Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon


12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930


dinsdag 09 juni 2009
ECTHIRION: Apocalyptic Visions EP



Release: 2009-05-22
Style: orchestral/Viking/black metal
Label: www.soundmass.com
Website: www.myspace.com/ecthirion
Contact:
Playing Time: 24:52
Cat. N°: SM016
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 9,5/10


English:

Hardly recovered from the impressive first encounter with Ex Deo’s ‘Romulus’ - a debut brimming with epic grandeur - or the next newcomer that flabbergasts me enters upon my office. It concerns the debut EP ‘Apocalyptic Visions’ of an English triplet (completed with guest vocalists) that succeeds in creating exceptional innovative music with extreme metal as starting point. This once again proves that we can find the most interesting musical blends in the current “black metal” scene.

The core of the band exists of three musicians who are apparently able to turn their hands to anything. They left vocal duties to Eugen Dodenhoeft (Far Beyond), Azahel Frost (Frost Like Ashes) and the operatic voice of Josh Edwards. Consequently we hear raucous vocals (grunts and screams), clean vocals and opera chants. All this in only five songs. Thusly every song turned into a special gem with a different timbre. ‘Dawn Of The Great Apocalypse’ is a cinematic instrumental intro full of grandness. With ‘Warmageddon’ the doors to boundless musical adventure open for good. Opera chants in Latin, harsh metal joins in with melodic leads, followed by extreme metal parts with suiting merciless vocals, and finally they come full circle by a reprise of opera chants and a symphonic instrumental ending. This gives me a feeling of excitement comparable to my first encounter with Le Grand Guignol! ‘Immortality’ kicks off as obstinate metal with neoclassical elements (including guitar solo), but later on it offers Spanish guitars and baroque-like piano as well. In the seven minutes long ‘Anthem For The Brave’ there are no rough vocals to perceive. The beginning is peaceful with melancholic operatic vocals. Mindful of the title one may see a pageant in memory of the fallen ones in mind. A spoken fragment gives it a soundtrack feel, but there is a surprising no-nonsense guitar solo towards the end. ‘Veritas Vos Liberabit’ finally, is instrumental classical music.

It might be very smart to release an EP as debut. In this way we are not overwhelmed by an opulence of impressions. Now there is only one feeling that dominates: more of this please!


Nederlands:

Amper bekomen van een imposante kennismaking met Ex Deo’s ‘Romulus’, een debuut vol epische grandeur, of de volgende nieuwkomer die me omver blaast doet zijn intrede. Het betreft hier de debuut ep ‘Apocalyptic Visions’ van een Brits trio (aangevuld met gastzangers) dat erin slaagt om met extreme metal als uitvalsbasis bijzonder innovatieve muziek te creëren. Dit is een bewijs temeer dat we in de huidige “black metal” scène de meest interessante mengvormen van avontuurlijke muziek aantreffen.

De harde kern van de band bestaat uit drie muzikanten die zo te horen van alle markten thuis zijn. De vocale invulling lieten ze over aan Eugen Dodenhoeft (Far Beyond), Azahel Frost (Frost Like Ashes) en de operazanger Josh Edwards. Dientengevolge horen we zowel ruwe vocalen (grunts en screams), cleane zang en operazang. Dit alles in slechts vijf nummers. Elke song is dan ook een apart pareltje met verschillend timbre. ‘Dawn Of The Great Apocalypse’ is een filmische instrumentale intro vol weidsheid en grandeur. Met ‘Warmageddon’ openen de deuren naar een grenzeloos muzikaal avontuur pas goed. Operazang in het Latijns, ruwe metal valt in met melodieuze solopartijen, er volgt een ruwe extreme metalpassage met bijhorende meedogenloze zang, waarna de cirkel rond gemaakt wordt met een herneming van operazang en een simfonisch instrumentaal einde. Dit geeft me een opwindend gevoel dat te vergelijken is met mijn eerste kennismaking met Le Grand Guignol! ‘Immortality’ vangt aan als eigenzinnige metal met neoklassieke elementen (inclusief gitaarsolo), maar biedt even later ook Spaanse gitaar en barokke piano. In het zeven minuten durende ‘Anthem For The Brave’ zijn de ruwe vocalen afwezig. Het begin is vredig met weemoedige operazang. De titel indachtig kunnen we ons een optocht ter ere van de gesneuvelden voor de geest halen. Een gesproken stuk geeft dit een soundtrack gevoel, maar er is een verrassende no-nonsense gitaarsolo op het einde. ‘Veritas Vos Liberabit’ tenslotte, is instrumentale klassieke muziek.

Misschien is het wel erg slim om als debuut een ep uit te brengen. Op die manier worden we niet overdonderd door een overdaad aan indrukken. Nu is er maar één gevoel dat overheerst: méér van dat!


Tracklist:

Dawn Of The Great Apocalypse (3:00)
Warmageddon (5:32)
Immortality (5:10)
Anthem For The Brave (7:04)
Veritas Vos Liberabit (4:04)

Musicians:

Gabriel Neale: guitar, bass, programming, orchestration
Simon Treasure: guitar, bass, programming
Dominic Leach: drums

Guest musicians:
Eugen Dodenhoeft (Far Beyond), Azahel Frost (Frost Like Ashes) and Josh Edwards (operatic vox): vocal duties




Geplaatst door Vera op dinsdag 09 juni 2009 - 11:21:21
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
THORIUM: Empires In The Sun
Superb heavy metal as it should sound!
01. CD reviews 2021
THE FLIGHT OF SLEIPNIR: Eventide
Eclectic US mix of black, stoner & folk...
01. CD reviews 2021
WOODEN VEINS: In Finitude
Members from Mar De Grises...
01. CD reviews 2021
SUIDAKRA: Wolfbite
Announced as Suidakra 2.0 and rejuveniled line up...
01. CD reviews 2021
ALASTOR: Onwards And Downwards
Psychedelic occult disc...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org