Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon






1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031




zaterdag 19 december 2009
SUBAUDITION: Light On The Path



Release: 2009-11-27
Style: eerie emotional music
Label: www.prophecyproductions.de
Website: www.subaudition.cjb.net/
Contact:
Playing Time:
Cat. N°: AB 021
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 9/10


English:

Auerbach Tonträger – the sub label of Prophecy Prophecy and home of high quality neofolk bands – enters these cold winter evenings with music that brims with depth and atmosphere. Late November new works of Neun Welten and Subaudition were released. It has been three years since both bands debuted. In this review we focus on ‘Light On The Path’, the sophomore album of Subaudition, a Finnish duo that creates ultimate captivating contemplative music with the help of some guest musicians.

The artwork of this manifest of eerie emotional music looks very misty. It recalls the longing to travel to Nordic areas. Subaudition hails from these regions where now, in winter time, hardly a spark of sunlight can be perceived. The moving of pawns on this planet takes shape at this very moment of writing. The Finnish alliance of Swallow The Sun and Insomnium has gone ashore today in the UK. At this very moment Antimatter will prepare to embark for Finland out of the same UK and play three gigs in Finland together with Subaudition.

In April 2006 Subaudition shared themselves as newcomers in between established names as Tenhi and Sigur Ros. Their debut ‘The Scope’ was written a paltry amount of time of four months; it took them four years to write a second piece of art ‘Light On The Path’. Hence it shows a far-reaching maturity. The long writing process had nothing to do with anaemia, but everything with perfectionism. The core members Roope Niemelä and Antti Korpinen are assisted on this album by the following guest musicians: Ville Raukala on double bass, Jussi Suonikko on violin and viola, Ilari Autio on cello and Juha Timonen takes care of backing vocals.

I was enchanted by their debut; it invoked references with Van Der Graaf Generator and Peter Hammill. Now that I found out that Subaudition will do some gigs with Antimatter, I realize how much these bands have in common: an emotional and musical bond. It all comes down on the expression of inner feelings, with a minimalistic instrumentation. Thoughtful vocals and classical piano notes are relished with emotive guitar solos. Vocals are heartfelt and warm. Slightly dramatic piano intervals emphasize the lyrical statements in ‘Now That We’ve Spent All The Light’. Is this a kind of farewell to the summer? The ritual return of seasons is eternal – as long as our planet is not swallowed by the sun – but the number of seasons we will go through as mortals is numbered. In ‘The Soul Unto Aether’ the ghost of castle-poet Peter Hammill wanders again. Deep sea sounds and introspection reign in the dramatic ‘Human Abstract’, while a relax seventies atmosphere pops up in ‘Wall Of Water’. A magnificent masterpiece that sounds like the stillness of the sea, but compels as the roaring of oceans.


Nederlands:

Bij Auerbach Tonträger – het sublabel van Prophecy Productions waar kwalitatief hoogstaande neofolk bands hun thuis vinden – gaat men de koude winteravonden in met stemmige muziek. Eind november verschijnt immers nieuw werk van Neun Welten en Subaudition en dat was toch wel drie jaar geleden. In deze bespreking gaan we dieper in op ‘Light On The Path’, het tweede album van Subaudition, een Fins duo dat met de hulp van een aantal gastmuzikanten uiterst beklijvende luistermuziek creëert.

Het artwork van dit manifest in “eerie emotional music” oogt erg mistig. Het roept verlangen op om te reizen naar Noordelijke gebieden. Subaudition is ook afkomstig uit deze streken waar nu in wintertijd amper een straaltje zonlicht te bespeuren valt. Het verzetten van pionnen op deze planeet neemt op het moment van dit schrijven vaste vorm aan. De Finse alliantie van Swallow The Sun en Insomnium heeft vandaag voet aan wal gezet in het Verenigd Koninkrijk. Momenteel maakt Antimatter zich op om vanuit ditzelfde UK naar Finland te vertrekken en daar een drietal concerten te geven samen met Subaudition.

In april 2006 vestigde Subaudition zich als nieuwkomer tussen gevestigde namen als Tenhi en Sigur Ros. Hun debuut ‘The Scope’ was bij elkaar gepend in een luttele vier maanden; over het tweede werkstuk ‘Light On The Path’ deed men vier jaar. Het toont dan ook een verregaande maturiteit. De lange werktijd had niets te maken met bloedarmoede, maar alles met perfectionisme. De kernleden Roope Niemelä en Antti Korpinen worden op dit album bijgestaan door de volgende gastmuzikanten: Ville Raukala op dubbele bas, Jussi Suonikko op viool en viola, Ilari Autio op cello en Juha Timonen zorgt voor achtergrondvocalen.

Ik was al zeer te spreken over het debuut, dat bij mij referenties opriep met Van Der Graaf Generator en Peter Hammill. Nu ik weet dat Subaudition optreedt samen met Antimatter, besef ik hoezeer deze bands emotioneel en muzikaal dicht naast elkaar liggen. Het gaat allemaal om de expressie van innerlijke gevoelens, met een minimale instrumentatie. Bedachtzame zang en klassieke pianoklanken worden verfraaid door gevoelige gitaarsolo’s. De vocalen zijn hartelijk en warm. Lichtelijk dramatische piano-intervallen zetten de tekstuele statements kracht bij in ‘Now That We’ve Spent All The Light’. Is dit een afscheid van de zomer? De rituele wederkeer van de seizoenen is eeuwig – zolang onze planeet niet opgeslokt wordt door de zon – maar het aantal seizoenen dat wij zullen meemaken als sterveling is geteld. In ‘The Soul Unto Aether’ waart de geest van kasteelpoëet Peter Hammill toch weer rond. Diepzeeklanken en introspectie heersen in het dramatische ‘Human Abstract’, terwijl een rustig jaren zeventig sfeertje opduikt in ‘Wall Of Water’. Een prachtig meesterwerk dat klinkt als de stilte van de zee, maar beklijft als het geraas van de oceaan.


Tracklist:
Aims Of The Sun (5:28)
Sinne (6:07)
Now That We’ve Spent All The Light (5:31)
Feathers Fall (6:07)
The Soul Unto Aether (4:02)
Human Abstract (6:15)
Wall Of Water (7:49)

Musicians:

Antti Korpinen: vocals, acoustic guitars, keys, piano, electric guitars
Roope Niemelä: piano, keys, electric guitars, flute, clarinet

Guest musicians:
Ville Rauhala: double bass
Jussi Suonikko: violin, viola
Ilari Autio: cello
Juha Timonen: additional backing vocals

Earlier published on the site of my dearest Lords of Metal



Geplaatst door Vera op zaterdag 19 december 2009 - 23:39:25
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org