Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon



1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
zaterdag 03 oktober 2009
THEATRE OF TRAGEDY: Forever Is The World



Release: 2009-09-18
Style: Gothic / Dark
Label: www.afm-records.de
Website: www.theatreoftragedy.com
MySpace: www.myspace.com/pagesoftragdy
Contact:
Playing Time: 49:07
Cat. N°:
Review by: Danny
Translated by: Danny
Rating: 7,5/10


English:

Theatre of Tragedy is a Norwegian band which started some fifteen years ago, with Liv Kristine as vocalist. After going through some style changes (even electronic industrial rock), Liv left the band. They found a new vocalist, Nell Sigland, who immediately proved worthy of her place and “Storm” was released, which was well accepted by the fans. And now they are even going further back to the roots on this new album, “Forever is the World”. (Strange title for a gothic album)
They certainly have the perfect line-up for gothic metal. First there’s the crystal clear voice of Nell, who sounds a lot like Christina Booth from Magenta and Annie Haslam from Renaissance. To have the ‘beauty and the beast’ effect, there are the grunts of Raymond István Rohonyi, one of the founding members of the band.
The album starts with the best track of the CD, “Hide And Seek”, a perfect mix of female vocals, grunts and heavy music with a perfect drive to support it. It’s a pity they don’t use the same mix a bit more. The grunts are seldom used (only on track 1,5 and 7) and would have lifted a lot of songs to a higher quality level. Raymond is narrating some text during “Illusions” and “Astray”, but his real quality lies in his grunts.
I also miss an up tempo track. The whole album consists of semi ballads to ballads. A more speedy track would have made a lot of difference and would have brought some more variation to their music. But as they call their style “gothic/dark”, maybe this is what they wanted.
The vocal lines of Nell are very melodic and are supported by beautiful piano and violin arrangements. Fans of Theatre of Tragedy and of female oriented gothic bands won’t have any problem with this release. Neither will any other metal fans, I suppose, but it could have been better with some more grunts and a bit more variation in rhythm. It can’t “storm” on every album.



Nederlands:

Theatre of Tragedy is een Noorse groep die een vijftiental jaar geleden begon met Liv Kristine als zangeres. Na het ondergaan van enkele stijlveranderingen (zelfs elektronische Industrial rock), verliet Liv de groep. Ze vonden een nieuwe zangeres in Nell Sigland, die onmiddellijk bewees dat ze haar plaats waard was toen “Storm” verscheen. Dit album werd warm onthaald door de fans. En nu gaan ze zelfs nog verder terug naar hun roots op dit nieuwe album “Forever is the World”. (niet onmiddellijk een titel die je verwacht voor een gothic metal album.)
Ze hebben in ieder geval de perfecte bezetting voor deze stijl. Eerst en vooral is daar de kristalheldere stem van Nell, die erg lijkt op die van Christina Booth van Magenta en zelfs op die van Annie Haslam van Renaissance. Om het ‘beauty and the beast’ effect te bekomen, gebruikt men de grunts van István Rohonyi, één van de stichtende leden van de groep.
Het album opent al onmiddellijk met het beste nummer, “Hide And Seek”, een perfecte mix van de vrouwelijke zang, de grunts en de harde muziek met een perfect drive als ondersteuning.
Jammer genoeg wordt dezelfde mix niet vaak gebruikt op de rest van het schijfje. De grunts worden slechts sporadisch gebruikt (alleen tijdens nummer 1, 5 en 7) terwijl die toch de nummers een hogere kwaliteit hadden gebracht. Raymond leest een tekst tijdens “Illusions” en “Astray”, maar zijn talent ligt toch meer in de grunt richting.
Ik mis ook een uptempo nummer. Het ganse album bestaat uit semi ballads en ballads. Een wat vlugger nummer had een heel verschil gemaakt en had wat variatie toegevoegd aan hun muziek. Maar daar ze hun stijl zelf als “gothic/dark” bestempelen, wilden ze waarschijnlijk de donkere sfeer behouden door de tragere ritmes.
De zanglijnen van Nell zijn zeer melodieus en worden ondersteund door prachtige piano en viool arrangementen. Fans van Theatre of Tragedy en van “female oriented gothic bands” zullen zeker geen problemen hebben met deze uitgave. Ook andere metalfans zullen dit wel kunnen smaken, maar het kon een stuk beter met wat meer grunts en variatie in de ritmes. Maar het kan niet op elk album ‘stormen’.

.

Tracklist:

01. Hide And Seek (05:24)
02. A Nine Days Wonder (05:18)
03. Revolution (04:05)
04. Transition (05:00)
05. Hollow (06:11)
06. Astray (03:42)
07. Frozen (05:20)
08. Illusions (04:45)
09. Deadland (04:41)
10. Forever Is The World (04:41)

Musicians:

Nell Sigland: Vocals
Raymond Istvàn Rohonyi: Vocals
Frank Claussen: Guitar
Vegard K. Thorsen: Guitar
Hein Frode Hansen: Drums
Lorentz Aspen: Keyboards

Discography:

Forever is the World (2009)
Storm (2006)
Assembly (2002)
Closure: live (2001)
Inperspective (2000)
Musique (2000)
Aégis (1998)
A Rose for the Dead (1997)
Velvet Darkness They Fear (1996)
Der Tanz der Schatten (1996)
Theatre of Tragedy (1995)
Demo (1994)




Geplaatst door Vera op zaterdag 03 oktober 2009 - 11:48:51
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org