|
BLACK MESSIAH: First War Of The World
English: This is a real stunner! I was already under the impression of predecessor ‘Of Myths And Legends’, but what Black Messiah achieves on this fourth studio album ‘First War Of The World’ surpasses everything they have done. They transcend many other pagan metal band of their ilk! The band took the challenge to write a proper concept album and worked extensively in the studio to fulfil this mission with producer Sir Percy to catch the story in suitable music lines. They surely succeeded in this!
Zagan had this idea in mind for a very long time: he would use a story of the Edda (Nordic mythology) for a Black Messiah album. The classically trained musician is surrounded on this album by two amazing guitarists (Zoran and Meldric), bass player Garm, new keyboardist Agnar and drummer Brööh. And naturally, his raucous vocals and magnificent violin skills offer us loads us precious moments on ‘First War Of The World’, which appears to be an engrossing, epic journey, like the ones you’ve seen on the big screen in your lousy hometown. That’s why there are a few narrative fragments to explain the story in between the songs. After a first introduction with dark voice ‘The Vanir Tribe’ cuts loose: this melodic Viking metal has the roughness of black metal, yet remains accessible by its intelligible rough vocals and graceful guitar skills. In ‘Gullveig’ it all sounds pretty German (like usual, some of the lyrics are in English, others prefer the vernacular language), while violin skills are featured right here, but we also hear flutes. That’s the guest appearance of Sebastian “Baschi†Kurig, one may hear him in some of the other tracks as well. After the folk-allied ‘Gullveig’ they swallow the bait again during a couple of songs. In addition to violin we also hear highfaluting choirs in ‘Von Rachsucht Und Luege’. The straight ‘Vor Den Toren Valhalls’ charms by its magnificent melodious soloing; it strongly verges to Amon Amarth.
The general penchant of this album gets grimmer during the compelling ‘The Battle Of Asgaard’. A proper amount of cinematic grandness is added. The devastating ‘Burn Vanaheim’ is the summit of merciless flogging, after that they slacken down things towards the medium tempo ‘Das Unterpfand’ in which guest vocalist Markus “Mönch†Wahlers adds a momentous tinge with his baritone vocals. When Odin overlooks the battlefield, a huge feeling of melancholy takes hold of him. It is ultimately illustrated by the sentimental ‘Andacht’. Sung by baritone Mönch again, this lengthy thoughtful composition reminds me a lot of Empyrium (due to its lofty vocals and especially featured in the last instrumental part of the song). But they want to party too! Consequently ‘First War Of The World’ rounds off with the cheerful ‘Soeldnerschwein’ which will cause a proper tomfoolery in a live situation. Without any doubt, Black Messiah has created its best album to date with this one. While listening, names like Ensiferum and Amon Amarth popped up, but also an album such as ‘Weltendämmerung’ of Winterdome had the same captivating impact on me. Nothing but amazing!
Nederlands: Wat een knaller! Ik was al onder de indruk van voorganger ‘Of Myths And Legends’, maar wat Black Messiah op dit vierde studioalbum ‘First War Of The World’ doet is nog beter. Hier laten ze vele soortgelijke pagan metal bands achter zich! De band ging de uitdaging aan om een conceptverhaal te schrijven en werkte lang in de SSE Studios met Sir Percy om de loop van het verhaal in passende muziek om te zetten. Daar zijn ze zeker in geslaagd!
Zagan liep al lang rond met het idee om dit verhaal uit de Edda (Noordelijke mythologie) te gebruiken voor een Black Messiah album. De klassiek geschoolde muzikant weet zich op dit album omringd door twee fantastische gitaristen (Zoran en Meldric), bassist Garm, nieuwe toetsenman Agnar en drummer Brööh. En natuurlijk zorgt zijn ruwe stem en fantastische vioolspel weer voor vele mooie momenten. ‘The First War Of The World’ luistert weg als een spannende, epische prent op het grote scherm en bijgevolg zijn er meerdere narratieve stukjes om de draad van het verhaal uit te leggen. Na een eerste met donkere stem vertelde introductie gaat ‘The Vanir Tribe’ heftig van start: de melodieuze Viking metal heeft de ruwheid van black metal, maar blijft toegankelijk door de verstaanbare ruwe vocalen en sierlijk gitaarwerk. In ‘Gullveig’ klinkt het erg Duits (zoals steeds zijn sommige teksten in het Engels, anderen in de moedertaal), terwijl het vioolspel hier op de voorgrond treedt, maar we horen ook fluit. Dat is een gastbijdrage van Sebastian “Baschi†Kurig, hij is trouwens ook nog in enkele andere nummers te horen. Na het folkachtige ‘Gullveig’ gaat de beuk er flink in gedurende enkele nummers. Naast viool horen we ook bombastische koorzang in ‘Von Rachsucht Und Luege’. Het voortjakkerende ‘Vor Den Toren Valhalls’ charmeert door zijn prachtige melodieuze solo’s die sterk aan Amon Amarth doen denken.
De toon van het album wordt grimmiger tijdens het meeslepende ‘The Battle Of Asgaard’. Er wordt flink wat filmische grandeur toegevoegd. Het verwoestende ‘Burn Vanaheim’ is het toppunt van meedogenloos doorbeuken, daarna buigt men af naar het mediumtempo ‘Das Unterpfand’ waar gastzanger Markus “Mönch†Wahlers een gewichtige noot aanbrengt met zijn baritonzang. Wanneer Odin het slagveld overziet rijst de melancholie. Dat wordt voortreffelijk weergegeven in het sentimentele ‘Andacht’. Gezongen door bariton Mönch, doet dit lange bedachtzame nummer erg aan Empyrium denken (door die gedragen zang en vooral tijdens het instrumentele laatste stuk). Maar er moet ook nog gefeest worden! En dus sluit ‘First War Of The World’ af met het vrolijke ‘Soeldnerschwein’ dat live natuurlijk weer de nodige hilariteit teweeg zal brengen. Black Messiah heeft hiermee zonder twijfel haar beste album tot hiertoe afgeleverd. Terwijl ik luisterde kwamen namen als Ensiferum en Amon Amarth bij me op, maar ook een album als ‘Weltendämmerung’ van Winterdome had dezelfde beklijvende impact op me. Meesterlijk!
Tracklist:
Prologue - The Discovery (2:53) The Vanir Tribe (5:54) Gullveig (8:08) Von Rachsucht Und Luege (5:34) March Of The Warriors (0:39) Vor Den Toren Valhalls (6:23) The Battle Of Asgaard (7:10) The Chase (1:20) Burn Vanaheim (5:36) Das Unterpfand (5:51) Peace At A High Price (0:54) Andacht (9:41) Soeldnerschwein (4:36)
| Musicians:
Zagan: vocals, guitars, violin, mandoline Zoran: guitars Meldric: guitars Garm: bass Hrym: keyboards, synthesizers Brööh: drums
|
Geplaatst door Vera op woensdag 15 april 2009 - 11:31:32
Reageren is uitgeschakeld
|
|