FELLWARDEN: Wreathed In Mourncloud

Release: 2020-06-26
Style: epic atmospheric black metal
Label: www.eisenton.de/ (Eisenwald) – www.sureshotworx.de
Playing Time: 59:18
Cat. N°: Eisen 161 CD

Naast zijn hoofdband Fen, richtte The Watcher in 2014 een zijproject op om epische, atmosferische black metal vol zwevende patronen te creëren. Het is een eenmansproject zonder ambities om live te spelen, maar hij wordt wel steeds bijgestaan door drummer Havenless. De muziek is geïnspireerd door de rustige schoonheid van de landschappen in Noordwest Engeland en in die optiek wijkt het niet zo ver af van Fen.

Nadat ‘Oathbreaker’ in 2017 het debuut was, begon The Watcher te werken aan deze opvolger ‘Wreathed In Mourncloud’, een album met adembenemend artwork van Kris Verwimp. Zwevende keyboards en lillende gitaren bouwen de spanning op tijdens deze muzikale reis van een uur. De geest van Agalloch en ook Empyrium dwaalt doorheen deze prachtige composities die meestal erg lang zijn. Akoestische, vredige gitaren openen ‘Pathmaker’. De cleane zang klinkt weemoedig en zwevende synthesizers laten ons wegdromen, maar er zijn ook ruwe black metal erupties. Deze epische stijl wordt vervolgd in ‘Scafell’s Blight’, waarin aarzelende akoestische fragmenten mysterieus worden aangezet met fluisterstem. Het zijn deinende patronen als een golvend landschap waarin zelfs de kwaadaardige black metal fragmenten helend werken.

Het sacrale instrumentale ‘A Premonition’ leidt ons dan naar drie mammoetcomposities, waarin bovenvermelde karakteristieken op betoverende wijze worden afgewisseld. De muziek is eerder traag en sereen, versierd met prachtig gitaarwerk. Daarbij klinkt ‘An Elder Reckoning’ het meest als Empyrium, het soort verheven black metal dat een gevoel van waardigheid in je losmaakt. Respect en eerbied voor de natuur in al haar facetten. De zang – zowel clean als black metal screams – werd eerder in de achtergrond gemixt en gaat op in het geheel. De klassieke pianostukken in ‘Upon Stone’ zijn bedachtzaam en helder. Esoteric opperhoofd Greg Chandler deed de mastering in zijn Priory studio en als bonustrack is er ook nog het instrumentale ‘Pathfinder’ dat reflectief klinkt. Fellwarden klinkt net iets anders dan Fen – ook door meer gebruik van keyboards – maar fans van die band, Winterfylleth en Empyrium zullen veel plezier beleven als ze zich laten meetronen op deze muzikale reis van integer kaliber!

Pathmaker (7:54)
Scafell’s Blight (7:44)
A Premonition (3:55)