|
SEPULTURA: A-Lex
| Release: 2009-01-26 Style: thrash metal Label: Steamhammer/ www.spv.de / CNR Website: www.sepultura.uol.com.br Contact: Playing Time: 54:24 Cat. N°: SPV 80001311 Review by: Vera Translated by: Vera Rating: 8,5/10
|
English: Since the previous album ‘Dante XXI’, the Brazilian top band Sepultura releases concept albums. ‘A-Lex’ is based on the book ‘A Clockwork Orange’ of Anthony Burgess. Many people are familiar with the violent movie by Stanley Kubrick, but few know that the book contains one chapter more with a completely different (more positive) ending of the story. Alex’s love for Ludwig van Beethoven, for instance, is illustrated by the fully classical ‘Ludwig Van’ (with a melody of the ninth symphony), a track that many Sepultura fans may surely skip. To be honest, I don’t like it much either, though it fits the story. Only after repeated listens you start to get fascinated by this album. It may be obvious that Sepultura takes some risks and this makes them a stronger band, making it more engrossing for themselves and the listener.
Which is necessary, since they had to go on without Max and Iggor, after the reunion of the Cavalera Brothers (Cavalera Conspiracy). After accepting the services of Roy Mayorga (now Stone Sour) for a while, they have found a new percussionist in Jean Dolabella. The album is divided in four chapters, every now and then interrupted by an instrumental, atmospheric intermezzo under the moniker ‘A-Lex’ (in Russian it means lawless, a double meaning). Soon the band cuts loose in the well-known raging thrash brutality, with screaming hardcore vocals of Derrick Green and fast and furious guitar skills of Andreas Kisser. Angry, ramming thrash which includes a bit ethnic chants and percussion, but only in the track ‘Filthy Rot’. Nicely connected are the repetitive, semi-acoustic guitars, the start of the single ‘We’ve Lost You’. A very good song with melodic guitar parts. A short roaring track as ‘What I do!’ does not move me on the other hand. And so it goes up and down for a while till we arrive at the stunners. ‘Sadistic Values’, a longer track, is a highlight which evolves from quiescent vocals (he can do it!) and atmospheric guitar sounds to ultra tight chopping riffs with distorted vocals. The best heavier tracks are ‘Forceful Behavior’ and the angry ‘Strike’. You can hear there is a lot of rage in this album, that’s obvious. But many brief moments of tranquillity as well. Whether these give the extreme parts more power or whether they take the speed out of the album, is a conclusion everyone has to make for themselves. For me the first opinion applies. I have peace with the conceptual Sepultura. ‘A-Lex’ was perfected by Stanley Soares and George Marino for production/mastering. Listen to it three times and you will be addicted to this record.
Nederlands: Sinds het vorige album ‘Dante XXI’ brengt de Braziliaanse topband Sepultura conceptalbums uit. ‘A-Lex’ is gebaseerd op het boek ‘A Clockwork Orange’ van Anthony Burgess. Velen kennen de gewelddadige verfilming door Stanley Kubrick daarvan, maar weinigen weten dat het boek nog een hoofdstuk heeft dat een totaal ander (positiever) einde aan het verhaal geeft. Alex’s liefde voor Ludwig van Beethoven wordt bijvoorbeeld geïllustreerd door het totaal klassieke ‘Ludwig Van’ (met de melodielijn van de negende symfonie), een track die veel Sepultura fans ongetwijfeld zullen skippen. Eerlijk gezegd, voor mij hoeft het ook niet, al past het in het verhaal. Het is dan ook slechts na talrijke luisterbeurten dat alles in de plooi valt. Het moge hierdoor wel duidelijk worden dat Sepultura risico’s neemt en het maakt hen een sterkere band die het interessant voor zichzelf en de luisteraars wenst te houden.
Dat is wel nodig, want na de reünie van de Cavalera Brothers (nu Cavalera Conspiracy) moesten ze verder zonder Max én Iggor. Na een poosje de diensten van Roy Mayorga gebruikt te hebben (nu Stone Sour), hebben ze een nieuwe trommelaar gevonden in Jean Dolabella. Het album is verdeeld in vier hoofdstukken, telkens onderbroken door een instrumentaal, sferisch intermezzo onder de noemer ‘A-Lex’ (in het Russisch betekent dit wetteloos, weer een dubbele bodem). Al vlug spat de band echter los in de bekende raggende thrash brutaliteit, met schreeuwerige hardcore vocalen van Derrick Green en spetterend gitaarwerk van Andreas Kisser. Kwade, rammende thrash die even later wat etnische gezangen en percussie heeft (‘Filthy Rot’) maar dat is dan ook het enige nummer waar dat in voorkomt. Mooi aansluitend zijn de repetitieve, semi-akoestische gitaren, het begin van de single ‘We’ve Lost You’. Een goede song met melodieuze gitaarpartijen. Een kort brulnummer als ‘What I do!’ zegt me dan weer weinig. Zo gaat het nog even verder op en af tot het peil stijgt. ‘Sadistic Values’, een langere track, is een hoogtepunt dat zachte zang (hij kan het!) en atmosferische gitaarklanken laat evolueren tot superstrakke hakkende riffs met vervormde stem. De beste hardere nummers zijn ‘Forceful Behavior’ en het boze ‘Strike’. Het spreekt voor zich dat er heel wat woede in verwerkt is. Maar ook veel korte rustpunten. Of dit de extreme stukken meer kracht geeft of dat het de vaart uit het album haalt moet ieder voor zichzelf bepalen, bij mij is dit het eerste. Ik kan goed leven met het conceptuele Sepultura, dat ‘A-Lex’ liet perfectioneren door Stanley Soares en George Marino. Na driemaal doorbijten slaat de verslaving toe…
Tracklist:
A-Lex I (1:53) Moloko Mesto (2:08) Filthy Rot (2:45) We’ve Lost You (4:13) What I Do! (2:01) A-Lex II (2:18) The Treatment (3:22) Metamorphosis (3:02) Sadistic Values (6:50) Forceful Behavior (2:27) Conform (1:53) A-Lex III (2:02) The Experiment (3:27) Strike (3:40) Enough Said (1:36) Ludwig Van (5:29) A-Lex IV (2:46) Paradox (2:16)
| Musicians:
Derrick Green: vocals Andreas Kisser: guitars Paulo Jr. Pinto: bass Jean Dollabella: drums
| Previously published in extended version on www.lordsofmetal.nl
Geplaatst door Vera op dinsdag 17 februari 2009 - 21:51:10
Reageren is uitgeschakeld
|
|