LONG DISTANCE CALLING: Avoid The Light
English: This is a mighty album focused on atmosphere! Usually I am not that fond of instrumental albums, but this is an exception. Long Distance Calling is a German band. They weave slightly psychedelic sound patterns to each other and constantly work towards a mighty momentum (quite heavy sometimes), returning a bit later to lovely, rippling soundscapes. They do it in an excellent manner in six extensive compositions. Their postrock moves on through a vast universe where bands as Pink Floyd and Porcupine Tree reign supreme, but unquestionable, they put their idiosyncratic stamp upon it.
By the way, which band includes a band member responsible for “ambiance� What should we imagine when thinking about the role of Reimut van Bonn? Does he serve Indian tea during the rehearsals or does he roll gigantic joints to bring the guys in an ultimate nebular mood to create these fluttering sounds? It is funny. Well, anyway, ‘Avoid The Light’ happens to be the second album of this Münster based quintet. Just like with the debut (‘Satellite Boy’ – 2007), they invited a guest vocalist for one song. This time they chose Jonas Renkse of Katatonia. His ultimate melancholic vocals – recognizable out of thousands – make your flesh creep in ‘The Nearing Grave’. It is a welcome variegation to hear at least one song with vocals. After the debut album, Long Distance Calling started to play live, that’s why ‘Avoid The Light’ turned out heavier and more dynamic than its predecessor. The crystal-clear production was in the hands of Kurt Ebelhäuser (Blackmail, Donots). An exceptional album!
Nederlands: Dit is een machtige sfeerplaat! Normaal gezien ben ik niet tuk op instrumentale albums, maar dit is een uitzondering. Long Distance Calling is een Duitse band. Ze weven klankpatronen met lichtjes psychedelische inslag aan elkaar en werken telkens naar een stuwende climax toe (die behoorlijk heftig is), om dan weer naar haast lieflijke, kabbelende klanken terug te keren. Ze doen dit voortreffelijk in zes lange composities. Hun postrock beweegt zich ergens in een universum waar Pink Floyd en Porcupine Tree goed gedijen, maar drukken er ontegensprekelijk hun eigen stempel op.
Wie heeft er trouwens een bandlid dat instaat voor de ambiance? Wat kunnen we ons voorstellen bij de taak van Reimut van Bonn? Serveert hij Indische thee tijdens de repetities of rolt hij de gigantische joints zodat de mannen in opperste nevelsfeer komen om deze uitwaaierende klanken te creëren? Grappig is het wel. Nou goed, ‘Avoid The Light’ blijkt het tweede album te zijn van dit kwintet uit Münster. Net zoals op het debuut (‘Satellite Boy’ – 2007) nodigde men voor één nummer een gastzanger uit. Dat is ditmaal Jonas Renkse van Katatonia. Zijn melancholieke zang – uit duizenden herkenbaar – maakt van ‘The Nearing Grave’ een kippenvelverwekkende track. Het is toch een welkome afwisseling om een nummer met zang er tussen te horen. Na het debuut ging Long Distance Calling ook live spelen, dit maakt ‘Avoid The Light’ harder en dynamischer dan zijn voorganger. De heldere productie was in handen van Kurt Ebelhäuser (Blackmail, Donots). Een uitzonderlijk album!
Tracklist:
Apparitions (12:16) Black Paper Planes (7:13) 359° (7:51) I Know You, Stanley Milgram! (10:20) The Nearing Grave (7:42) Sundown Highway (9:10)
| Musicians:
David Jordan: guitars Florian Füntmann: guitars Jan Hoffmann: bass Janosch Rathmer: drums Reimut van Bonn: ambience
Guest appearance: Jonas Renkse (Katatonia): vocals on ‘The Nearing Grave’
|
Geplaatst door Vera op vrijdag 24 juli 2009 - 09:08:23
Reageren is uitgeschakeld
|