|
HOLLENTHON: Opus Magnum
English: Somewhere around the turn of the century two CD’s were added to my collection: ‘Domus Mundi’ (1999) and ‘With Vilest Of Worms To Dwell’ (2001) of the obscure Austrian formation Hollenthon. I didn’t hear anything anymore about them after that. It would appear that Martin Schirenc wanted to concentrate on the newly reformed Pungent Stench, a gore death metal outfit whose material was not really my cup of tea to be honest. All this while the Hollenthon’s albums were rather successful and the band toured with Eisregen and the recently also reunited Siebenbürgen after the release of the second album. Anyway, it is 2008, seven years later, and Martin Schirenc returns to Hollenthon after his Pungent Stench adventure. Drummer Mike Gröger always kept loyal to him, ex-Pungent Stench bassist Gregor Marboe joins the new line-up and the new man in charge on the six strings is Martin Arzberger.
I will put it straight: ‘Opus Magmum’ deserves that name. Austrian collectives often cannot hide any Wagner-alike influences (Summoning). Hence this new epic brims with – mainly dramatic – classical arrangements, refined oriental melody-lines, hectic layers and bombast and on tops of that those raucous vocals of the mastermind. It is rendered in hurried metal, right from the opener ‘On The Wings Of A Dove’. Sinister choirs and orchestration create an atmosphere we also hear with The Vision Bleak. These choirs and apocalyptic orchestration one can find in ‘To Fabled Lands’ too, but here riffing and dark vocals are the backbone of the composition. ‘Son Of Perdition’ is the song that firstly stuck in my mind. It is slightly catchy and the first time we hear some dreamy vocals of Elena Schirenc. After the hectic ‘Ars Moriendi’ (with marvellous guitar solo), the name of Therion crossed my mind during the multilayered ‘Once We Were Kings’. It is a strong composition combining power and eastern refinement with lots of choirs.
By the way, mark the outstanding guitar solos in ‘Of Splendid Worlds’ and ‘Dying Embers’. One can speak of a progressive complexity. To make this album a real unforgettable stunner, the last song ‘Misterium Babel’ is an epic of nearly nine minutes with ethereal oriental vocals of Elena, suiting calmer vocals of Martin (a bit of a Moonspell touch), a rigorous outburst with a centrepiece of King Crimson-allied virtuosity and last but not least flute and violin soloing that made my flesh creep. The music of Hollenthon is hectic and multilayered, but a true voyage of discovery through mysterious area. A proof of this rousing approach is the cover of The Tea Party’s ‘The Bazaar’ on the limited edition. Let us hope that Martin remains focused on Hollenthon, but an autumn tour is scheduled anyway.
Nederlands: Rond de eeuwwisseling vonden twee cd’s een plekje in mijn verzameling: ‘Domus Mundi’ (1999) en ‘With Vilest Of Worms To Dwell’ (2001) van de obscure Oostenrijkse formatie Hollenthon. Daarna hoorde ik er niets meer van. Bleek dat Martin Schirenc zich wenste te concentreren op de heropgerichte Pungent Stench, een gore death metal band wiens materiaal me eerlijk gezegd minder lag. En dat terwijl de Hollenthon albums best succesvol waren en de band pas nog een tournee met Eisregen en het onlangs ook al nieuw leven ingeblazen Siebenbürgen gedaan had. Maar goed, we zijn 2008, zeven jaar later en Martin Schirenc keert na zijn Pungent Stench avontuur terug naar Hollenthon. Drummer Mike Gröger is hem trouw gebleven, van het ter ziele gegane PS pikt ie nog even bassist Gregor Marboe mee in de nieuwe line-up en de nieuwe snarenbreker in dienst is Martin Arzberger.
Ik ga er geen doekjes om winden: ‘Opus Magnum’ is die naam waardig. Oostenrijkse gezelschappen blijken veelvuldig die Wagneriaanse invloeden niet te kunnen verbloemen (Summoning). Dus barst dit nieuwe werkje van - meestal dramatische – klassieke arrangementen, oosterse melodielijnen, drukte en bombast en daar bovenop de ruwe stem van de meester. Dit vertaalt zich in jachtige metal, meteen al bij de opener ‘On The Wings Of A Dove’. Duistere koren en orkestratie scheppen een sfeer die we ook bij The Vision Bleak aantreffen. Deze koren en apocalyptische orkestratie treffen we ook in ‘To Fabled Lands’, zij het dat de riffs en donkere stem de ruggengraat vormen van deze compositie. ‘Son Of Perdition’ is het nummer dat me het eerste bijbleef. Iets toegankelijker en de eerste maal dat we dromerige vocalen van Elena Schirenc horen. Na het drukke ‘Ars Moriendi’ (met knappe gitaarsolo), doemt de naam Therion in me op bij het horen van het veelgelaagde ‘Once We Were Kings’. Een sterke compositie die tezelfdertijd kracht en oosters raffinement uitstraalt, met heel veel koorzang.
Let trouwens op de fantastische gitaarsolo’s in ‘Of Splendid Worlds’ en ‘Dying Embers’. Soms zou men gaan spreken van een progressieve complexiteit. Om dit album helemaal onvergetelijk te maken is het laatste nummer ‘Misterium Babel’ een turf van bijna negen minuten met etherische oosterse zang van Elena, bijpassende kalmere zang van Martin (beetje Moonspell achtig), een rigoureuze uitval met een middenstuk van King Crimsoneske virtuositeit en tenslotte een kippenvel verwekkende fluit en vioolsolo. De muziek van Hollenthon is druk en veelgelaagd, maar een ware ontdekkingsreis door mysterieuze gebieden. Een bewijs van deze bevlogenheid is een cover van The Tea Party ‘The Bazaar’ op de gelimiteerde editie. Nu maar hopen dat Martin zich blijft focussen op Hollenthon, maar een tournee in de herfst is alvast gepland.
Tracklist:
On The Wings Of A Dove (5:00) To Fabled Lands (5:53) Son Of Perdition (4:52) Ars Moriendi (5:33) Once We Were Kings (4:50) Of Splendid Worlds (6:03) Dying Embers (5:28) Misterium Babel (8:31)
Limited edition: Videoclip of ‘Son Of Perdition’ ‘The Bazaar’ (4:30) cover The Tea Party
| Musicians:
Martin Schirenc: vocals, guitars Martin Arzberger: guitars Gregor Marboe: bass Mike Gröger: drums
|
Geplaatst door Vera op vrijdag 04 juli 2008 - 12:57:47
Reageren is uitgeschakeld
|
|