woensdag 31 juli 2019
HELHEIM: Rignir

Release: 2019-04-26
Style: innovative Viking black metal
Playing Time: 54:40
Cat. N°: KAR 168CD

In een rechtvaardige wereld zou Helheim – samen met Enslaved en Borknagar – elke paar jaar hoog op de affiche van elk festival moeten staan! De Noorse Viking/black metal band bracht al in 1995 hun eerste album uit en vervolgens was er elke twee à drie jaar wel een nieuw werkje met fantastische muziek over Noordse mythologie. Daarbij gingen ze veel verder dan enkel furieuze black metal en kregen ze voor elk album veel lof.

Daar gaan we nog een schepje bovenop doen, nu we het tiende studioalbum ‘Rignir’ (vertaald: regen) beluisterd hebben. De teksten zijn gedichten in de Noorse taal, geïnspireerd door de Ijóðaháttr, een oud Noordse allitererende versvorm meestal gebruikt in de Edda. De heren waren erg geïnspireerd door het weer in thuisstad Bergen. De herfst en winter voeden duistere gedachten, het donkere element in de natuur kan men zien en voelen en maakt je neerslachtig. Toch blijft dialoog mogelijk om zo geestelijke gezondheid en innerlijke vrede na te streven.

Met deze geestesgesteldheid luisteren we naar de acht lange (gemiddeld zeven minuten) songs. V’gandr en H’grimnir hebben zich overtroffen in het gebruik van prachtige cleane gezangen. Meer dan ooit is dit een walhalla van serene zuivere zang. Sterker nog, amper screams te ontwaren op ‘Rignir’, zodat het effect des te ruwer is als ze even hun barse Vikingstem bovenhalen. We staan vanaf het openende titelnummer versteld van de schoonheid van deze muziek. ‘Rignir’ heeft een uitnodigend rockend karakter, maar zalvend wordt daar de plechtige klare zang op geprojecteerd. Het kunstzinnige gitaarspel van Reichborn viel ons al op ten tijde van Syrach, maar op dit album munt hij uit in gevoelsvolle zwevende solo’s. Wat is dit prachtig! ‘Kaldr’ lijkt wilde black metal met vlammend gitaarwerk en screams. Repliek komt van een donkere stem uit de afgrond. De gewijde cleane zang is hier traag en onverstoorbaar. Een atmosferisch stuk laat ons ademen, de volgende solo is zeer hoog en snel gespeeld. Tokkelende gitaren, bluesy licks en lage kalme zang in ‘Hagl’, maar de progressieve bekwaamheid geeft elke song verschillende stemmingen. Even later weerklinkt donder bij akoestische gitaren. Verkondigende en ruwere zang werken toe naar een climax. Dissonante gitaren heersen in ‘Snjóva’, maar de klare zang en gierende solo werken als balsem. In ‘Ísuð’ speelt Ole André Farstad zeer prachtig lap steel gitaar. Hem hebben we aan de zijde van Abbath leren kennen als een enorm getalenteerd en veelzijdig muzikant. Je kan ‘Vindarblástr’ een zekere catchiness aansmeren, smooth uptempo en gebald. We zweven hoog boven de zeven heuvels rond Bergen op de lang aangehouden noot van ‘Stormviðri’, dat later een atmosferische passage heeft. Ook ‘Vetrarmegin’ bouwt nog zorgvuldig op tot zwartgeblakerde zang en furie, maar het einde is vol psychedelische effecten. Wat een voorrecht alweer om dit album te leren kennen! Op en top Helheim, maar toch weer anders. Een topalbum!!!

Rignir (7:57)
Kaldr (7:54)
Hagl (7:09)