Label: Ear Music / V2
Contact:
Playing Time:
Review by: Geert
Translated by:
Rating:

De titel van de plaat doet het al vermoeden: classic rock band Uriah Heep is veertig lentes jong en dat vieren ze met een cd waarop ze op twee nummers na, enkele van hun klassiekers opnieuw hebben opgenomen met de huidige bezetting van de band. Het is meteen een gelegenheid om te laten horen hoe drummer Russell Gilbrook als nieuwkomer omgaat met het repertoire van deze iconen. De plaat opent met ‘Only Human’, één van de twee nieuwe songs die de cd sieren. Het is een instant meezinger die nu al in de live set een plaatsje heeft gekregen. Dat de huidige line-up klasse heeft wordt meteen duidelijk met ‘Bird Of Prey’, een nummer van de tweede Uriah Heep lp ‘Salisbury’ dat op verbluffende wijze de stijl van de groep etaleert. De heavy arrangementen, de epische vocalen, de briljante samenzang, alles is gewoon perfect. Zanger Bernie Shaw overtreft meteen zichzelf, maar zet ook de toon voor de kwaliteit van de hele cd. ‘Sunrise’ is nog zo’n nummer waarop de groep in haar volle glorie alles uit de kast haalt. Uit de post-David Byron periode werden drie nummers gekozen. Het schitterende ‘Between Two Worlds’ is nog niet zo oud, maar neemt hier een volwaardige plaats in tussen alle seventies klassiekers. ‘Free Me’ en ‘Free And Easy’ zijn onlosmakelijk verbonden met de stem van John Lawton, maar blijven ook met Shaw perfect overeind. Nummers als ‘Gypsy’, ‘Look At Yourself’, ‘The Wizzard’, ‘Easy Livin’, ‘Lady In Black’, Stealin’ en ‘July Morning’ zijn uiteraard obligate aanwezigen en worden door deze bezetting met vuur en overtuiging gebracht. Phil Lanzon heeft duidelijk de goede orgelklank te pakken en drummer Gilbrook vindt op deze opnamen de perfecte balans met de rest van de band. Uiteraard mag ik bassist Trevor Bolder en leider Mick Box niet onvermeld laten, maar hun kwaliteiten zijn zo evident dat alleen de leek hierover nog moet worden ingelicht. Absoluut vermeldenswaard is het tweede nieuwe nummer ‘Corridors Of Madness’ dat de meer epische kant van de band etaleert en perfect past in de sequens van de cd. Dat Heep vandaag nog steeds een fantastische band is, weten de concertgangers al lang, maar nu kan Heep met deze release opnieuw een breder publiek bereiken.

Only Human
Bird Of Prey
Sunrise