Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon



1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
maandag 05 oktober 2009
XERATH: I



Release: 2009-05-25
Style: orchestral groove metal
Label: www.candlelightrecords.co.uk / www.plastichead.com
Website: www.xerath.net
Contact:
Playing Time: 39:53
Cat. N°: CANDLE274CD
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8/10


English:

Some bands come up with the weirdest combinations. Xerath brings groove-laden brutal Meshuggah riffs blend with a proper orchestra, at least so it seems in a few words. This quartet from Basingstoke (UK) does it with verve and their technical abilities are more than average. Progressive in the true sense of the word, that’s what it is.

Vocalist Richard Thomson is a modern whistling-buoy, by which we are in two minds whether we should call him a rude death throat, a kind of thrash-like variant or a current metalcore shouter. Well, he roars, that’s for sure. Elastic riffs with obvious Meshuggah influences (one can hear these influences in loads of rhythm shifts and mathematic concentration of the band as well) dominate the songs. But suddenly it takes a turn to strings in the front, symphonic all over. It is a risky enterprise, but hey, it works out fine. ‘Alterra’ is a fine example when talking about these wanderings in musical boundaries. ‘Nocturnum’ is one of my favourite songs. Keyboards are mixed in the front here and you even hear some female chants in the back. Apocalyptic drama one can find (in strings) during ‘Consequences’, in which we have a captivating spoken part too. In the end it is very hectic music, that’s why we truly welcome the two minutes tranquillity in the symphonic ‘Interlude’. Soon chunky riffs and roaring vocals eructate again in ‘False History’. That is a second highlight. Vocal lines are fetching and I am glad to hear an old-fashioned delicious guitar solo. In ‘Reform II’ we could also detect such a fine guitar solo, but furthermore Xerath’s music is mainly guitar-oriented. But they insert plucking guitars (start of ‘Abiogenesis’) in a subtle manner, choirs (‘Right To Exist’) and most of all loads of strings and orchestral arrangements. There are not so many bands with an x, but in its musical approach Xerath is original as well. We do applaud this with all of our hearts!


Nederlands:

Sommige bands komen met de gekste combinaties. Xerath brengt groovende beenharde Meshuggah riffs samen met een heus orkest, althans zo lijkt het kort samengevat. Dit viertal uit het Engelse Basingstoke komt daar echter goed mee weg, want hun technisch kunnen is meer dan gemiddeld. Progressief in de ware zin van het woord is dit.

Zanger Richard Thomson is een moderne brulboei, waarbij we in tweestrijd staan of we hem nu gewoon een lompe death scheur moeten toedichten, een scherp thrash randje of een moderne metalcore strot. Soit, hij brult dus ferm. Veerkrachtige riffs waarin de invloed van Messhuggah merkbaar is (alsook in de vele tempowisselingen en afgemeten concentratie waarmee de band tekeer gaat) beheersen de songs. Maar plots zijn daar strijkers die op de voorgrond treden, louter simfonisch. Het is een riskante onderneming, maar zoals ik al zei: het werkt. ‘Alterra’ is wat dat betreft al een goed voorbeeld. ‘Nocturnum’ is één van mijn favoriete nummers. Toetsen staan hier vrij sterk in de mix en je hoort zelfs even vrouwelijke zang op de achtergrond. Apocalyptisch drama vinden we (in de strijkers) tijdens ‘Consequences’, waar trouwens ook een gesproken gedeelte in voorkomt. Het is wel drukke muziek, daarom heten we de twee minuten kalmte in simfonische ‘Interlude’ van harte welkom, waarna de vette riffs en brulzang weer losbarsten in ‘False History’. Dat is een tweede hoogtepunt. De zanglijnen zijn aanstekelijk en ik ben blij dat er eens een ouderwetse lekkere gitaarsolo voorbij komt. In ‘Reform II’ konden we ook een fraaie gitaarsolo detecteren, maar verder is de muziek van Xerath toch vooral riffgeoriënteerd. Zij voegen daar echter op zeer subtiele wijze tokkelende gitaren (begin van ‘Abiogenesis’), koorzang (‘Right To Exist’) en vooral veel strijkers en orkestrale arrangementen aan toe. Er zijn niet zo gek veel bands met een x, maar ook in zijn muzikale aanpak is Xerath origineel bezig. Dit juichen we van harte toe!


Tracklist:

Intrenity (3:32)
Alterra (2:49)
Nocturnum (3:47)
Consequences (4:28)
Interlude (1:41)
False History (3:48)
Abiogenesis (5:54)
Reform part I (3:22)
Reform part II (4:35)
Right To Exist (5:41)

Musicians:

Richard Thomson: vocals
Andy Phillips: guitars
Owain Williams: bass, guitars
Michael Pitman: drums




Geplaatst door Vera op maandag 05 oktober 2009 - 10:19:56
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org