|
BOKOR: Vermin Soul
English: The debut album ‘Anomia1’ of Bokor had a grand impact on me early 2007 and the record ended up high in my list of the year last year. The engrossing journey through six lengthy compositions, meandering between contemplative, peaceful fragments and dynamic powerful momentum with an alternative edge showcased a seminal band with huge potential.
With a new guitarist and a new drummer, the Swedish band is back now with the second album ‘Vermin Soul’. Again the mainly long songs have any reminiscence with Tool, Mastodon, Opeth, Porcupine Tree and System Of A Down. But I don’t like to compare, since Bokor is too unique and splendid for common comparisons. This is spiritual and mysterious, this is cathartic and captivating, this is exceedingly emotional but also raucous and very heavy from time to time. Bokor is most of all a master in chiaroscuro and in the magic of playing with contrasts.
‘Viral Prophecies’ is a quite heavy song to start with. From the very outset we are regaled with lots of diversity vocal-wise and their dense guitar wall is gracefully interlarded with sublime soloing. The sensitive side pops up in the contemplative ‘Oh Glory In The Void’ (mark the beautiful semi-acoustic guitar sounds with dry percussion) and the soaring ‘Mosquito Dreams’ with its howling guitar solo. Modern riffs and adventurous vocal-lines (a bit ethnic/oriental) make an atmospheric highlight of ‘Varmint Soul’.
Most of the songs have an average length about six minutes, but the opus magnum appears to be the fifteen minutes long ‘Iesu From Mattoroso’ in which Tool influences in vocals and rhythm momentum are omnipresent. But there is more than that! Sound out bass-lines with magnificent, quiescent vocals when Lars Carlberg still reminds me a bit of Eddy Vedder, for instance. Or their skilfulness when working slowly towards massive climaxes. This dynamic metal keeps its alternative tinge. The fluttering guitar solos with a psychedelic touch verge to the seventies, but the production is extremely modern. Another song that leaps to the eye is ‘Watching The Western Desert Freeze’ because it is very heavy with grunts of a kind of Novembers Doom intensity. To occlude Bokor serves us four minutes soaring atmospheric splendour in ‘…And In September, Father’. This is not an album to consume shallowly; this music deserves attention and devotion until you start a journey through the universe on the back of these enchanting sounds. Bokor remains mind-blowing and they have made a stellar successor for ‘Anomia1’.
Nederlands: Het debuutalbum ‘Anomia1’ van Bokor maakte begin 2007 een onuitwisbare indruk op me en de plaat eindigde vorig jaar dan ook hoog in mijn jaarlijst. De spannende rit door zes lange composities, meanderend tussen beschouwende, rustige fragmenten en dynamische krachtuitspattingen met een alternatief randje toonde een veelbelovende band met enorm potentieel.
Met een nieuwe gitarist en nieuwe drummer is de Zweedse band nu terug met de opvolger ‘Vermin Soul’. Ook nu wekken de overwegend lange nummers enig verwantschap met Tool, Mastodon, Opeth, Porcupine Tree en System Of A Down. Ik vergelijk echter niet graag want daar is Bokor te uniek en te goed voor. Dit is spiritueel en geheimzinnig, dit is uitdrijvend en beklijvend, dit is uitermate emotioneel maar ook soms ruw en beenhard. Want Bokor is vooral een meester in het spel van licht en donker, in de magie van spelen met contrasten.
‘Viral Prophecies’ is een vrij hard nummer om mee te beginnen. Vocaal is er al meteen heel wat afwisseling en de dichte gitaarmuur wordt sierlijk doorspekt met een prachtige solo. De gevoelige kant komt aan bod in het contemplatieve ‘Oh Glory In The Void’ (let op de bloedmooie semi-akoestische gitaarklanken met droge percussie) en het bedachtzame ‘Mosquito Dreams’ met zijn scheurende solo. Moderne riffs en avontuurlijke zanglijnen (een beetje uitheems) maken van ‘Varmint Soul’ een atmosferisch hoogtepunt.
De meeste nummers klokken rond de zes minuten, maar het opus magnum is het vijftien minuten durende ‘Iesu From Mattoroso’ waar Tool invloeden in zang en stuwende ritmes sterk aanwezig zijn. Maar er is meer dan dat! Aftastende baslijnen met prachtige, kalme zang waarbij Lars Carlberg me nog steeds aan Eddy Vedder doet denken, bijvoorbeeld. Of het langzaam maar zeker naar een overweldigende climax toewerken. De dynamische metal behoudt een alternatief tintje. De uitwaaierende gitaarsolo’s met een snuifje psychedelica knipogen naar de jaren zeventig, maar de productie is uitermate modern. Een ander nummer dat opvalt is ‘Watching The Western Desert Freeze’ omdat het erg heftig is en grunts bevat die de intensiteit van een Novembers Doom hebben. Om te eindigen serveert Bokor ons nog vier minuten zweverige atmosfeer in ‘… And In September, Father’. Dit is geen album dat je even luchtig consumeert, deze muziek verdient aandacht en toewijding tot je gezeten op de rug van betoverende klanken begint aan een wervelende tocht doorheen het universum. Bokor blijft een geestverruimend avontuur en men heeft een fantastische opvolger gemaakt voor ‘Anomia1’.
Tracklist:
Viral Prophecies (6:04) Oh Glory In The Void (6:32) Varmint Soul (5:06) Iesu From Mattoroso (15:09) Mosquito Dreams (6:26) Seven Teeth Playfair (Out Of The Pit Of Oblivion) (8:24) Watching The Western Desert Freeze (5:08) … And In September, Father (4:06)
| Musicians:
Lars Carlberg: lead vocals Tomas Eriksson: lead guitars, backing vocals Jimmy Larsen: lead guitars Rickard Larsson: bass, backing vocals Daniel Melo: drums
Guest appearances: Niclas Kinnander: Rhodes piano, Hammond Valentin Mellström: guest vocals, artwork
|
Geplaatst door Vera op maandag 29 december 2008 - 16:03:11
Reageren is uitgeschakeld
|
|