16171819202122
23242526272829
30

zondag 09 september 2007
Everglow – Rockcorncern De Rots - Antwerpen - 08/09/2007

Text & Pic's: Johan

Het was alweer een tijd geleden dat ik Everglow live aan het werk zag dus ik besloot om deze Belgische band nog eens te checken. Bij aankomst wisten Cindy & Alain me te melden dat gitarist Guy Van Campenhout sinds een week de band verlaten had maar er op dit ogenblik reeds een vervanger ingewerkt wordt. Deze laatste speelde dit optreden nog niet mee maar zou toch al zowat de helft van de set kennen… van gedrevenheid gesproken! Voor Alain De Block (G) was voorbije week een zware week geweest, niet enkel had hij de taak om de nieuwe gitarist in te werken maar moest ook beiden gitaarpartijen nog eens tot één partij herleiden & daarbij zoveel mogelijk gaten dichten.
Gezien nog studerende bandleden, waarvan één met een herexamen had de band dan nog eens geruime tijd stilgelegen qua repetities dus ’t beloofde een spannende avond te worden. Met zijn vijven waren ze echter vastberaden om er een goed optreden van te maken en dat werd het ook. Van zenuwen was weinig te merken en al van bij de eerste tonen van “Lost In The Woods” werd me duidelijk dat Alain er in zou slagen om de nodige gaten te dichten. Het duurde ook niet lang alvorens de groep er vertrouwen in had, mede misschien door de positieve respons van het publiek, en de geoliede machine raasde verder het repertoire af. “Forever” – “Turn Back Time” & “Like A Shadow” volgden.

Van hieraf werd duidelijk dat de groep zich uitermate amuseerde en hier werd de set nog zelfzekerder. Na “Addicted” volgde “The Other World” die met duidelijke toetsenpartij even te traag werd ingezet maar deze fout werd snel weer recht gezet. Daarop volgde het oude “Leave” & “The Search”. Opmerkelijk was ook de stem van Cindy Baert die Duidelijk groeit telkens je de groep aanschouwd. Hier en daar ging Cindy’s stemgeluid de ruigere kant op met soms zelfs een grunt achtige uithaal. Meer doen Cindy, het past bij de stijl en komt het geheel zeker ten goede. Het publiek werd nog uitgenodigd om de kelen mee in te zetten bij het anthem “Golden Lion” dat opgedragen is aan motorclub ‘the golden lion’; een meezinger van formaat in elk geval. Hierop volgde het snelle “Labyrinth” uit de eerste demo gevolgd door “Loneliness” uit de ‘Turn Back Time’ demo. Inmiddels werd vanachter de toog teken gegeven dat het tijd werd om te stoppen om geluidsoverlast voor de buurt te voorkomen. Zo kwam er abrupt (en zoals steeds veel te vroeg) een einde aan dit optreden en moesten we dus ook “Frozes Tears” & “When I Die” missen. Voor mij had het gerust nog een uurtje mogen doorgaan. Everglow is een Belgische belofte die duidelijk blijft groeien en je live zeker een keer moet bekijken. Ik ben alvast benieuwd hoe ze met de nieuwe gitarist Joeri gaan klinken en ben wachtende op nieuw demo materiaal.

Setlist
Lost In The Woods
Forever