12131415161718
19202122232425
262728293031
dinsdag 25 augustus 2009
H20 – Trix Antwerpen, 1 augustus 2009

Text: Olivier Constant, Pictures: www.stagedive.be

Het duurde even voor de heren van H20 met een nieuw album op de proppen kwamen, maar het resultaat mocht er na zes jaar zijn. Met ‘Nothing To Prove’ hebben de New Yorkers de logische opvolger gemaakt die ‘Go’ (2001) had moeten zijn na ‘Faster Than The World’ uit 1999. Daar blijkt de band ook zo over te denken, want het aantal songs dat van ‘Go’ vanavond de revue passeert blijft op nul staan. Een beetje spijtig, want live hebben een aantal nummers toch zeker het nodige potentieel.

Net zoals het wachten was op het nieuwe album, laat ook vanavond de band op zich wachten. Omdat het de eerste dag is van de Europese tour en er vrij laat geland wordt in Zaventem, is het bijna elf uur wanneer Toby Morse & Co aftrappen met het heerlijke ‘1995’ van het nieuwe album ‘Nothing To Prove’. Daarna wordt het oudje ‘Everready’ van op ‘Thicker Than Water’ luidkeels meegebruld, waarna in snel tempo een set wordt afgewerkt waar de nadruk ligt op materiaal van het debuutalbum uit 1996, ‘Faster Than The World’ en de nieuwste langspeler. Met ‘Family Tree’, ‘One Life, One Chance’, ‘5 Year Plan’, ‘F.T.T.W.’ en ‘Spirit Of ‘84’ worden de diehardfans ruimschoots op hun wenken bediend.

Ondertussen wordt ook gretig nieuw materiaal gebracht, waarvan vooral het titelnummer van de nieuwe plaat en ‘Fairweather Friend’ luidkeels worden meegezongen. Gelukkig passeert ondertussen ook een stomende versie van ‘Thicker Than Water’ de revue, want het tweede album is toch maar magertjes vertegenwoordigd vanavond. Na een strakke set met de nodige singalongs en circle pits zet H20 met een korte bissectie een punt achter een leuk optreden. De oude kraker ‘Here Today, Gone Tomorrow’ wordt overtuigend gebracht, waarna ‘Guilty By Association’ de kroon op het werk is van een optreden dat niet in de makkelijkste omstandigheden werd gespeeld. H20 kreeg immers niet enkel af te rekenen met een hectisch begin van de Europese tour, ook dienden ze met gewijzigde bezetting te spelen en bleef men tijdens het optreden niet gespaard van een aantal technische probleempjes.

Over het begin van de Europese tour en de ontvangst in Antwerpen kunnen de liefhebbers binnenkort nog een uitgebreid interview raadplegen op de Metal-Nose site. Dat dit niet op de avond zelf kon doorgaan, daar hebben we alle begrip voor. Daarom kondigen we met enig tromgeroffel het interview aan dat via email binnenkort op de redactie binnenloopt, met dank aan Mike De Coene van Hardlife Promotions.

Olivier Constant

Geplaatst door danny op dinsdag 25 augustus 2009 - 00:36:35

[ ]