Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
Prog-Nose
2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
RockAdvice
2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon

123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031


dinsdag 25 april 2017
EDEN WEINT IM GRAB: Nachtodreise



Release: 2017-03-31
Style: dark/gothic metal
Label: www.einheit-productionen.de
Website: www.edenweintimgrab.de
Facebook: https://www.facebook.com/edenweintimgrab
Country: Germany
Playing Time: 1h 11m 36s
Cat. N°: EP061
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8,5/10


English:

Alexander Paul Blake is a multi-talented musician hailing from Berlin. We were really impressed when he released ‘Wanderungen Durch Dem Daemmerwald’ in 2013 with the progressive, atmospheric black metal outfit Aethernaeum. This appeared to be a sequel on his solo black metal project that started one year earlier with the album ‘Die Rueckkehr Ins Goldene Zeitalter’ and in 2015 we enjoyed ’Naturmystik’. But the man is most of all famous as composer and moving spirit of Eden Weint Im Grab since 2000, an innovative collective that has nearly no musical boundaries, but can be connected with (most of all) gothic, dark horror, rock, cabaret, poetry and even a semblance of blackened metal. In brief, this is an artistic constellation that can take you anywhere. Thus they mainly have their habitat at German festivals such as Wave Gotik Treffen, Castle Rock and Dark Troll and all their lyrics are in German. We are talking about a hybrid of Eisregen, The Vision Bleak and a semblance of Rammstein.

This seventh studio album ‘Na(c)htodreise’ is a concept album, the first one in their career. It totally fits in the slightly eerie horror themes from this six-piece, since the songs represent a journey through the underworld and go beyond the hereafter. All this is rendered in a dark, gloomy manner. Yet each song has a peculiar atmosphere, going from melancholic to cheerful (‘In Der Toten-Taverne’) to firm and heavy rocking (many of the songs). With cello and violins they bring in beautiful accents, while the whole thing sometimes verges to theatrical and cabaret-like vibes. Vocals of Alexander are mostly clean and storytelling, but there are incidental rougher death and black metal parts too. There are quite a lot of catchy gothic up-tempo songs on the album, but ‘Limbus’ comes close to a ballad and in the slow, captivating ‘Kahnfahrt Auf Dem Acheron’ solemn doom-laden patterns prevail. On the other hand a playful Western guitar graces up ‘Die Verwaiste Wüstenstadt’. Dark humour is omnipresent, but the band has also a kind of mysterious, arcane and melancholic touch, surely in the more soaring and experimental songs like ‘Aevum’ (magnificent emotive guitars!) and ‘Das Grosse Mysterium’. With a momentous epilogue, this 71 minutes long journey comes to an end, so we can get back to earthly matters. Eden Weint Im Grab might be a typical German band, yet they are very engrossing and they make albums on which you always search for the balance between being serious or black humour; all this on a soundtrack of catchy gothic rock. Recommended!


Nederlands:

Alexander Paul Blake is een veelzijdig muzikant uit Berlijn. Wij waren danig onder de indruk toen hij in 2013 met Aethernaeum het progressieve, atmosferische black metal album ‘Wanderungen Durch Dem Daemmerwald’ uitbracht. Dit was een vervolg op zijn solo black metal project dat hij een jaar eerder gestart was met album ‘Die Rueckkehr Ins Goldene Zeitalter’ en in 2015 genoten we ook van ’Naturmystik’. Maar de man is ook al sinds 2000 vooral bekend als componist en bezieler van Eden Weint Im Grab, een innovatief gezelschap dat amper muzikale grenzen kent, maar wel raakvlakken heeft met (vooral) gothic, dark horror, rock, cabaret, poëzie en zelfs een snuifje black. Kortom, een kunstzinnig collectief dat alle kanten uitkan. Ze treden dan ook vooral op tijdens Duitse festivals als Wave Gotik Treffen, Castle Rock en Dark Troll en alle teksten zijn in het Duits. We spreken over een hybride van Eisregen, The Vision Bleak en een snuifje Rammstein.

Dit zevende studioalbum ‘Na(c)htodreise’ is voor het eerst een conceptalbum en past als dusdanig geheel in de ietwat griezelige horrorthematiek van dit zestal, want de vijftien songs vertegenwoordigen een reis doorheen de onderwereld en het hiernamaals. Dit alles op een duistere, knekelmanier uitgevoerd. Elke song heeft toch een welomlijnde sfeer, gaande van weemoedig, naar hups (‘In Der Toten-Taverne’) tot stug en heavy rockend (tal van songs). Met cello en violen brengt men knappe accenten aan, terwijl het geheel soms ook theatraal en cabaretesk aandoet. De zang van Alexander gaat van verhalend met klare stem tot incidentele grunts of ruw richting black metal. Zo staan er heel wat toegankelijke gotische uptemposongs op het album, maar ‘Limbus’ kan men een ballade noemen en in het trage, beklijvende ‘Kahnfahrt Auf Dem Acheron’ gaat het er plechtig en doomachtig aan toe. ‘Die Verwaiste Wüstenstadt’ laat dan weer een speels westerngitaartje opdraven. De donkere humor is overal aanwezig, maar de band straalt ook geheimzinnigheid, mysterie en melancholie uit, zeker in de zwevende, meer experimentele songs als ‘Aevum’ (prachtig gitaarwerk!) en ‘Das Grosse Mysterium’. Met een waardige epiloog komt deze reis na 71 minuten tot halt, zodat we terugkeren naar aardse genoegens. Eden Weint Im Grab mag dan een typisch Duitse band zijn, toch zijn ze erg onderhoudend en maken ze albums waar je altijd op zoek kan gaan naar de balans tussen ernst en zwarte humor en dit op een soundtrack van catchy gothic rock. Een aanrader!


Tracklist:

TraumTod (5:52)
Bon Voyage (Ein Sonderbares Begräbnis) (5:17)
Die Astrale Wildnis (4:24)
Der Jenseitstroll (4:47)
Das Höllentor (2:32)
Limbus (5:45)
Der Exitus Der Schlangen (4:24)
Kahnfahrt Auf Dem Acheron (6:01)
Legionen Luzifers (4:03)
Die Verwaiste Wüstenstadt (5:31)
In Der Toten Taverne (4:23)
Aevum (4:21)
Sternenmenschen (5:59)
Das Grosse Mysterium (5:41)
Epilog (1:20)

Musicians:

Alexander Paul Blake: vocals, bass, rhythm guitars, keyboards
Dr. Eckstein: lead guitars
Ivar Rabenfeder: rhythm guitars
Meyster M. Melicus: cello
Kalila Karussell: violin, viola, mandolin, backing vocals
Zeus X. Machina: drums





Geplaatst door Vera op dinsdag 25 april 2017 - 15:45:15
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

   
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

05. DVD reviews 2017
RPWL: A New Dawn (DVD/CD)
Very special interesting presentation!
01. CD reviews 2017
HATE: Tremendum
Recommended for aficionados of the better Polish craftwork!
01. CD reviews 2017
SKYCLAD: Forward Into The Past
Excellent comeback from these echelons of folk metal!
01. CD reviews 2017
HELION PRIME: Idem
All in all a fine album, but with flaws...
01. CD reviews 2017
MALLEVS MALEFICARVM: Homo Homini Lupus
Very seminal debut album with Equilibrium singer...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org