12131415161718
19202122232425
262728293031
vrijdag 10 november 2017
Manfred Mann's Earthband - Le Kursaal, Limbourg (B) - 09/11/2017

Tekst & pic: Geert Ryssen

De Earthband van Manfred Mann is tegenwoordig vooral een live band die uit een aanzienlijke discografie put met voldoende klassiekers om er een stevige set mee samen te stellen. De muzikantenwissels worden als hefboom gebruikt om de arrangementen van de nummers te laten evolueren of in een nieuw kleedje te stoppen zonder de karakteristieke sound van de groep te verraden. Mann is op de eerste plaats een arrangeur die er op een originele wijze in slaagt om nummers van anderen – en niet de minsten, we spreken hier o.a. van Dylan en Springsteen – een totaal nieuwe dimensie te geven.

Live vertrekt de Earthband vanuit gestructureerde songs en breit daar vervolgens als een volleerde jam-band instrumentale uitstapjes aan die steevast boeiend, geïnspireerd en aanstekelijk zijn. De totaal eigen percussie-achtige keyboard stijl van Mann geeft aan de groep een onmiddellijke herkenbaarheid. Vanavond weet ook gitarist van het eerste uur Mick Rogers zich in de kijker te spelen met een aantal verbluffende gitaarsolo’s waaronder twee virtuoze hoogstandjes waarbij hij de fingerpicking stijl toepast op een Stratocaster. Zanger Robert Hart kennen we vooral van bij Bad Company en deze nummers liggen niet altijd in zijn comfortzone. Hart is een blues-rock zanger en het is even wennen om hem in deze context te horen, maar naargelang het concert vordert voelt hij zich meer in zijn sas en ontpopt hij zich als een stijlvolle frontman. Het publiek geniet volop van de rist klassiekers die de revue passeren waaronder de obligate ‘Don’t Kill It Carol’ en ‘Davy’s On The Road Again’. ‘Mighty Quinn’ is de onvermijdelijke afsluiter. Het is duidelijk dat deze rotten zich vermaken en zich door een jongere ritmesectie gewillig laten opjagen. Het resultaat is een energieke, beklijvende en bij vlagen heavy vertoning. Het talrijk opgekomen – hoofdzakelijk mannelijk – publiek zingt bij elk verzoek de longen uit het lijf. Mick Rodgers vertrekt na een staande ovatie met de woorden ‘tot volgend jaar’. Van ons mogen Mann en z’n mannen zeker terugkomen.

Geplaatst door Vera op vrijdag 10 november 2017 - 11:53:33

[ ]
[ ]