Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon




123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
dinsdag 10 oktober 2017
THE PROPHECY: Origins



Release: 2017-09-16
Style: doom/death metal
Label: www.ascensionmusicgroup.co.uk
Website: www.the-prophecy.net
Facebook: https://www.facebook.com/THEPROPHECY.UK
Country: UK, Halifax
Playing Time: 50:41
Cat. N°: TPR005
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 9/10


English:

Since fifteen years the progressive Halifax doomsters of The Prophecy already share life’s joys and (mostly) sorrows with the world via intense doom/death metal albums that leave you in awe. We remember our first encounter with them as if it was yesterday, at the time of their debut album ’Ashes’. Since then, the band has gone through an interesting musical development. Clean chants increased, traditional doom patterns were opened to new horizons and they chose for a signature brew with some so-called ‘progressive’ elements. Yet above all The Prophecy remains very recognizable.

After concerts in the US, China and Europe, the four-piece returned late 2016 to their home-ground to brood on new material and realize the successor of ’Salvation’ (2013). This has – together with trusty producer Greg Chandler at the Priory Studios – resulted in five extensive compositions on ‘Origins’. This time mastering took place at Audiosiege by Brad Boatright. As always, The Prophecy takes its time to start every song in a introspective manner. Only later they are putting on their explosive powder (read: grunts and heavier instrumentation). In this case it means that it turned into a very vocal oriented album. That’s no problem with the heartfelt clean vocals of Matt Lawson, brimming with melancholy and captivating sad lyrics, but after a while it really leaps to the eye. ‘Origins I’ leans a long time on sensitive vocals and piano, only after several minutes, riffs join in. Fickle rhythms loom up, then grunts on progressive twists and turns. An introvert finale with drums, piano and violin follows. In ‘Origins II’ clean chants are echoed with grunts and that’s something we will hear a lot on this disc. This second song is crowned with a magnificent guitar solo (as most of them are). ‘Origins III’ has ultra tight parts, while ‘IV’ happens to be the catchiest track of them all. And very captivating! But actually that’s the case for everything. The end of ‘Origins V’ even surpasses this. This record is a diamond that slowly grows, with an extraordinary interpretation of doom metal. Hail!


Nederlands:

De progressieve Halifax doomsters van The Prophecy delen nu al vijftien jaar lief en (vooral) leed met de wereld mits intense doom/death metal albums waar je stil van wordt. Wij herinneren ons nog de eerste kennismaking als de dag van gisteren, ten tijde van debuutalbum ’Ashes’. Sindsdien heeft de band een interessante muzikale ontwikkeling doorgemaakt. Cleane zang werd prominenter, traditionele doom patronen minder aangewend en men koos voor een eigen brouwsel met bepaalde zogenaamde ‘progressieve’ elementen. Toch blijft The Prophecy boven alles zeer herkenbaar.

Na concerten in de VS, China en Europa keerde het viertal eind 2016 terug naar de thuisbasis om te broeden op nieuw materiaal en de opvolger van ’Salvation’ (2013) te realiseren. Dat heeft – samen met vertrouwde producer Greg Chandler in de Priory studio – geresulteerd in vijf lange composities op ‘Origins’. Mastering gebeurde ditmaal door Brad Boatright in Audiosiege. Zoals steeds neemt The Prophecy in elke song de tijd om introspectief te beginnen en pas later de grote kanonnen (lees: grunts en harder instrumentarium) in te zetten. Dat betekent in dit geval dat het een heel zanggericht album geworden is. Met een warme cleane stem van Matt Lawson waar weemoed van afdruipt en door het leven getekende teksten is dat geen probleem, maar wel opvallend. ‘Origins I’ leunt lang op gevoelige zang met piano, pas na ettelijke minuten vallen riffs in. Wispelturige ritmes komen opdagen, daarna grunts op een progressief bedje. Een introvert einde met drums, piano en viool volgt. In ‘Origins II’ wordt de cleane zang voorzien van een echo met grunts. Dat wordt dikwijls de standaard in de songs en dit tweede nummer wordt dit bekroond met een prachtige gitaarsolo. ‘Origins III’ heeft een ongelofelijke strakheid, terwijl ‘IV’ het meest catchy van de songs is. En erg aangrijpend. Maar dat is het in feite allemaal. Het einde van ‘Origins V’ overstijgt dit zelfs nog. Dit is een groeibriljant met een uitgesproken eigen doom interpretatie. Hulde!


Tracklist:

Origins I (12:32)
Origins II (10:53)
Origins III (8:17)
Origins IV (8:54)
Origins V (9:58)

Musicians:

Matt Lawson: vocals
Greg O’Shea: guitars
Gavin Parkinson: bass
John Bennett: drums




Geplaatst door Vera op dinsdag 10 oktober 2017 - 11:27:01
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD Reviews 2018
BJORN RIIS: Coming Home (MCD)
Pink Floyd fans must-have!
01. CD Reviews 2018
EÏS: Stillstand Und Heimkehr (MCD)
Two new songs in harsh blackened style!
01. CD Reviews 2018
HAMFERD: Támsins likam
Sending shivers down my spine...
06. CD reviews 2017
MINAS MORGUL: Kult
Black metal with epic grandness and enchanting melodies...
01. CD Reviews 2018
INSOLVENCY: Antagonism Of The Soul
Strong debut!
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org