Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon






1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30





dinsdag 22 mei 2018
GLORIOR BELLI: The Apostates



Release: 2018-04-06
Style: Southern black metal
Label: www.season-of-mist.com
Website: www.gloriorbelli.com
Facebook: https://www.facebook.com/gloriorbelli
Country: France
Playing Time: 47:27
Cat. N°: SUA087
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8,5/10


English:

Glorior Belli – being the musical vehicle of Billy Bayou – has followed a self-willed path we really appreciate since their inception in 2002. They are generally considered being a black metal band – hailing from Parisian suburbs – but soon they started to experiment with different styles. On previous albums one could find traces from southern rock, blues, sludge, doom and classical heavy metal. The fine thing is that this musical Kalergi plan of the main man results in mostly very interesting albums.

That is also tenable of this seventh feat ‘The Apostates’ on which Billy did all vocals and instruments. He only got some help from bassist Arthur (also backing vocals). It happens to be a raucous album, defined by current times. Even though they do not focus on maximum velocity, yet songs like opener ‘Sui Genesis’ with its storytelling telling tinge and the mid-paced raging ‘Deserters Of Eden’ pierce you to the very marrow without scrupulous feels. The title song deals with the topic of apostates, quite metaphoric in a city as Paris. With slightly distorted guitars it has a drawling vibe, going in crescendo towards a celebration of fervent guitar solos and brutal black metal.

The sounds that surround Billy Bayou are sometimes genre different and really refreshing. They rock firmly with occult gravel throat in ‘Bedlam Bedamned’, while ‘Hangin’ Crepe’ recalls any affinity with marginal punk. The gravel-throated vocals of Bayou dominate the songs, but guitars always take the freedom to contrast with this brutality. ‘Split Tongues Won’t Atone’ even has a semblance of Solstafir in it and ‘Runaway Charley’ has a clean sung chorus; heralding the musical switch in occluding track ‘Rebel Reveries’. This song is really different from the rest of the material – with smooth backing vocals of producer Frédéric Gervais, Marco and Jérémy – and one may call it a ballad with emotive clean vocals in the old fashioned American way, yet reminiscent to the style of Black Label Society or alternative rock bands. Thus finally a proper link with southern rock… Conclusion: an album that goes way beyond orthodox black metal.


Nederlands:

Glorior Belli – zijnde het muzikale vehikel van Billy Bayou – heeft sinds het ontstaan in 2002 een eigenzinnige koers gevolgd die wij zeer kunnen smaken. Algemeen beschouwd als black metal band – afkomstig uit de randgemeenten van Parijs – gingen zij al vlug experimenteren met andere stijlen. Op vorige albums waren sporen van southern rock, blues, sludge, doom en klassieke heavy metal te vinden. Het leuke is dat dit muzikale Kalergi plan van de hoofdman meestal erg interessante albums oplevert.

Zo ook op dit zevende wapenfeit ‘The Apostates’ waarop Billy alle zang en instrumenten voor zijn rekening nam en enkel hulp duldde van bassist Arthur (ook achtergrondzang). Het is een ruw album, door de tijd getekend. Ook al focust men allerminst op snelheid, toch gaan songs als opener ‘Sui Genesis’ met zijn vertellende trant en het mediumtempo, raggende ‘Deserters Of Eden’ door merg en been zonder enige scrupules. Het titelnummer handelt over de afvalligen, metaforisch in een stad als Parijs, en sleept zich met vervormde akoestische gitaren naar een festijn van vurige gitaarsolo’s en ruwe black metal.

De klanken die Billy Bayou omringen zijn soms genrevreemd en eens te meer verfrissend. Er wordt ferm gerockt met occulte doodsstem in ‘Bedlam Bedamned’, terwijl ‘Hangin’ Crepe’ affiniteit met marginale punk oproept. De schuurpapieren stem van Bayou overheerst de songs, maar gitaren nemen telkens de vrijheid om in te spelen op deze ruwheid. ‘Split Tongues Won’t Atone’ heeft zelfs een klein zweempje Solstafir in zich en ‘Runaway Charley’ kent een clean refrein, wat de voorbode is van de muzikale ommezwaai in afsluiter ‘Rebel Reveries’. Dit nummer wijkt af van de rest van het materiaal – met achtergrondzang van producer Frédéric Gervais, Marco en Jérémy - en kan men een ballade met emotionele cleane zang noemen, op Amerikaanse leest geschoeid, maar dan wel in de stijl van Black Label Society of alternatieve rock bands. Dus uiteindelijk toch die link met southern rock… Besluit: een album dat zich niet vastpint op orthodoxe black metal.


Tracklist:

1. Sui Generis (5:48)
2. Deserters of Eden (4:09)
3. The Apostates (6:35)
4. Bedlam Bedamned (5:43)
5. Hangin' Crepe (5:10)
6. Jerkwater Redemption (4:10)
7. Split Tongues Won't Atone (5:21)
8. Runaway Charley (4:37)
9. Rebel Reveries (5:51)

Musicians:

Recording line-up
Billy Bayou: vocals, guitar, bass, drums, music & lyrics
Arthur: bass, backing vocals

Current line-up
Billy Bayou: vocals, guitar
Arthur: guitar
Marco: bass
Rodon: guitar
S.: drums

Guest musicians
Frédéric Gervais: backing vocals on "Hangin' Crepe" and "Rebel Reveries"
Marco: backing vocals on "Runaway Charley" and "Rebel Reveries"
Jérémy: backing vocals on "Rebel Reveries"




Geplaatst door Vera op dinsdag 22 mei 2018 - 13:54:17
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2019
SWEET OBLIVION FT. GEOFF TATE: Sweet Oblivion
Geoff Tate in superior heavier album!
01. CD reviews 2019
LUNAR SHADOW: The Smokeless Fires
Highlight in classic heavy metal with a heart!
01. CD reviews 2019
LEVERAGE: DeterminUs
A very strong comeback!
01. CD reviews 2019
WAYLANDER: Ériù's Wheel
In excellent company for superior Celtic metal...
01. CD reviews 2019
SILVER BULLET: Mooncult
Sturdy power metal with grandness...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org