|
NEUN WELTEN: Destrunken
| Release: 2009-11-27 Style: eerie emotional music Label: Auerbach Tonträger / www.prophecyproductions.de Website: www.neunwelten.com Contact: Playing Time: 55:35 Cat. N°: AB022 Review by: Vera Translated by: Vera Rating: 8,5/10
|
English: Auerbach Tonträger – the sub label of Prophecy Prophecy and home of high quality neofolk bands – enters these cold winter evenings with music that brims with depth and atmosphere. Late November new works of Neun Welten and Subaudition were released. It has been three years since both bands debuted. In this review we focus on ‘Destrunken’, the sophomore album of Neun Welten, a band that once started to play together around a campfire in the mysterious woods of Thuringen. This sounds extremely romantic!
It is no wonder that their music radiates a huge respect for nature and that these acoustic sounds make us sink in reveries about the way of life. It is quiescent music, bridging folk and classical music, soaked in a fascination for mythology. In the first song ‘Frosthauch’ we hear, besides acoustic guitar and flute, serene harmony vocals (men and women). After that the album is mainly instrumental, but due to the use of different main instruments (guitar, piano or violin) and timbres, there is no risk of monotony. The title track is made up of two parts: part one is calm with loads of violins, in part two the band joins in. Those who saw Neun Welten in a live situation with Dornenreich or Tenhi, could already enjoy the live version of this double composition on stage. Neun Welten was one of the bands that performed during the celebration of ten years Prophecy Productions in 2006, in conjunction with the release of their debut ‘Vergessene Pfade’. Their cultural sophisticated songs are regaled with flute, clarinet and most of all violins. The melancholic sound of this instrument is utilized to the max. In three songs towards the end we can hear quiet, sometimes narrative male vocals and in ‘Dämmerung’ some ethereal female chants. ‘Destrunken’ is an imaginary word, created to inspire multiple associations and emotions. Think of the grandness of nature that surrounds everyone of us instead of buying the newest technological stuff and enjoy the enchanted sounds of Neun Welten while relaxing in your couch. This is not only for fans of the acoustic era of Dornenreich and Empyrium, but also an album for everyone else in moments when you like to relax in the couch with a good glass of wine.
Nederlands: Bij Auerbach Tonträger – het sublabel van Prophecy Productions waar kwalitatief hoogstaande neofolk bands hun thuis vinden – gaat men de koude winteravonden in met stemmige muziek. Eind november verschijnt immers nieuw werk van Neun Welten en Subaudition en dat was toch wel drie jaar geleden. In deze bespreking gaan we dieper in op ‘Destrunken’, het tweede album van Neun Welten, een band die ooit voor het eerst samenkwam om te spelen rond een kampvuur in de mysterieuze bossen van Thuringen. Dat is pas romantisch!
Geen wonder dat de muziek een groot respect voor de natuur uitstraalt en dat de akoestische klanken ons doen mijmeren over de dingen des levens. Het is rustige muziek die een brug slaat tussen folk en klassieke muziek, doordrongen van een fascinatie voor mythologie. In het eerste nummer ‘Frosthauch’ horen we naast akoestische gitaar en fluit ook serene samenzang (man en vrouw). Daarna wordt het album grotendeels instrumentaal, maar door het gebruik van verschillende hoofdinstrumenten (gitaar, piano of viool) en klankkleuren, geeft men geen kans aan eentonigheid. Het titelnummer bestaat uit twee delen: deel één is rustig met veel viool, daarna valt de band in. Wie Neun Welten aan het werk zag met Dornenreich of Tenhi kon toen al genieten van de live versie van deze dubbelcompositie. Neun Welten was ook één van de bands tijdens de viering van tien jaar Prophecy Productions in 2006, het viel samen met het uitbrengen van hun debuut ‘Vergessene Pfade’. Hun cultureel aandoende songs worden ingekleurd met fluit, klarinet en vooral veel viool. De weemoedige klank van dit instrument wordt ten volle benut. In een drietal nummers naar het einde toe horen we nog rustige, soms verhalende mannenzang en in ‘Dämmerung’ enige etherische vrouwenzang. ‘Destrunken’ is een denkbeeldig woord, in het leven geroepen om velerlei associaties en emoties op te wekken. Denk aan de weidse natuur die ons allen omringt in plaats van het nieuwste technologische snufje aan te schaffen en geniet in je luie zetel van de betoverende klanken van Neun Welten. Niet alleen voor fans van de akoestische perioden van Dornenreich en Empyrium, maar een album dat soelaas biedt wanneer je even lekker onderuit in de zetel van sfeervolle muziek wilt genieten.
Tracklist:
Frosthauch (4:06) Destrunken I (6:48) Destrunken II (5:31) Jarknez (3:55) Weites End (6:16) Ewig Ruh’ (3:37) Dämmerung (4:07) Schein (7:04) Der Stille See (6:26) Tau (7:45)
| Musicians:
Aline Deinert: violin, piano, add vocals Anja Hövelmann: flute, clarinet, vocals David Zaubitzer: acoustic guitar, cello, bass, add vocals Meinolf Müller: acoustic guitars, vocals Marten Winter: drums, percussion
|
Geplaatst door Vera op dinsdag 15 december 2009 - 21:45:43
Reageren is uitgeschakeld
|
|