Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon


12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930


donderdag 23 februari 2017
XANDRIA: Theater Of Dimensions



Release: 2017-01-27
Style: symphonic metal
Label: www.napalmrecords.com / www.hardlifepromotion.nl
Website: www.xandria.de
Facebook: https://www.facebook.com/xandriaofficial
Country: Germany
Playing Time: 74’25”
Cat. N°: NPR 698
Review by: Guy
Translated by: Guy
Rating: 8,5/10


English:

After ‘Sacrificium’ (2014), this is the second album recorded with the talented Dianne, and already the seventh in the career of these German symphonic metallers. To give the album more depth, they called some guest singers for help.

The opener sets the tone with loads of bombast, fast rhythms, soprano, melodic guitar, a quiet break. In ‘Death’ they add some folk elements in the heavier mix, in which Dianne rather uses her normal voice, alternating with choirs. ‘Forsaken Love’ is a semi power ballad with folk touch and an intimate break, after which ‘Call Of Destiny’ is a speedy melodic track with flashing keyboards, varied vocals, a rough drum driven break, vocal hook. A video was recorded for this song. After an ominous intro, ‘Murderers’ turns catchy heavy with Soilwork’s vocalist adding a raw grunt edge. ‘Night’ has a long quiet intro, but swells along the way into a powerful ballad, while ‘Walls’ sounds dark and epic, with mighty choirs and gripping melody. ‘Ship Of Doom’ opens with likewise choir, after which a sturdy riff is intertwined and some folk elements are smuggled in, while Dianne uses her soprano registers again. After that, Xandria delivers with ‘Ceili’ a great full blown folk/sympho instrumental track. ‘Sorrow’ is again tight, fast bombastic with delicious soprano, but with a slight folk vibe in the break, after which ‘Burn Me (Take Me To The Fire)’, arguably, is the most straightforward, catchy song with some oriental tinged male vocals as an extra. ‘Queen’ opens with acoustic guitar, grows stronger and ends with spoken word, after which the title track is truly a long, great and epical theatrical piece with vocal variety galore.

Those who liked ‘Sacrificium’, will love this darker, more varied ‘Theater’! Personally, I think some songs are too long, while the folk touch could be more frequent.


Nederlands:

Na ‘Sacrificium’ (2014) is dit het tweede album opgenomen met de getalenteerde Dianne en reeds het zevende album in de discografie van deze Duitse symfonische metallers. Om het album wat extra kleur te geven werd de hulp van enkele gastzangers ingeroepen.

De opener zet meteen de toon met tonnen bombast, snelle ritmes, sopraan, melodieuze gitaar, een rustige break. In ‘Death’ voegen ze wat folk elementen toe in de steviger mix, waarin Dianne eerder haar normale stem gebruikt afgewisseld met koor. ‘Forsaken Love’ is een semi power ballad met folk toetsen met intimistische break., waarna ‘Call Of Destiny’ een speedy melodieus nummer met flitsende keyboards, afwisselende zang, een ruige drum gestuwde break, vocale hook. Een video werd voor dit nummer opgenomen.
Na een onheilspellende intro, wordt ‘Murderers’ catchy heavy waarbij de zanger van Soilwork een rauw grunt randje toevoegt. ‘Night’ heeft een lange rustige intro, maar zwelt gaandeweg aan tot een krachtige ballad, terwijl ‘Walls’ donker en episch klinkt met machtig koor en pakkende melodie. ‘Ship Of Doom’ opent met gelijkaardig koor, waarna een stevige riff ertussen gesmokkeld wordt en wat folk opduikt, terwijl Dianne weer haar sopraanregisters opentrekt. Daarna biedt Xandria met ‘Ceili’ een schitterende volwaardige folk symfo track. ‘Sorrow’ is dan weer strak, snelle bombast met heerlijke sopraan, maar met een lichte folk hint in de break, waarna ‘Burn Me (Take Me To The Fire), mijn inziens, het meest rechttoe rechtaan catchy nummer is, met wat oosters aandoende mannenstem als extra. ‘Queen’ opent met akoestische gitaar, wordt krachtiger en sluit af met parlando, waarna het titelnummer waarlijk een lang, groots en episch theatraal nummer is met een vocale veelzijdigheid.

Wie ‘Sacrificium’ goed vond, zal dit donkerder, meer gevarieerde ‘Theater’ prachtig vinden! Persoonlijk vind ik sommige nummers wat te lang en mocht het folk element wat vaker opduiken.


Tracklist:

Where The Heart Is Home (6’53”)
Death To The Holy (4’46”)
Forsaken Love (4’20”)
Call Of Destiny (4’10”)
We Are Murderers (We All) (5’49”)
Dark Night Of The Soul (5’21”)
When The Walls Came Down (Heartache Was Born) (5’11”)
Ship Of Doom (4’50”)
Ceili (3’21”)
Song For Sorrow And Woe (5’24”)
Burn Me (4’42”)
Queen Of Hearts (5’16”)
A Theater Of Dimensions (14’22”)

Musicians:

Dianne Van Giersbergen – vocals
Marco Heubaum – guitar
Philip Restemeier – guitar
Steven Wussow – bass
Gerit Lamm – drums

Guest vocals:
Henning Basse (Firewind) track 13
Zaher Zorgati (Myrath) track 11
Björn ‘Speed’ Strid (Soilwork) track 5
Ross Thompson (Van Canto) track 8




Geplaatst door Vera op donderdag 23 februari 2017 - 14:48:33
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
THORIUM: Empires In The Sun
Superb heavy metal as it should sound!
01. CD reviews 2021
THE FLIGHT OF SLEIPNIR: Eventide
Eclectic US mix of black, stoner & folk...
01. CD reviews 2021
WOODEN VEINS: In Finitude
Members from Mar De Grises...
01. CD reviews 2021
SUIDAKRA: Wolfbite
Announced as Suidakra 2.0 and rejuveniled line up...
01. CD reviews 2021
ALASTOR: Onwards And Downwards
Psychedelic occult disc...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org