GRAVES OF VALOR: Salarian Gate
English: Once they were called Through The Eyes Of The Dead, then they changed their name into From Graves Of Valor and finally they could release their full-blooded debut on the renowned Relapse label. That’s the history of this American five-headed band in a nutshell. Significant is the fact that ‘Salarian Gate’ happens to be a debut that gives an interesting turn to certain angles of death metal. Of course the low-pitch death rasps of vocalist Damon Welch are a must in the genre and the rhythm section of these brutal outfit excels in superhuman velocity; but do mark the superior guitar skills of Richard Turbeville and Jeff Springs. It proves that they know their (more melodic yet technical ingenious) inspirers.
In addition the compact songs have breaks with stunning turns that will astonish every listener. ‘Pestilence’, ‘Letter On The Blind’ (with atmospheric outro) and “rock-in-the-breakers†‘Locust’ (enjoy the neoclassical guitar interlude) aim for brutal customers, yet they add an undercurrent of necessary finesse, though they did not reach the high level of Behemoth yet (they mention them as one of their inspirers). Until now a slight comparison with The Black Dahlia Murder or Cannibal Corpse makes more sense. The final track ‘No Gods Left’ slackens down pace abruptly. A psychedelic doom atmosphere looms up. Yet as the title might surmise, we find ourselves in the twilight zone between devastating death(core) and abyss-like doom nihilism. When Graves Of Valor will deepen these contrasts a bit more on a sophomore album and adds a zest of melodious uniqueness, ‘Salarian Gate’ might end up as a debut of a seminal band and open the gates to a successful career.
Nederlands: Zo ga je door het leven als Through The Eyes Of The Dead, zo verander je je naam in From Graves Of Valor en zo kan je eindelijk je volwaardige debuut uitbrengen op het gerenommeerde Relapse-label. Dit is het levensverhaal van dit Amerikaanse kwintet in een notendop. Feit is dat ‘Salarian Gate’ een debuut is dat bepaalde invalshoeken van death metal een interessante draai geeft. Natuurlijk is de lage doodsrochel van zanger Damon Welch een must en presteert de ritmesectie van deze brutale honden soms bovenmenselijke prestaties in snelheid; maar noteer daarnaast ook supergitaarwerk dat bewijst dat gitaristen Richard Turbeville en Jeff Springs hun (melodieuze maar ook technisch hoogstaande) inspirators kennen.
De compacte nummers kennen bovendien breaks met onvoorspelbare wendingen die je als luisteraar vastpinnen op je stoel. ‘Pestilence’, ‘Letter On The Blind’ (met atmosferische outro) en “rots-in-de-branding†‘Locust’ (let op de neoklassieke gitaarintro) mikken op brutale klanten, maar bouwen onderhuids de nodige finesse in, al lukt hen dat nog niet zo fenomenaal als Behemoth (waar men graag mee vergeleken wordt). Voorlopig is een vergelijking met The Black Dahlia Murder of Cannibal Corpse meer raak. Het laatste nummer ‘No Gods Left’ schroeft het tempo plots terug. Een psychedelische doomsfeer staat hier voorop. Net zoals de titel doet vermoeden bewegen we ons hier in de schaduwzone tussen vernietigende death(core) en afgrondelijk doomnihilisme. Wanneer Graves Of Valor op een tweede album deze extreme contrasten nog wat meer weet uit te diepen en aanvult met enige melodieuze verrassingen, kan ‘Salarian Gate’ het debuut van een veelbelovende band betekenen en de poort openen naar een succesvolle carrière.
Tracklist:
Salarian Gate (3:26) Suffocation Of The Last King (3:45) Pestilence (3:34) Bridles Of Incitatus (3:25) Sic Semper Tyrannis (3:00) Letter On The Blind (1:02) To Breathe Blood (3:29) The Clever Ape (2:50) Diderot (1:21) Locusta (5:00) No Gods Left (4:35)
| Musicians:
Damon Welch: vocals Richard Turbeville: guitars Jeff Springs: guitars David Hasselbring: bass Dayton Cantley: drums
|
Geplaatst door Vera op woensdag 02 september 2009 - 12:51:15
Reageren is uitgeschakeld
|