Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031



maandag 14 mei 2018
WINTERFYLLETH: The Hallowing Of Heirdom



Release: 2018-04-06
Style: acoustic atmospheric folk
Label: Candlelight / www.spinefirmrecords.com
Website: www.winterfylleth.co.uk
Facebook: https://www.facebook.com/Winterfylleth/
Country: UK
Playing Time: 55:32
Cat. N°: Candle 716905
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8,5/10


English:

Five albums with dense black metal, relished with any folk influences in calmer passages, with lyrics about the historical legacy of the Britain Empire, truly impressed us and it brought Winterfylleth to stages all over Europe. At the time of previous album ’The Dark Hereafter’ they already mentioned the coming of a totally acoustic album. With ‘The Hallowing Of Heirdom’ this idea has been realized.

On almost every album one could find a moment of peaceful tranquility with a (semi) acoustic song. Yet guitarist Chris Naughton and bassist Nick Wallwork appeared to have much more inspiration than they expected in that direction and before they realized it, a full length calm album was written. This approach is done minutely and with loads of passion, just like their heavy records. They engaged guest musicians on violin, cello, flute and Glockenspiel. They enrich the introvert acoustic songs in a wonderful manner. As always they recorded with Chris Fielding. He did the mix as well, but the mastering was given in the hands of Markus Stock and that’s obviously a masterly move when we think of the sound of Empyrium. For instance with ‘Weiland’, they released a memorable acoustic album in their career too and I can’t help from being remembered of (acoustic) Empyrium from time to time when listening to the music on ‘The Hallowing Of Heirdom’. That feeling is even increased by the melancholic violins and cello that are very often gracing the songs.

Vocals (always clean) have a different timbre from the ones of Empyrium of course. Serene yet sturdy and proud. The sober instrumentation puts these momentous, nearly pontifical chants in full spotlights from opening track ‘The Shepherd’ on. This album invokes images of savage Highlands, green hills and vast plains of beauty with a rich history. Quite many of the songs are instrumental, but the strong melodies reduce the missing of vocals to zero. When the guys open their crystal-clear throats again, the more it sounds impressive. Most of the songs are rather slow and melancholic. There should be no misunderstanding: this is serious folk / acoustic music, it never turns into jolly drinking tunes and that’s a pro. Pure beauty is caught in sound and words in these twelve refined songs. We really enjoy how those cautious plucking guitars get wings when cello and strings take them to a higher flight! This other side of Winterfylleth is realized in a wonderful manner. Congratulations!


Nederlands:

Vijf albums met intense black metal, voorzien van enige folk invloeden in kalmere passages, met teksten over het historische erfgoed van het Britse Rijk, maakten diepe indruk op ons en bracht Winterfylleth op podia in heel Europa. Ten tijde van het vorige album ’The Dark Hereafter’ was er al sprake van een volledig akoestisch album. Met ‘The Hallowing Of Heirdom’ wordt dit idee in de praktijk gebracht.

Op bijna elk album was er wel een adempauze met een (semi) akoestische song. Maar gitarist Chris Naughton en bassist Nick Wallwork bleken veel meer inspiratie in die richting te hebben dan verwacht en voor ze er erg in hadden, was er een volledig rustig album geboren. Ook deze aanpak wordt door de heren minutieus en begeesterd volbracht. Men liet gastmuzikanten opdraven op viool, cello, fluit en Glockenspiel. Deze verrijken de timide akoestische nummers op heerlijke wijze. Men nam – zoals steeds – op met Chris Fielding. Hij deed ook de mix, maar de mastering gaf men in handen van Markus Stock en dat is natuurlijk een meesterlijke zet als we denken aan de sound van Empyrium. Met o.a. ‘Weiland’ brachten ook zij memorabele akoestische albums uit en ik kan het dan ook niet helpen dat de muziek op ‘The Hallowing Of Heirdom’ me geregeld aan (akoestische) Empyrium doet denken. Ook al vanwege die weemoedige violen en cello welke ruim vertegenwoordigd zijn in de songs.

De immer cleane zang heeft uiteraard een ander timbre dan bij Empyrium. Sereen maar trots. Het sobere instrumentarium zet deze gewichtige, haast pontificale zang vanaf openingstrack ‘The Shepherd’ in volle schijnwerpers. Dit album roept beelden op van woeste Hooglanden, groene heuvels en uitgestrekte gebieden met een rijke geschiedenis. Heel wat songs zijn instrumentaal, maar de sterke melodieën maken het gemis van zang nihil. Wanneer de heren hun zuivere kelen terug openen, dan is het des te meer indrukwekkend. De meeste songs zijn traag en melancholisch. Laat er geen misverstand over rijzen: dit is ernstige folk/akoestische muziek, nergens is het ‘hop met de beentjes’ en maar goed ook. De zuivere schoonheid wordt in twaalf songs op een verfijnde manier in klank en woord vervat. We kunnen immens genieten van de aarzelende tokkelende gitaren die vleugels krijgen wanneer cello en strijkers hen meenemen op een hoge vlucht. Deze andere kant van Winterfylleth is dan ook op een zeer geslaagde manier gerealiseerd. Proficiat!


Tracklist:

The Shepherd (7:37)
Frithgeard (3:44)
Æcerbot (5:17)
Halgemonath (2:58)
Elder Mother (5:13)
Embers (4:16)
A Gleeman’s Volt (1:44)
Latch To A Grave (6:21)
The Nymph (4:01)
On-Cydig (3:56)
Resting Tarn (2:56)
The Hallowing Of Heirdom (7:21)

Musicians:

Recording Line-Up
• C. Naughton (Lead Vocals, Steel & Nylon Acoustic Guitars)
• S. Lucas (Drums, Field Recordings & Percussion)
• N. Wallwork (Nylon Acoustic Guitars)
• D. Capp (Backing Vocals, Nylon Acoustic & Bass Guitars)
• M. Deeks (Backing Vocals, Synth, String Arrangements)

Guest Musicians
• Victoria Bernath (Viola & Violin)
• Jo Quail (Cello)
• Matthew Dabbs (Glockenspiel)
• Jake Rogers (Flute)
• Angela Deeks (Spoken Word Vocals on ‘The Nymph’)
• Sarah Wallwork (Female Vocals on ‘The Shepherd’)




Geplaatst door Vera op maandag 14 mei 2018 - 15:45:17
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2019
QUEENSRYCHE: The Verdict
The old glory still rules here...
01. CD reviews 2019
NUSQUAMA: Horizon Ontheemt
Atmospheric blackened postrock from Holland...
01. CD reviews 2019
DER WEG EINER FREIHEIT: Live In Berlin
A great illustration of their live capacities!
01. CD reviews 2019
LAST IN LINE: II
Second album of Dio's musicians...
01. CD reviews 2019
TYR: Hel
Faroese pagan pride is back!
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org