Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon





12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31





maandag 26 februari 2018
ARKONA: Khram



Release: 2018-01-19
Style: pagan/folk metal
Label: http://label.napalmrecords.com/ - www.hardlifpromotion.nl
Website: www.arkona-russia.com
Facebook: https://www.facebook.com/pg/arkonarussia
Country: Russia
Playing Time: 1h 14m 16s
Cat. N°: NPR 763
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8,5/10


English:

The tendency to write more and more long, complex songs – with the previous album ‘Yav’ (2014) as highlight for the time being – steadily continues on the eighth studio album of the Russian pagan metal band Arkona. Let’s put it straight: these are not sing along tunes, but rather extensive epics with feeling for experiment and adventure.

‘Khram’ means ‘the temple’ and during the intro we are right away immersed in ethnic chants with mysterious throat singing of guest vocalist Nordman from Nytt Land. It gets more familiar and recognizable in the powerful metal track ‘Shtorm’ in which front woman Masha shifts from grunts to clean vocals and back. It is a plus that they are using real authentic folk instruments instead of the artificial sounding samples of the beginning. Next they already come up with the longest track from the album (seventeen minutes long). This mid-paced ‘Tseluya Zhizn’ has a dark centerpiece with children’s voices, percussion graced by a beautiful folk melody, a climax with momentum and growls and a captivating addition on cello by A. Kozlovsky who once contributed to ‘Goi Rode Goi’. In the – once again very long – ‘Rebionok Bez Imeni’ the music even reminds me a bit of Primordial and Moonsorrow and that’s surely no punishment. The title track includes a lot of spoken and proclaiming parts, while guest pianist Robert Engstrand (ex-Turisas) regales the raucous, thunderous ‘V Pogonie’ with classical refinement. This is surely the heaviest track, although the next songs also have a fine balance between softer and heavy. Those who will take the time to dig deeper into this record, will learn that bands grow towards maturity. Some do that quick, for others it takes a while, but this is once again a step in the right direction. ‘Khram’ happens to be a voluptuous piece of work with a length of five quarters of an hour, but it takes you on a trip with versatile adventures.


Nederlands:

De tendens om meer en meer lange, complexe songs te schrijven – met vorig album ‘Yav’ (2014) als voorlopig hoogtepunt – zet zich gestaag verder op het achtste studioalbum van de Russische pagan metalband Arkona. Laten we voorop stellen: dit zijn geen meezingers, maar eerder lijvige epossen met zin voor experiment en avontuur.

‘Khram’ betekent ‘tempel’ en tijdens de intro worden we al meteen ondergedompeld in etnische gezangen met mysterieuze keelklanken van gastzanger Nordman van Nytt Land. Herkenbaar wordt het in de krachtige metaltrack ‘Shtorm’ waarin frontvrouw Masha grunts en cleane zang afwisselt. Het is een pluspunt dat er authentieke folk instrumenten gebruikt worden in plaats van de artificieel klinkende samples van weleer. Men gooit er vervolgens meteen het langste nummer tegenaan, zeventien minuten lang. Dit mediumtempo ‘Tseluya Zhizn’ kent een duister middenstuk met kinderstemmen, percussie waar een mooie folk melodie doorheen fladdert, een stuwende opgang met grunts en een beklijvende bijdrage op cello van A. Kozlovsky die ooit meewerkte aan ‘Goi Rode Goi’. In het eveneens erg lange ‘Rebionok Bez Imeni’ doet de muziek zelfs aan Primordial en Moonsorrow denken en dat is allerminst een straf. Het titelnummer kent veel gesproken en verkondigende stukken, terwijl gastpianist Robert Engstrand (ex-Turisas) het ruwe gebulder in ‘V Pogonie’ voorziet van klassiek raffinement. Zeker de heftigste track, al hebben de volgende songs ook een goede balans tussen hard en zacht. Wie de tijd neemt om dit degelijk uit te pluizen, zal leren dat bands naar volwassenheid groeien. Sommigen vlug, anderen wat trager, maar dit is alweer een stap in de goede richting. ‘Khram’ is een voluptueus werkstuk van vijf kwartier dat je meesleept in veelzijdige avonturen.


Tracklist:

Mantra (intro) (3:51)
Shtorm (5:11)
Tseluya Zhizn’ (17:11)
Rebionok Bez Imeni (11:58)
Khram (9:50)
V Pogonie Za Beloj Ten’yu (9:15)
V Ladonyah Bogov (7:48)
Volchitsa (8:02)
Mantra (outro) (0:54)

Musicians:

Masha ‘Scream’ Arkhipova: vocals, flute, keyboards, folk instr.
Sergey ‘Lazar’: guitars, folk instr, backing vocals
Ruslan ‘Kniaz’: bass
Vladimir ‘Wolf’: bagpipes, whistles, folk instr.
Andrey Ischenko: drums

Guest musicians:

Anatolly Pakhalenko: vocals track 1
Robert Engstrand: piano track 7
Alexander: tuba track 3
Alexander Kozlovsky: cello track 3
Radimir & Bogdan: narration track 3




Geplaatst door Vera op maandag 26 februari 2018 - 11:47:31
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD Reviews 2018
CELTACHOR: Fiannaiocht
Amazing Celtic album!
01. CD Reviews 2018
KAMELOT: The Shadow Theory
Another album that will give the fans food for thought!
01. CD Reviews 2018
SPIRITUAL FRONT: Amour Braque
Gothic with depressive edge...
01. CD Reviews 2018
OCEANS OF SLUMBER: The Banished Heart
Comprehensive piece of work!
01. CD Reviews 2018
VOODOO CIRCLE: Raised On Rock
Great platter, no fillers, skilled musicians, magnificent voice!
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org