|
REDEMPTION: Snowfall On Judgment Day
| Release: 2009-09-28 Style: progressive metal Label: www.insideout.de / EMI Website: www.redemptionweb.com Contact: Playing Time: 70:31 Cat. N°: SPV 710032 CD / IOMCD 316 Review by: Vera Translated by: Vera Rating: 9/10
|
English: This is progressive metal done to a turn! One can hear ingenious musicians, but they never loose track in endless escapades (even though the songs have a considerable length), Ray Alder (indeed, thé front man of Fates Warning) sings in a restraint way and lower than we are used to and the songs are quite accessible and melodious. ‘Snowfall On Judgment Day’ is already the fourth album of Redemption, a project started in 2000 in LA by guitarist/keyboardist/composer Nicolas Van Dyk.
One of the great merits of Redemption is that they maintain their heaviness and never display that kind of thin/smoothened sound one might notice in pure progressive works. Thus they were called more than once a kind of heavy Fates Warning in the past, and though I can live with that remark, yet Redemption sure has an identity of their own. It is the sum of all the (eminent) parts that makes the difference.
The album kicks off with the heavy prog metal of ‘Peel’ and it instantly captivates you. The single ‘Walls’ begins with percussion joined in by bass lines and it shows slightly Dream Theater influences. Mark the magnificent, yet not too long guitar solo. ‘Leviathan Rising’ and ‘Fistful Of Sand’ are extremely fiery songs in which we hear the heaviest side of the band. Stunners like these are intermittent with introvert, sensitive compositions such as the beautiful, melancholic ‘Black And White World’ (with classic piano intro) which is a bit conjuring due to its repetitive character and the touching, autobiographic (?) ‘What Will You Say’. Redemption has invited a famous guest: a duet between Alder and James LaBrie (Dream Theater) in the energetic ‘Another Day Dies’ is the result. Without any doubt this is rooted in the tour with Dream Theater in the US (2007), one of the rare moments the band hit the road. In the Netherlands they played at the Headway fest in 2007. Let us hope that they will cross the ocean again to support this album, this time for more than one show. As summit this album ends with a ten minutes length composition which opens all registers. It is a superior example of progressive metal in which soft and heavy, melody and harshness are played off against each other in a wonderful manner. Do buy this album, since there is more than only Dream Theater!
Nederlands: Dit is progressieve metal zoals het hoort! Je hoort virtuoze muzikanten aan het werk, maar ze verglijden nooit in oeverloze escapades (ook al hebben de songs een behoorlijke lengte), Ray Alder (inderdaad, dé frontman van Fates Warning) zingt beheerst en lager dan we gewend zijn en de songs zijn vrij toegankelijk en melodieus. ‘Snowfall On Judgement Day’ is al het vierde album van Redemption, een project dat in 2000 in LA opgestart werd door gitarist/toetsenist/componist Nicolas Van Dyk.
Eén van de grote verdiensten van Redemption is dat ze hun heftigheid behouden en nooit een iele gladheid etaleren, wat we nogal eens merken in puur progressieve werkjes. In het verleden werden ze dan ook al meermaals een hardere Fates Warning genoemd, en al kan ik wel leven met die opmerking, toch heeft Redemption een eigen identiteit. Het is immers de som van de (eminente) delen die hier de oorzaak van is.
Het is de stevige prog metal van ‘Peel’ die het album opent en meteen beklijft. De single ‘Walls’ vangt aan met percussie waar de bas op inpikt en vertoont wel enige Dream Theater invloeden. Let op de knappe, maar niet te lange gitaarsolo. ‘Leviathan Rising’ en ‘Fistful Of Sand’ zijn bijzonder vurige nummers waar de band op zijn hardste te horen is. Zulke knallers worden afgewisseld met integere, gevoelige composities als het mooie weemoedige ‘Black And White World’ (met klassiek piano intro) dat iets bezwerend heeft door zijn repetitief karakter en het prachtige, autobiografische (?) ‘What Will You Say’. Redemption kon een beroemde gast uitnodigen: een duet tussen Alder en James LaBrie (Dream Theater) in het energieke ‘Another Day Dies’ is het resultaat. Ongetwijfeld een gevolg van de tour met Dream Theater in de VS (2007), één van de zeldzame momenten dat men de hort op ging. In Nederland was de band in datzelfde jaar te zien op het Headway festival. Laat ons hopen dat ze met dit nieuwe album op zak de oversteek opnieuw wagen en dit voor meerdere concerten. Als klap op de vuurpijl besluit dit album met een tien minuten durende compositie die alle registers opentrekt en een superieur staaltje progressieve metal is waar zacht en hard, melodie en hakwerk treffend tegenover elkaar uitgespeeld worden. Aanschaffen, want er is meer dan Dream Theater alleen!
Tracklist:
Peel (6:28) Walls (6:54) Leviathan Rising (6:38) Black And White World (8:00) Unformed (6:27) Keep Breathing (7:34) Another Day Dies (5:12) What Will You Say (5:17) Fistful Of Sand (6:32) Love Kills Us All / Life In One Day (11:00)
| Musicians:
Ray Alder (Fates Warning, Engine): vocals Nicolas van Dyk: guitars, keyboards, composer Bernie Versailles (Agent Steel): guitars Sean Andrews: bass Greg Hosharian: keyboards Chris Quirarte: drums
Guest vocals in track 7: James LaBrie (Dream Theater)
|
Geplaatst door Vera op zondag 27 september 2009 - 14:38:34
Reageren is uitgeschakeld
|
|