|
CELTACHOR: Fiannaiocht
English: After the self-released ’Nine Waves From The Shore’ (2012) and the Trollzorn debut ’Nuada Of The Silver Arm’ (2015), our attention was caught on the new generation of Irish pagan metal bands. Celtachor goes one step further in their musical development on their third album ‘FiannaÃocht’. This happens to be a concept album about the Irish mythological hero Finn of the Fianna and focuses on his youth. Music-wise the band also has new developments to offer: Liam Henry is the new addition on violin and harp, the new bassist Robert Macdomhnail also plays harp and bouzouki and vocalist Stephen Roche (Mael Mordha) screams not only blackened creepy chants, but uses a lot of momentous sounding clean vocals as well now.
So far the changes and that’s quite a lot. This has resulted in more depth in the general band sound, from time to time it gets really storytelling and cinematic – epic, if you want to call it that way – but it maintains that raucous tinge we like so much with Irish bands (think of Primordial, Waylander, Cruachan). Thus it appears to be an upgrade all over, starting with the impressive ‘Sons Of Morna’ for which they shot a bloodshed tinged, yet imposing video. The melancholic howling guitars put us on the tiptoe of expectations, next they go all the way in blackened modus with creepy chants.
Folk instruments are prominent in the songs (in the back) and clean vocals occur. ‘King Of Tara’ goes from loosely played semi acoustic guitars and leads towards an heavy outburst. Clean vocals sound rebellious, sometimes quite pompous. More than nine minutes long, we can wander around in the fascinating story of ‘Tuiren’, with black metal parts as well as solemn and proclaiming clean vocals. The spoken fragment does not shun drama, but then it goes into crescendo towards a mighty closure and that’s really magnificent. On the other hand, ‘The Search For Badbh’ happens to be an introvert, acoustic song, with beautiful clean vocals and heartfelt sounds in the guitar solo. Thus you will notice quite a lot of variegation on this album, a wide range of intense moods and atmospheres. The next songs also include many moods, going from the melancholic, instrumental ‘Great Ships Came From Over The Waves’ to the dramatic roughness of ‘Cauldron Of Plenty’, an introvert stop with flute playing in ‘Tears Of Aoife’ and finally the epic occluding track ‘Dubh, Dun Agus Liath’ which includes a reprise of the guitar theme at the beginning of the album, evolving into a mighty conclusion of the first part of this concept. Amazing positive surprise!
Nederlands: Nadat het in eigen beheer uitgebrachte ’Nine Waves From The Shore’ (2012) en het Trollzorn debuut ’Nuada Of The Silver Arm’ (2015) onze aandacht gevestigd had op een nieuwe generatie Ierse pagan metal, gaat Celtachor nog een stap verder in muzikale ontwikkeling op hun derde album ‘FiannaÃocht’. Dit is een conceptalbum over de Ierse mythologische held Finn of the Fianna en focust hierbij op zijn jeugd. Muzikaal heeft de band ook een verdere ontwikkeling te bieden: Liam Henry is toegevoegd op viool en harp, de nieuwe bassist Robert Macdomhnail speelt eveneens harp en ook nog bouzouki en zanger Stephen Roche (Mael Mordha) uit zich niet enkel in zwartgeblakerde knekelzang, maar gebruikt nu ook veel gewichtig klinkende cleane zang.
Tot zover de veranderingen en dat zijn er nogal wat. Wel heeft dit geleid tot een verdere diepgang in het bandgeluid, wordt men bij momenten verhalend en filmisch – episch, zo je wilt – maar behoudt men wel dat ruwe tintje waar we bij Ierse bands (Primordial, Waylander, Cruachan) zo van houden. Een upgrade over de totale linie dus en dat vangt aan met het imposante ‘Sons Of Morna’ waar eveneens een harde, maar indrukwekkende video voor gemaakt is. De weemoedig huilende gitaren laten ons het beste vermoeden, waarna men vollen bak in zwartgeblakerde modus met knekelstem gaat.
Folk instrumenten zijn prominent aanwezig (op de achtergrond) en cleane zang doet zijn intrede. ‘King Of Tara’ gaat van losjes gespeelde akkoorden en solo’s naar heftig. De cleane zang klinkt opruiend, maar ook soms pompeus. Meer dan negen minuten zwerven we rond in het fascinerende verhaal tijdens ‘Tuiren’, met zowel black passages als plechtige en verkondigende cleane zang. Het gesproken stuk is niet wars van dramatiek, maar de crescendo naar stuwend einde is prachtig. Daarentegen is ‘The Search For Badbh’ een ingetogen, akoestisch nummer, met mooie cleane zang en hartverwarmende sound tijdens de gitaarsolo. Zo merk je dat er heel wat verscheidenheid in dit album zit, een rijk gamma aan sferen. Want de volgende songs herbergen ook heel wat diversiteit, gaande van het weemoedige, instrumentale ‘Great Ships Came From Over The Waves’ tot de dramatische ruwheid van ‘Cauldron Of Plenty’, een introverte stop bij het fluitspel in ‘Tears Of Aoife’ en ten slotte de epische uitsmijter ‘Dubh, Dun Agus Liath’ dat het gitaarthema van het begin terug opneemt om verder te evolueren naar een machtig besluit van dit eerste deel van het concept. Fantastisch positieve verrassing!
Tracklist:
Sons Of Morna (7:12) King Of Tara (4:34) Tuiren (9:20) The Search For Sadbh (5:31) Caoilte (6:03) Great Ships Came From Over The Waves (3:44) The Battle On The Shore (6:34) Tears Of Aoife (1:44) Cauldron Of Plenty (5:02) Dubh, Dun Agus Liath (7:21)
| Musicians:
Stephen Roche: vocals, whistles David Quinn: guitars, backing vocals Fionn Stafford: guitars, backing vocals Liam Henry: violin, harp Robert Macdomhnail: bass, bouzouki, harp Anaïs Chareyre: drums, bodhran, backing vocals
|
Geplaatst door Vera op zondag 06 mei 2018 - 19:51:13
Reageren is uitgeschakeld
|
|