|
WHEEL: Moving Backwards
English: While a (significant) part of the world population is still eagerly waiting for a new Tool album, alternatives are popping up like mushrooms. Great music goes beyond boundaries and thus Englishman James Lascelles moved to Finland in order to find some congenial musicians who were able to make his dream come true. That’s the spirit! Wheel has released two EPs in the past, ‘The Path’ and ‘The Divide’, but now they are offering us a full length debut album ‘Moving Backwards’. It will grandly appeal to aficionados of progressive rock, grunge and cinematic atmospheres. We obviously notice a kind of similarity with Swedish masters Soen and the band will hit the road (again) with them pretty soon, while they supported Amorphis during their Finnish gigs late 2018. Things look bright for them!
It is admirable how Wheel manages to brew their own blend of alternative rock and progressive modern rock in an inventive and fluent manner. One can surely find elements of Tool and Soen in their music, but also artists like Riverside, (early) Porcupine Tree, Karnivool and Radiohead have influenced the musical direction they finally chose to follow. Even post-rock fans should give them a chance. The band itself does not care in which genre they should be categorized, whether it is rock or metal. They just create the music they love themselves and that means sometimes lengthy songs with momentum, cautiously going into crescendo towards mighty climaxes. Next they move in spirals towards introvert, fragile passages. The opening track – already released as single end 2018 – ‘Vultures’ does it in compact format, but next we get two extensive stunners – ‘Wheel’ and ‘Tyrant’ - of ten minutes long each.
The band has always written lyrics full of social criticism and again they are truly engaged in that matter. As main theme they have opted for the danger that we will be silenced by far-reaching control and censorship in the near future. Lascelles has a captivating way of singing that reminds us of Tool and Soen while in some parts of ‘Wheel’ a Riverside vibe is reigning. The band plays few to none classical guitar solos, but impresses with fluttering sounds and effects. That’s why a slightly psychedelic atmosphere can be noticed. They give a lot of space to the vocals, but they are instrumentally a giant force as well, just listen to ‘Skeletons’ which is a track without any vocals. Bass and drums are regularly mixed in the front, so that the rhythm section has an enigmatic flavour. Together with the Toolish vocals and fetching one-liners, ‘Lacking’ happens to be an extensive occluding song on an amazing debut album! Top notch class!
Nederlands: Terwijl een segment van de wereldpopulatie nog steeds wacht op een nieuw Tool album, zijn er tal van alternatieven. Goede muziek kent geen grenzen en dus verkaste de Engelsman James Lascelles naar Finland om daar muzikanten te zoeken die zijn droom zouden waarmaken. That’s the spirit! Wheel bracht eerder de EP’s ‘The Path’ en ‘The Divide’ uit, maar verblijdt ons nu met een volledig debuutalbum ‘Moving Backwards’ dat liefhebbers van progressieve rock, grunge en filmische sferen zeker zal behagen. We bemerken een zekere affiniteit met het Zweedse Soen en daar gaat de band binnenkort (weer) mee op tournee, terwijl ze eind vorig jaar de Finse concerten van Amorphis als support vervoegden. Dat zit dus wel goed.
Het is bewonderenswaardig hoe inventief en vloeiend Wheel een eigen potpourri weet te brouwen van alternatieve rock en progressieve moderne rock. Er zitten zeker elementen van Tool en Soen in, maar ook artiesten als Riverside, (vroegere) Porcupine Tree, Karnivool en Radiohead hebben deze band beïnvloed in de muzikale richting dat ze uitwillen. Zelfs postrock liefhebbers moeten hen maar eens een kans geven. Zelf houden ze in het midden waar ze thuishoren, of dat nu rock of metal is, het maakt hen niet uit. Zij maken de muziek die ze zelf graag horen en dat betekent soms lange nummers waarbij men stuwend naar enige climaxen toewerkt, om de beweging in spiralen te laten verlopen tijdens introverte passages. Opener en vorig jaar al eerste single ‘Vultures’ doet dat nog in compacte vorm, maar met ‘Wheel’ en ‘Tyrant’ krijgen we vervolgens twee kanjers van elk tien minuten.
De band heeft altijd maatschappijkritische teksten geschreven en ook nu zijn ze zeer geëngageerd. Als hoofdonderwerp kozen ze ditmaal het gevaar dat we binnenkort allemaal het zwijgen gaan opgelegd worden als we niet oppassen wegens verregaande controle en censuur. Lascelles heeft een beklijvende manier van zingen die ons doet denken aan Tool en Soen en in sommige stukken van ‘Wheel’ is ook de sfeer van Riverside niet veraf. De band speelt weinig tot geen klassieke gitaarsolo’s, maar tovert met uitwaaierende klanken en effecten zodat een licht psychedelisch aureool ontstaat. Men geeft veel ruimte aan de zang, maar weet ook instrumentaal enorm boeiend uit de hoek te komen, luister maar naar ‘Skeletons’ waarin we geen zang horen. Bas en drums staan geregeld vooraan in de mix, zodat de ritmiek enigmatisch heerst. Samen met de afgekapte zang met pakkende oneliners is ‘Lacking’ ook nog een uitgebreide afsluiter van een fantastisch debuutalbum! Top klasse!
Tracklist:
Vultures (3:59) Wheel (10:11) Tyrant (10:00) Up The Chain (6:52) Skeletons (4:26) Where The Pieces Lie (3:59) Lacking (9:15)
| Musicians:
James Lascelles: vocals, guitars Roni Seppänen: guitars Mikko Määtä: bass Santeri Saksala: drums
|
Geplaatst door Vera op vrijdag 08 maart 2019 - 19:00:30
Reageren is uitgeschakeld
|
|