|
FAIRYLAND: Score to a New Beginning
English: Fairyland, from France, isn’t really a band but a one man’s project by Phil Giordana. After several line-ups and two albums, he decided to write all the music and lyrics and invite a big line-up of guests to complete the third part of the trilogy. So he’s in fact the Ayreon of power metal. Phil played the keyboards, the acoustic guitars and sang the backing vocals, but he’s clearly a master on the keyboards, which he proves with some dazzling solos. The guitar solos were played by a whole bunch of different guitar players. (See the list of guests underneath). Chris Menta of Razordog did the rhythmic guitars, Fabio D'Amore (Pathosray) played the bass guitar and Willdric Lievin (Hamka) did the drums. He added Marco Sandron (Pathosray) to take care of the lead vocals, who delivers the rough edge of the vocals and does a brilliant job. The strength of this album is the diversity and the variation of the singers. Apart from Marco, there’s a very strong guest appearance (he sings in five of the ten tracks) by Georg Neuhauser (Serenity). When I first heard the album, I thought it was Tony Kakko from Sonata Arctica, but then I remembered how alike Georg from Serenity sounds. It’s no coincidence, because Fairyland already toured with Sonata Arctica and I would classify their sound somewhere between Sonata and Rhapsody of Fire, the latter from the period they were still called Rhapsody. The keyboards play a very important role in this music. The titles of the first and last track, “Opening Credits†and “Closing Credits†(with beautiful female vocals by Flora Spinelli), already give a bit the film music style away. But it’s all very well balanced between power metal, Hollywood music and symphonic metal. As usual with this kind of music, the sing-a-long ingredient is very high. The best song on the album is, in my opinion, “A Soldier’s Letterâ€, a very emotional ballad. But it’s not easy to nominate a highlight amongst highlights. This is on of the better releases of power metal I heard in a long time.
Nederlands: Fairyland, uit Frankrijk, is niet echt een groep maar een eenmansproject van Phil Giordana. Na enkele line-ups en twee albums, besliste hij om alle muziek en teksten zelf te schrijven en een groot aantal gastmuzikanten uit te nodigen om het derde deel van zijn trilogie af te werken. Hij is dus eigenlijk de Ayreon van de power metal. Phil bespeelt zelf de toetsen, de akoestische gitaar en doet ook wat backing vocals; maar hij is duidelijk een meester op zijn keyboards, wat hij bewijst met een aantal spetterende solo’s. De gitaarsolo’s werden ingespeeld door een groot aantal verschillende gitaristen. (zie de lijst onder deze bespreking). Chris Menta van Razordog speelde de ritmegitaren in, Fabio D'Amore (Pathosray) de basgitaar en Willdric Lievin (Hamka) droeg zijn steentje bij aan de drums. Marco Sandron (Pathosray) werd gevraagd voor de lead zang, die iets ruiger klinkt dan de rest en die fantastisch werk levert. De sterkte van dit album zit vooral in de verscheidenheid en variatie van de vocalen. Naast Marco, is er nog de uitstekende gastrol van Georg Neuhauser (Serenity), die op 5 van de 10 nummers meezingt. Toen ik het album voor het eerst hoorde, dacht ik Tony Kakko van Sonata Arctica te horen, maar toen realiseerde ik mij dat Georg van Serenity precies dezelfde stem heeft. Die overeenkomst met Sonata is helemaal geen toeval, want Fairyland toerde reeds met hen. De stijl van Fairlyland is te plaatsen tussen Sonata Arctica en Rhapsody of Fire, maar dan de laatste uit de periode dat ze nog Rhapsody heetten. De keyboards spelen een zeer belangrijke rol in deze muziek. Hoe kan het ook anders als je je stijl bestempelt als Symphonic Metal. De titels van het eerste en laatste nummer, “Opening Credits†en “Closing Credits†(met de prachtige stem van Flora Spinelli), geven een duidelijke hint dat het hier ook om filmmuziek gaat. Maar de balans is perfect gelegd tussen power metal, Hollywood muziek en symfonische metal. Zoals altijd met dit soort muziek is het meezing gehalte zeer hoog. “A Soldier’s Letterâ€, een mooie emotionele ballad, is volgens mij het hoogtepunt van het album, maar het is niet gemakkelijk om een hoogtepunt te kiezen uit zoveel goed materiaal. Dit is één van de betere power metal releases, die ik de laatste tijd gehoord heb.
Tracklist: 1. Opening Credits (01:29) 2. Across the Endless Sea (Part II) (05:18) 3. Assault on the Shore (05:09) 4. Master of the Waves (06:08) 5. A Soldier’s Letter (05:33) 6. Godsent (04:55) 7. At the Gates of Morken (04:54) 8. Rise of the Giants (04:19) 9. Score to a new Beginning (09:03) 10. End Credits (03:29)
| Musicians: Phil Giordana: Keyboards, backing vocals, acoustic guitars Guests: Marco Sandron (Pathosray): Lead Vocals Georg Neuhauser (Serenity): Add. Vocals on tracks 2, 3, 5, 9, 10 Flora Spinelli (Kerion): Lead Vocals on track 10 Klaaire (Syrayde): Add. Vocals on tracks 4, 5, 9 Geraldine Gadaut (Benighted Soul): Add. Vocals on track 7 Jean-Gabriel Bocciarelli (Benighted Soul): Add. Vocals on track 7 Fabio D'Amore (Pathosray): Bass, Add. Vocals, Guitar Solo on track 6 Willdric Lievin (Hamka): Drums, Choirs Chris Menta (Razordog): Rhythmic and Acc. Guitars, Guitar Solos on track 5 Alessio Velliscig (Pathosray): Guitar Solo on track 2 Alex Corona (Revoltons): Guitar Solos on tracks 3, 6, 9 Olivier Lapauze (Heavenly): Guitar Solo on track 9 Hugo Lefebvre (Anthropia): Guitar Solo on track 4 Yann Mouhad (Anthropia): Guitar Solo on track 4 Remy Carrayrou (Kerion): Guitar Solo on track 7 Marc Rhulmann (Whyzdom): Keyboard Solo on track 9 | Discography: Score to a New Beginning (2009) The Fall of an Empire (2006) Of Wars in Osyrhia (2003)
|
Geplaatst door danny op zondag 17 mei 2009 - 16:37:07
Reageren is uitgeschakeld
|
|