Geert Ryssen

Ons eerste bezoek aan cultuurcomplex De Cacaofabriek is een bijzonder aangename kennismaking: een combinatie van bioscoopzalen, concertzalen en een uitstekende Brasserie. In Nederland hebben ze er verstand van!

De openingsband hebben we gemist, maar voor My Own Ghost (8) zijn we evenzeer gekomen als voor Tarja. De Luxemburgers spelen een korte maar krachtige set van vijfendertig minuten. Zangeres Julie Rodesch haalt de hoge noten moeiteloos en de band achter haar zet een groovende muur neer die de naar pop neigende melodieën een pittige ondersteuning geven. Drummer Michael Stein is een krak en de drie gitaristen (bas inbegrepen) brengen met de nodige attitude alles op smaak. De groep staat aan de vooravond van de release van het hun tweede album ‘Life On Stand-by’ en geeft ons al een voorproef met het titelnummer. Voor de rest wordt er vooral gesteund op de debuutplaat die overigens sterk is en meer bekendheid verdient. De goed gevulde zaal reageert beleefd enthousiast, maar blijft geboeid luisteren. Een Nederlandse collega zegt aangenaam verrast te zijn en verkiest deze My Own Ghost ver boven het ‘gejodel’ dat straks volgt.

Of je van Tarja (8,5) houdt is een kwestie van smaak, één ding is zeker: wat ze vandaag doet is een stuk verwijderd van haar Nightwish verleden en ze voelt er zich zichtbaar gelukkig mee. Ze heeft een uitstekende band, maar jammer genoeg duurt het enkele nummers tot de juiste balans gevonden is. Het is pas na het semi-akoestische intermezzo dat haar show op kruissnelheid komt, maar dan wordt het ook subliem met het schitterende ‘Victim Of Ritual’ als absoluut hoogtepunt. De wijze waarop ze Ravel’s Bolero gebruikt om er daarna een totaal eigen nummer van de maken is gewoon subliem. Haar fabelachtige stembeheersing verbaast vriend en vijand en dat houdt ze twee uren vol met een ziedende metal band in de rug. Haar klassieke achtergrond gebied haar om voor de nodige dynamiek en transparantie te zorgen en daar slaagt ze ook grotendeels in. Het publiek wil graag een toegift en die krijgt het met nog drie nummers die moeiteloos over de hoog gespannen lat blijven gaan. Met twee topbands hebben we een prachtige avond beleefd. En ja, onze Nederlandse collega is ook bij Tarja blijven staan. Kwaliteit liegt niet.

Geplaatst door Vera op donderdag 23 maart 2017 - 22:02:33

[ ]
[ ]