WUTHERING HEIGHTS: Salt

Release: 2010-04-12
Style: progressive/folk/power metal
Contact:
Playing Time: 59:51
Cat. N°: SC 187-2

Wat is dit een dijk van een plaat! Nu zijn we altijd wel een zekere kwaliteit gewend van het Deens/Zweedse Wuthering Heights, maar op het vijfde studioalbum ‘Salt’ zijn componist/Multi-instrumentalist Erik Ravn en zijn mannen in grote doen. Erik liet zich ditmaal inspireren door de zee en de titel ‘Salt’ vat alles samen. En natuurlijk draagt de prachtige stem van Nils Patrik Johansson (ook frontman in Astral Doors en Lion’s Share) veel bij tot de charme van deze muziek. De man zingt op de epische Dio-manier en enige dramatiek en theatrale tendensen worden niet geschuwd.

De muziek van Wuthering Heights heeft enige overeenkomsten met Rhapsody Of Fire, dat valt me al op tijdens ‘Away!’. Snelle speedy stukken met vingervlugge acrobatie op gitaar en toetsen zijn te vinden in bijna elk nummer. Daarbij blijft het wel vloeiend en melodieus en wordt er veel van tempo gewisseld. Deze plotse beschouwende fragmenten – in het tweede nummer ‘The Desperate Poet’ hebben we er zo al een paar – zijn prachtig. De zang is er vertellend en bedachtzaam. ‘The Mad Sailor’ doet me een beetje aan Iron Maiden denken. De folksy samenzang klinkt meteen bekend in de oren, opgesmukt met polkaritmes en accordeon. Producer Tommy Hansen voegt hier en daar wat Hammond orgel en accordeon toe. Helemaal bekend komen me de zanglijnen in ‘The Last Tribe (Mother Earth)’ voor. En lach niet wanneer ik zeg van waar: het nummer ‘Jolene’, ooit een hit voor rondborstige Dolly Parton. Toch is dit grotendeels een snelle power metal track, met stoere mannenkoren en spetterend gitaarwerk. Ook ‘Tears’ kent vele verrassende wendingen die allemaal vloeiend in elkaar overlopen. Hoogverheven krachtige zang, ‘n aanstekelijk refrein, wederom een snuifje folk en een fragment met akoestische gitaren en contemplatief besluit. De gevoelige zang leidt in ‘Weather The Storm’ naar mooie leads en deze song blijft mediumtempo. Prachtige gitaarsolo’s! We trekken terug ten strijde met galopperende ritmes in ‘The Field’, terwijl het kortere ‘Water Of Life’ een ruw bardenlied is om dronken samen te zingen in de kroeg. Het magnum opus van ‘Salt’ duurt zestien minuten en is de hekkensluiter van dit album. ‘Lost At Sea’ toont nog eenmaal uitgebreid alle sterke troeven van Wuthering Heights en neem maar van me aan dat dit er heel wat zijn. Een schitterend album dat power, speed, simfonisch en folk op een verbluffende wijze verenigt!

Away! (1:28)
The Desperate Poet (6:30)
The Mad Sailor (6:19)