PREY FOR NOTHING: Kivshan
English:
Nederlands: Van oudsher bestaat er een hechte band tussen Nederland en Israëlische bands. Denk maar aan het succes van Orphaned Land en Melechesh. Prey For Nothing komt ook uit Israël en heeft met gitarist Michiel Rutten nu een Nederlander in de (nieuwe) bezetting. Deze band werd opgericht in 2006 en bracht eerder drie albums en enkele EP’s uit. Belangrijk om weten is dat Prey For Nothing melodieuze technische death metal speelt – met een flinke snuif thrash metal – en we dus geen oriëntaalse, locale invloeden in hun muziek ontwaren.
Voor dit vierde album ‘Kivshan’ werkte het oorspronkelijke duo, bestaande uit zanger Defiler en drummer Iftah Levi, samen met nieuwkomers Michiel Rutten en Dima Kogan, gitaristen die hun hart mogen ophalen aan complexe ritmes en signaturen. In de studio speelde Levi ook bas en is hij verantwoordelijk voor cleane zangpartijen. Op sociale media vernemen we dat inmiddels een nieuwe bassist gevonden is, Anotoli Tolik. De band is voornamelijk beïnvloed door Amerikaanse death metal en thrash metal. Met name Death en Metallica drukken een stempel op het geheel.
Prey For Nothing zoekt voor de teksten wel inspiratie in eigen land en diens rijke (Bijbelse) geschiedenis. Deze teksten verhalen over de huidige sociale crisis die maar blijft duren en burgers verdeelt, terwijl de regering er niets aan verhelpt. ‘Kivshan’ is dan ook een protestalbum dat inheemse verhalen aanhaalt, maar dit met de nodige kritiek gekruid. En er is ook een Hebreeuws concept, let op.
De songs zijn redelijk lang (gaande van vijf tot meer dan zeven minuten), zodat er ruimte zat is om de technische kwaliteiten van de bandleden te illustreren. Opener ‘Angels Of Atheism’ en ‘The Sword Devours’ zijn dan ook energieke cataracten van noten vol onrustge patronen , knappe solo’s en een dreunende ritmesectie. Dit alles voorzien van opruiende grunts van Defiler. Technische loopjes en strakke thrash ritmes voorop in de volgende songs waarbij Defiler zowel een lage putgrunt als thrash gekrijs hanteert. Vanaf het vijfde nummer komt er meer cleane zang als afwisseling in de songs en deze is zeker niet slecht. Luister maar naar het refrein en het gefluister in titelsong ‘Kivshan’. De tweede helft van het album wordt beheerst door een compositie van 25 minuten ‘The Pinnacle’, verdeeld in vier delen die muzikaal op zich staan. Van het hoekige karakter van thrash tot vingervlugge, melodieuze solo’s, van grunts tot egale cleane zang, het passeert allemaal de revue, temidden van wispelturige tempowisselingen en een enkel moment van rust. Deze vierdelige song vertelt het Joodse verhaal ‘Pardes’ op een duistere en enigszins geschifte manier. Daarbij worden vier rabbi’s naar een soort paradijselijke plek gebracht en slechts één zal er ongehavend uit tevoorschijn komen. Aan dit album heb je een vette kluif, want het vergt meerdere luisterbeurten om tot volle wasdom te komen. Prey For Nothing heeft in ieder geval niets aan het toeval overgelaten en engageerde Victor Santura voor mix en mastering en Eliran Kantor voor het artwork.
Tracklist:
Angels Of Atheism (4:53)
The Sword Devours (7:45)
Ocean Of Tar (6:15)
Each Other’s Throats (5:33)
Kivshan (7:28)
The Pinnacle part 1 (Peshat) (6:13)
The Pinnacle part 2 (Remez) (5:31)
The Pinnacle part 3 (Derash) (7:15)
The Pinnacle part 4 (Sod) (7:02)
| Musicians:
Yotam Defiler Avni: vocals
Michiel Rutten, guitars
Dima Kogan: guitars
Iftah Levi: drums, bass, backing vocals
|
Geplaatst door Vera op donderdag 29 juli 2021 - 13:08:55
Reageren is uitgeschakeld
|